Фототипологія як метод відображення формування міського середовища у сучасній фотокнизі
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.25.16799Ключові слова:
українське мистецтво, сучасна фотокнига, пострадянське міське середовище, фототипологія, дизайн, фотопроєкт, радянська спадщина, мінімалізмАнотація
Мета: з’ясувати напрями розвитку і витоки сучасної соціальної фотокниги на прикладі найкращих зразків, присвячених відображенню наслідків впливу радянської культури на формування пострадянського міського середовища.
Методологія. У процесі дослідження застосовувалися методи: мистецтвознавчий аналіз, аналіз теоретичних і історичних передумов розвитку типології сучасної фотокниги, присвяченої відображенню міського середовища; синтез, узагальнення та систематизація отриманої інформації; методи індукції, дедукції та порівняльного аналізу.
Результати. Показано, що фотокниги, присвячені відображенню впливу радянської спадщини на формування міського середовища та ландшафту, продовжують традиції, закладені Дюссельдорфською школою фотографії із певними відмінностями під впливом розвитку сучасних технологій та дизайну. Визначено, що характерною особливістю сучасної фотокниги є більш широка свобода у виборі об’єктів фокусування, ракурсів, планів. Але концепція документального зображення тих самих або подібних об’єктів залишається. Мінімалізм у дизайні внутрішнього блоку і обкладинки, лаконічне використання кількох варіантів повторюваних модульних сіток — тенденції, які об’єднують останні опубліковані фотокниги.
Наукова новизна. Виявлені типологічні особливості і засади дизайну одного з актуальних напрямів сучасної фотокниги, що продовжує традиції фототипології, як форми подання фотопроєкту. Визначені відмітні особливості у формуванні дизайну таких фотокниг, пов’язані з розвитком сучасних цифрових технологій фотографії та верстки.
Практичне значення. Проведено ретроспективний мистецтвознавчий аналіз фотокниг, присвячених відображенню міського середовища. Дослідження є важливою ланкою в подальшому вивченні історії розвитку фотокниги, як реалізації творчого проєкту фотохудожника.
Посилання
Drucker, J. (2004). The Century of Artists ’Books. New York City: Granary Books
Di Bello, P., Wilson, C., Shamoon, Z. The Photobook: From Talbot to Ruscha and Beyond (2012). Routledge; 1st edition
Gronert, S. (2009). The Düsseldorf School of Photography. New York: Aperture
Hatch, K. (2005). Something Else: «Ed Ruscha’s Photographic Books». The MIT Press. 111, 107-126
Hoffman, K. (2004) Stieglitz: A Beginning Light. Yale University Press Studio, 213–222.
Kukulski, M. (2014, December 15) A Brief History of Photography: Part 12 – Movements: Pictorialism versus Straight Photography https://notquiteinfocus.com/2014/12/15/a-brief-history-of-photography-part-12-movements-pictorialism-versus-straight-photography/
Кулюпина Г.А., Гринева А.А. Место фотокниги на книжном рынке. Донецкие чтения 2018: образование, наука, инновации, культура и вызовы современности, 2018. с.262-265
Mickevicius, E. (2020, October 14). «New Topographics» in Smarthistory. https://smarthistory.org/new-topographics/
Михайлова Р., Сафронова А. Актуальні аспекти дослідження фотокниги як арт-об’єкта. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції (23 квітня 2020) Київ: КНУТД, 2020. Т. 1, С. 85-88
Михайлова Р., Сафронова А. Про сучасний стан дослідження фотокниги у зарубіжному мистецтвознавстві. Актуальні проблеми сучасного дизайну : матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції (23 квітня 2021). Київ: КНУТД, 2021. Т. 1, С.59-63
Parr, M., Badger, G. (2014). The Photobook: A History Volume III. Phaidon Press; First Edition.
Ritchin, F. The following text on Magnum’s history is by Fred Ritchin, taken from the book Magnum Photos, published by Nathan in the Collection Photo Poche, 1997. https://www.magnumphotos.com/about-magnum/histor
Sadakichi, H. (1904). A Plea for Straight Photography. American Amateur Photographer. 16. 101–109.
Saltz, J. (2020). Architecture and Cities. Three Photographic Gazes: Eugène Atget, Berenice Abbott, Amanda Bouchenoire. México: Greka Editions.
Сафронова А.В., Михайлова Р.Д. Сучасна фотокнига як об’єкт дизайну: систематизація за способом подання контенту Art and Design. 2020. №2 (10). C. 92-104. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.2.8
Safronova A., Safronova O. Features of the author’s Ukrainian photobook as an object of art design. Knowledge, Education, Law, Management. 2020. № 5 (33), vol. 4. P. 64-71. DOI: https://doi.org/10.51647/kelm.2020.5.4.11
Sonntag, S., Markus, H. (2014, September, 9.) Past, Present and Future of the Photo Book https://www.fotomuseum.ch/de
/2014/09/14/the-current-scene-of-photo- book-and-art-book-publishing-as-i-see-it / ])]
Чех Н. Б. «Неоконченная диссертация» Бориса Михайлова: cтруктурно-нарративный анализ фотосерии. Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология», 2019. № 8 (2). С. 241–258. DOI: https://doi.org/10.28995/2686-7249-2019-8-241-258