PRINCIPLES OF METROETHNICITY IN MODERN GRAPHIC DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.25Keywords:
graphic design, design, principles, metroethnicity, visual systems, visual communication, styles, ethnodesign, multiculturalism, cultural dialogue, interpretation, identity, glocalizationAbstract
The publication explores metroethnicity in the field of graphic design. The authors identified five key principles of metroethnicity: symbolic heterogeneity, plastic migration of archetypes, glocalization of stylistics, meta-identity, and ethical representation of the «other». Purpose. The purpose of the article is to theoretically substantiate and identify the principles of metroethnicity, which is achieved through the analysis of the philosophical basis of metroethnicity, the study of visual strategies of modern graphic design, the formulation of conceptual principles of metroethnicity, and the systematization of the results obtained into a holistic analytical framework. Methodology. The research was carried out from the standpoint of an interdisciplinary approach that integrates methods of cultural analysis, visual hermeneutics, and comparative design analysis. Contextual analysis was employed to identify concepts of metroethnicity within the sociocultural and theoretical framework of postglobalism, providing a typology for the isolation and generalization of metroethnicity principles. Results. The essence and content of metroethnicity in graphic design are analyzed. Five principles of metroethnicity are proposed, which form an analytical framework for the analysis of visual communications in the post-global context. It is shown that metroethnicity reflects a change in the paradigms of visual thinking from unification to cultural dialogue. Scientific novelty. The scientific novelty of the article lies in the theoretical substantiation of metroethnicity as a holistic analytical concept for the study of modern graphic design in the conditions of post-globalism. For the first time, the principles of metroethnicity are systematized, allowing the interpretation of graphic design as a tool of cultural dialogue and inclusive visual representation. Practical relevance. The practical novelty of the article lies in the formulation of five principles of metroethnicity, which can be applied as a methodological basis in the process of designing visual communications in a multicultural environment. The proposed conceptual principles of metroethnicity outline the field of activity for graphic designers, which makes it possible to design flexible, adaptive, and at the same time authentic visual systems.
References
Борисов В.В. Вплив традицій на формування культури сучасного графічного дизайнера. Традиції та новітні технології у розвитку сучасного мистецтва. Черкаси : Третяков О.М., 2021. С. 23–25.
Борисова С.В. Етнодизайн як явище сучасної культури. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2011. Вип. LІV. С. 27–32. URL: https://ddpu.edu.ua/images/naukvid/gnvp/gnvp_54.pdf
Графічний дизайн в інформаційному та візуальному просторі : монографія / М.В. Колосніченко та ін. Київ : КНУТД, 2022. 226 с.
Даниленко В.Я. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури : монографія. Харків : Колорит, 2005. 244 с.
Колєснікова А., Подлєвський С., Осадча А. Етнодизайн у контексті цифрових технологій: роль комп’ютерної графіки у створені візуальної ідентичності. Актуальні питання гуманітарних наук. 2025. № 83(2). С. 50–57. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/83-2-7.
Косів В.М. Національні моделі і глобалізація графічного дизайну другої половини XX ст. : дис. … канд. мист-ва : 05.01.03. Харків, 2003. 397 с.
Рижова І.С. Філософія дизайну. Теоретико-методологічні засади : монографія. Запоріжжя : ЗНТУ, 2006. 544 с.
Сиваш І. Етнодизайн як складник формування наукових уявлень про український національний стиль: початок ХХ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 2. С. 319–323.
Сиваш І.О. Мистецтво етнодизайну в художній культурі України ХХ – початку ХХІ ст. : дис. … канд. мист-ва : 26.00.01. Київ, 2019. 210 с.
Творча майстерня «Аґрафка»: «Ми намагаємося мандрувати від техніки до техніки, бути вільними і виходити за рамки». Видавництво Старого Лева. URL: https://starylev.com.ua/news/tvorchamaysternya-agrafka-my-namagayemosya-mandruvatyvid-tehniky-do-tehniky
Удріс-Бородавко Н. Етнодизайн в Україні: точка біфуркації відбулася. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2020. № 3(2). С. 28–36. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220075.
Цзя Яочен. Творчий потенціал фахівців з графічного дизайну: реалії та перспективи : монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2018. 230 с.
Цідило І.І. Етнодизайн у формуванні інформаційно-графічної культури майбутнього фахівця з графічного дизайну. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2013. № 4. С. 44–350.
Fleischer M. Ogólna teoria komunikacji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2007. 324 с.
Gobo G. Glocalization: a critical introduction. European Journal of Cultural and Political Sociology. 2016. № 3(2–3). Р. 381–385. DOI: https://doi.org/10.1080/23254823.2016.1209886
Guyot S., Seethal C. Identity of place, places of identities: Change of place names in postapartheid South Africa. South African Geographical Journal. 2007. № 89(1). P. 55–63. DOI: https://doi.org/10.1080/03736245.2007.9713873
Kartografie obcości, inności, w(y) kluczenia – zakończenie i merytoryczne podsumowanie projektu. Kartografie obcości. 2020. URL: https://kartografieobcosci.uw.edu.pl/index.php/2020/11/27/
Maher J. Metroethnicities and Metrolanguages. The Handbook of Language and Globalization. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010. P. 575‒591. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444324068.ch26.
Mamvura Z. Where art thou?: Ethnocracy, toponymic silence, and toponymic subjugation in the Harare commemorative landscapes during the Mugabe era (1980–2017). Urban Forum. 2021. № 32(1). P. 17‒31. DOI: https://doi.org/10.1007/s12132-020-09408-2
Od Strony Ulicy: Poradnik Dobrych Praktyk Szyldowych dla Śródmieścia Gdyni. Gdynia: Drukarnia WL, 2018.
Robertson R. Glocalization: A Critical Introduction. Routledge, 2016.
Szydłowska A. Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989. Wrocław: Ossolineum, 2018.
Szydłowska A., Misiak M. Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce. Kraków: Karakter, 2015.











