CHARACTERISTICS AND REGULARITIES OF PEDESTRIAN MOVEMENT ON URBAN STREETS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.33.10

Keywords:

urban environment, urban infrastructure, traffic flow, pedestrian flow, pedestrian movement, transportation hub, street, city

Abstract

The article discusses the development of pedestrian infrastructure in cities amid increasing transportation problems. The necessity of improving urban infrastructure to accommodate pedestrians’ needs for creating a comfortable and safe environment is justified. Purpose. The purpose of the work is to study the features and patterns of pedestrian movement on the main streets of cities and at transport interchange nodes to understand the importance of transport infrastructure solutions and safety aspects for pedestrians in an urban environment. Methodology. Research methods: analysis of literary sources and materials related to the study of the features and patterns of pedestrian movement on city streets and at transport interchange nodes. Results. Ways to enhance pedestrian mobility conditions, which contribute to reducing traffic congestion on streets and at transportation hubs, and improve the ecological situation in urban areas, are proposed. Factors influencing pedestrian movement in the city are considered, emphasizing the importance of considering psychophysiological characteristics and physical abilities of people, as well as age-related factors when developing technical solutions for urban pedestrian infrastructure. Scientific novelty. For the first time, this article comprehensively examines the relationship between pedestrian movement characteristics on main streets and at transportation interchange hubs and the overall efficiency of urban infrastructure amid growing transportation problems. These results are crucial for developing strategies and plans for urban infrastructure development aimed at ensuring convenience and safety for pedestrians in urban settings. Practical relevance. An assessment of the main parameters affecting pedestrian movement is conducted, namely: pedestrian density, pedestrian flow speed, pedestrian intensity, safety, infrastructure accessibility, comfort, route connectivity, and social interaction, which are essential components necessary for creating effective and comfortable urban infrastructure. This infrastructure helps increase the physical activity of the population, attractiveness of pedestrian movement, and reduce the transportation burden on the urban environment.

References

Вулиці і дороги населених пунктів: ДБН В.2.3-5:2018. [Чинний від 2018-09-01]. Київ : Мінрегіон України, 2018. 56 с. (Державні будівельні норми).

Першаков В.М., Бєлятинський А.О., Степанчук О.В., Кротов Р.В. Дослідження транспортних потоків в аспекті заторових станів дорожнього руху : монографія. Київ : НАУ, 2015. 176 с.

Дьомін М.М. Управління розвитком містобудівних систем. Київ : Будівельник, 1991. – 184 с.

Куцина І.А. Класифікація елементів пішохідної інфраструктури. Містобудування та територіальне планування. 2017. № 65. С. 291–297.

Куцина І.А. Методика визначення рівня обслуговування пішоходів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2016. № 44. С. 154–161.

Куцина І.А. Модуль організації пішохідного руху в загальноміському центрі на прикладі м. Ужгорода. Містобудування та територіальне планування. 2016. № 62. С. 327–332.

Куцина І.А. Структурно-методична схема дослідження пішохідного руху з урахуванням етапів містобудівної документації. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2017. № 49. С. 326–329.

Лапенко О.І., Степанчук О.В., Буравченко С.Г. Містобудівні та фізичні параметри міських просторів. Містобудування та територіальне планування. 2023. № 83. С. 156–171.

Організація та регулювання дорожнього руху : підручник / В.П. Поліщук та ін. Київ : Знання України, 2014. 467 с.

Осєтрін М.М., Беспалов Д.О. Дослідження транспортних і пішохідних потоків на перетинах міських магістралей в різних рівнях. Містобудування та територіальне планування. 2010. № 36. С. 333–336.

Планування і забудова територій: ДБН Б.2.2-12:2019. [Чинний від 2019-11-01]. Київ : Мінрегіон України, 2019. 179 с. (Державні будівельні норми).

Пустовойт Р.О., Степанчук О.В. Визначення оптимальної ширини пішохідної зони на території аеровокзальних комплексів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 1(3). С. 40–46.

Рейцен Є.О. Організація і безпека міського руху : навчальний посібник. Київ : СІК ГРУП Україна, 2014. 454 с.

Систематологія на транспорті. Організація дорожнього руху / Е.В. Гаврилов та ін. Київ : Знання України, 2007. 452 с

Степанчук О.В. Ефективні методи розподілення транспортних потоків на вулично-дорожній мережі в сучасних умовах. Вісник Інженерної академії України. 2013. № 3–4. С. 171–174.

Степанчук О.В. Обстеження пішохідних потоків на вулично-дорожній мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2020. № 2(25). С. 171–181.

Степанчук О.В. Проєктування тротуарів на магістральних вулицях крупних і найкрупніших міст. Матеріали VI міжнар. наук.-прак. конф. «Прикладні науково-технічні дослідження», 14–16 травня 2024 р. Івано-Франківськ, 2024. С. 171–173.

Степанчук О.В. Сутність ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища. 2016. № 1(15). С. 133–143.

Тімкіна С.Ю., Степанчук О.В. Принципи організації руху пішохідних потоків у контактній зоні розміщення зупинок маршрутного транспорту. Авіа2021 : Міжнародна науково-технічна конференція, 20–22 квітня 2021 р. Київ : НАУ, 2021. С. 20.23–20.27.

Roger MacKett. How to Reduce the Number of Short Trips by Car. European Transport Conference, Centre for Transport Studies, University College London, 2000. [Online]. Available: https://www.researchgate.net /publication/330554508_Reducing_the_Number_of_Short_Trips_by_Car

Published

2024-10-08

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION