ARTISTIC ORIENTATION AND SCIENTIFIC ESSENCE OF GRAPHIC DESIGN IN THE CONTEXT OF DESIGN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.29Keywords:
design education, graphic design, artistic orientation, scientific essence, visual communication, structural and logical model, imaginative thinking, systemic thinking, innovative characterAbstract
The publication explores the importance of training specialists in graphic design, which determines and shapes effective visual communication in the modern socio-cultural environment. The author analyses the model of forming the professional culture of a future specialist by means of structural and logical organisation of the educational process, defines the principles of its artistic orientation and scientific essence. Purpose. The purpose of the article is to outline the features of the design process in graphic design as an integral combination of two components – its artistic direction in form and research in content. The article highlights the specifics of graphic design, which to some extent can be determined through the peculiarities of the designer’s professional thinking only in their totality – imagery, systematicity, innovation. Methodology. Achieving the goal involves solving the following tasks: analysis of scientific research on the topic and literary sources; characterisation of graphic design and requirements for its socio-cultural purpose. The methodological foundations of the organisation of teaching disciplines in the training of future graphic design specialists are revealed. Results. The article analyses the current state of design education and the practice of training design specialists in higher education institutions, which reveals and defines a number of contradictions, reveals the peculiarities of the formation and development of professional thinking of a qualified graphic designer, which is determined by the structural and logical model of design education. Scientific novelty. A comprehensive analysis of the model of formation of the professional culture of graphic designers; outlining the principles of the visual and research components of graphic design; a structural and logical model of the educational process of the specialisation “Graphic Design” as a holistic structure in form and logically ordered in content. Practical relevance. The practical significance of the research results is to identify a model for the formation of a professional culture of training future specialists, which is due to its complex combination in the interconnection of professional design education, personal development and specialised design, visual and artistic and aesthetic competencies.
References
Борисова С. Б. Пошук джерел натхнення при проєктуванні об’єктів арт-дизайну. Дизайн післяепохи постмодерну: ідеї, теорія, практика : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 15–16 квітня 2021 р. Київ : КНУКІМ, 2021. С. 190–199.
Даниленко В. Дизайнерська освіта України у Європейському контексті. Вісник ЛНАМ. Спецвипуск. Львів, 1999. С. 173–177.
Даниленко В. Дизайн: термінологічний аспет. Українська академія мистецтва: дослідницькі та науково-методичні праці. 2005. Вип. 12. С. 221–227.
Дизайн як проєктна культура. URL: http://osvita.ua/vnz/reports/culture/10556/ (дата звернення 16.02.2025).
Мілліган Е., Бейлі С., Міфи про брендинг. Київ : Вид-во Фабула, 2019.
Миленкова Р. В. Мистецтво і дизайн як інтелектуальні стратегії сучасної творчої комунікації. Функції дизайну у сучасному світі: матеріали Всеукраїнської наукової конференції, м. Суми, 29–30 березня 2017 р. Суми: Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка, 2017. С. 43–44.
Кривушенко Ю. Становлення основних архетипів української культури в мистецтві під час російсько-української війни. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2022. С. 275–279. https://doi.org/10.36074/logos-09. (дата звернення 08.12.2022)
Куленко М. Основи графічного дизайну. Київ : Кондор, 2008. 210 с.
Лесняк В. І. Графічний дизайн (основи професії). Київ, 2009. 200 с.
Навіщо проводити дослідження. URL: https://www.arthuss.com.ua/books-blog/190708(дата звернення: 15.09.2024).
Оборська С. В. Дизайн і проєктно-художня творчість : категорії дослідження. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Vknukim_myst/2011_ 24/19.pdf (дата звернення 18.02.2025).
Перерва П., Г., Проблеми управління інноваційним розвитком. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2019. № 4. С. 230–235.
Прищенко С. Теорія та методологія дизайну. Київ : Альтерпрес, 2010. 208 с. (Серія «Бібліотека дизайнера»).
Саленбахер Ю. Як знаходити можливості, розвиватися і виділятися. 2018.
Скляренко Н. В Особливості досліджень у дизайні: міждисциплінарний контекст. URL: h t t p : / / w w w . n b u v. g o v. u a / o l d _ j r n / s o c _ g u m /VKhDADM/2010_5/10 nasdic.pdf. (дата звернення 15.10.2023).
Рудницька О. П. Мистецтво у контексті розвитку духовної культури особистості. Художня освіта і проблеми виховання. Київ : ІЗМН, 1997. С. 3–9.
Хмельовський О. Вступ у дизайн. Луцьк : б.в., 2002. 206 с.
Удріс-Бородавко Н. С. Графічний дизайн з українським обличчям. «ArtHuss». 2023. C. 5.
Шумега С. Дизайн. Історія зародження та розвитку дизайну. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 300 с.
Яковенко М. Л. Дизайн як сучасна форма вираження естетичного початку в культурі. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/FilosNauk/2009_1/19 8.pdf. (дата звернення 10.11.2016).










