Коло як елемент формоутворення
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.22.15397Ключові слова:
формоутворення, коло, квадрат, протилежності, рівновага, дизайн, символіка, інтер’єри, енергія, психологічні особливості, індивідуальність, композиційні рішення, емоційна складоваАнотація
Людина і її житло взаємно впливають один на одного. Інтер’єри і приватні будинки розглядаються у статті, як своєрідні портрети своїх авторів і, в значній мірі, як портрет епохи. Тому метою даного дослідження є виявлення основних елементів формоутворення сучасних інтерєрів і приватних будинків і дослідження їх семантики. А оскільки основними елементами формоутворення сучасних інтер’єрів і приватних будинків виявились коло і його сателіти — надалі предметом дослідження стали композиційні, семантичні та енергетичні особливості кола і його сателітів.Виявлена тенденція використання форми кола у об’ємній архітектурі сучасних приватних будинків і інтер’єрах пов’язана з глобальними тенденціями у суспільстві. Розуміння причинно-наслідкових зв’язків елементів формоутворення сучасних інтер’єрів і приватних будинків із суспільними явищами і настроями дозволить прогнозувати актуальні задачі найближчого часу і в суспільстві і в архітектурі, включаючи певні тенденції, які зявляться і вже зявляються в архітектурі епохи Водолія.На основі дослідження робіт сучасних дизайнерів та архітекторів виявлено основні елементи формоутворення в дизайні інтер’єрів, архітектурних споруд та рекреаційних територій, створених протягом останніх років. В ході дослідження встановлено що основним елементом формоутворення простору і об’ємів є коло та його сателіти в поєднанні з квадратами та прямокутниками. Причому коло та його похідні є головними героями композицій, а квадрати та прямокутники виконують роль фона та другорядних героїв. Досліджено розподіл і направлення енергій у круглих та криволінійних приміщеннях. Надані рекомендації щодо використання круглих приміщень. Розглянуто семантику кола, яке означає нескінченність, дух, довершеність і вічність. Коло та квадрат або прямокутник представлені як протилежності, символи духовного та матеріального, чоловічого та жіночого, світла та темряви. Протилежності мають бути врівноважені. Якщо рівновага порушується — відбувається зміна епох, зміна задач, зміна форм, зміна стилів. Домінування останнім часом в архітектурі і дизайні форми кола означає загострення духовних проблем, активізацію задач епохи Водолія: посилення колективного егрегору, прагнення до єдності, до гармонійних відносин із усіма людьми, з природою, із Всесвітом.Посилання
Барташевич А.А., Дягилев Л.Е., Климин Р.М., Перелыгина Л.Г. Основы композиции и дизайна мебели. — Ростов н/Д: Феникс, 2004. — 192 с.
Норман Дональд. Емоційний дизайн. — «ArtHuss», 2019. — 192 с.
Макарова В.В. Дизайн помещений. Стили интерьера на примерах. — «БХВ-Петербург»: - 2012. – 124с.
Третяк Ю.В., Корпусова А., Клещова А. Основні закономірності формоутворення в органічному дизайні / Теорія та практика дизайну: зб. наук. праць. – К.: «Компрінт», 2016. Вип. 10. – С. 189–197.
Хендерсон Эмили, Борскис Анджелин. Стиль. Тысячи предметов и хитростей для оформления любого интерьера. «Манн, Иванов и Фербер», 2019. – 304с.
Шлеюк С.Г. Художественный образ и композиция в дизайне мебели периода ХVІІІ – начала ХХІ веков: дис. канд. мистецтвознавства: 17.00.06. – М. , 2005. – 200
Гнатюк Л. Просторові виміри в українському сакральному мистецтві // Технічна естетика і дизайн. Міжвідомчий наук.-техн. збірник. К.: 2011. Вип. 9. — C. 66-72