CREATING VISUAL CONTENT ON SOCIAL MEDIA: AESTHETIC APPROACHES AND DESIGN SOLUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.37.45Keywords:
graphic design, visual messages, social media design, graphic content, visual identity, digital design aesthetics, visual communication, color, typography, web design, design thinking, design solutions, communication designAbstract
Purpose. The purpose of this article is to analyze the characteristics of visual messages in social media, with particular emphasis on their aesthetic, artistic, cultural, and design-related features, taking into account contemporary communication practices and transformations in the field of digital content. Methodology. The study employs literature analysis, comparative, and typological methods. A review of relevant Ukrainian and international publications was conducted, with a focus on analyzing visual strategies, design techniques, and methods of presenting content on social media, including the use of color and typography. Key trends and factors influencing the creation of effective visual messages were identified. Results. The study found that visual messages on social media have their own typology, as well as structural and stylistic specificity. Changes in feed algorithms, along with the growing importance of emotional appeal and personalization, influence content formation. Symbolic meaning, ease of perception, adaptability, and speed of visual recognition play a crucial role. Effective content is based on a combination of aesthetics, authenticity, and emotional connection with the audience. Scientific novelty. For the first time, the article proposes a systematization of visual messages in social media from the perspective of contemporary design, allowing for a deeper understanding of their functional and stylistic roles in digital communication. Practical relevance. The results can be applied by professionals in graphic design, visual communication, and marketing, as well as in the creation of social media content aimed at building a consistent visual brand image and ensuring effective interaction with the audience.
References
Батаєва К. В. Соціальна візуалістика і медіавізуальність : навч. посіб. Київ : Кондор-Видавництво, 2017. 344 с. URL: http://dspace.nua.kharkov.ua/jspui/handle/123456789/1701
Бохонок Г., Майорова Н. Візуальний та креативний контент: чому він такий важливий для соцмереж. 2022. URL: https://elit-web.ua/ua/blog/vizualnyj-i-kreativnyj-kontent
Візуалізація для соцмереж: тенденції та інструменти. 2024. URL: https://drukarnia.com.ua/articles/vizualizaciya-dlya-socmerezh-tendenciyi-tainstrumenti-0osXr
Вплив візуальних ефектів на просування у соціальних мережах. 2024. URL: https://sky-post.odesa.ua/blog/biznes/vplyv-vizualnyh-efektiv-na-prosuvannyau-sotsialnyh-merezhah/
Доколова А.С. Особливості цифрового паблік-арту ХХІ століття: мистецтво фізичного та віртуального простору. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. 2023. Вип. 43. С. 3–8.
Ганоцька О. В. Новітні тенденції у сучасному дизайні візуальних комунікацій. Соціокультурні тенденції розвитку сучасного дизайну та мистецтва: Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 08–10 вересня 2021 р., ХНТУ / за ред. Чепелюк О.В. Херсон: ХНТУ, 2021. С. 164–166.
Єжова О., Самсонідзе М., Панаріна В. Застосування кольору в дизайні для соціальних ініціатив: створення емоційних зв’язків з аудиторією. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 78. Т.1. С. 110–115 https://doi.org/10.24919/2308-4863/78-1-14
Загурська Я. Використання візуального контенту в SMM. 2024. URL: https://lemon.school/blog/vykorystannya-vizualnogo-kontentu-v-smm
Колосніченко О. В., Єжова О. В., Остапенко Н. В., Кротова Т. Ф., Колосніченко М. В., Чжоу Ч. Адаптивне мистецтво сучасного плакату: соціальна комунікація та реклама. Art and Design. 2022. Т.18. №2. С. 79–93 DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2022.2.7.
Орищук І. О., Носова Г. Д., Марищук Л. М. Основні принципи створення ефективного візуального повідомлення. Проблеми створення, випробування, застосування та експлуатації складних інформаційних систем. 2018. №16. С. 63–69. https://doi.org/10.46972/2076-1546.2019.16.06 http://znp.zvir.zt.ua/article/view/206325
Пономаренко І., Баландюк А. Фірмовий стиль як основа комунікаційної політики компанії. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів III Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 22 квітня 2021 року. Т. 2. Київ: КНУТД, 2021. С. 355–357. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/18187/1/APSD2021_V2_P355-357.pdf
Скляренко Н. В. Візуальні комунікації в дизайні: динамічні концепції сталого розвитку : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2023. 484 с.
Скляренко Н., Романюк О. Концепція тактильності у дизайні динамічних візуальних комунікацій. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 69. Т. 3, 2023. С. 58–64. https://doi.org/10.24919/2308-4863/69-3-8 https://www.aphnjournal.in.ua/archive/69_2023/part_3/8.pdf
Струмінська Т. В., Заїка І. В. Оформлення акаунта як засіб ідентифікації користувача у соціальній мережі. Інноватика в освіті, науці та бізнесі: виклики та можливості: матеріали ІІІ Всеукраїнської конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених, м. Київ, 17 листопада 2022 року. Т. 1. Київ: КНУТД, 2022. С. 55–60.
Тріщук Р. Л., Войтюк Т. О. Візуальний контент у соціальних мережах. Технологія і техніка друкарства. 2022. № 3(77). С. 73–81. DOI: https://doi.org/10.20535/2077-7264.3(77).2022.273829
Удріс-Бородавко Н. С. Соціально-комунікативні аспекти самопрезентації як складової персонального бренду дизайнера. Art and design. 2024. №4(28). С. 165–179. DOI:10.30857/2617- 0272.2024.4.13
Friedman A., Ron S. Unlocking the power of visual grammar theory: analyzing social media political advertising messages in the 2016 US election. Journal of Visual Literacy. 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/1051144X.2017.1379758
Gao Y., Wu L., Shin J., Mattila A. Visual Design, Message Content, and Benefit Type: The Case of A Cause-Related Marketing Campaign. Journal of Hospitality & Tourism Research. 2020. Vol. 44(5). https://doi.org/10.1177/10963480209114
Gryshchenko I., Yezhova O., Pashkevich K., Biryukova Y. Research and creative activity in the design field: Intersections of science, art, and engineering. Leonardo. 2024. Т. 57. №. 3. С. 279–285. https://doi.org/10.1162/leon_a_02521
Günay M. Design in Visual Communication. Art and Design Review. 2021. Vol. 9, №2. P. 109–122. DOI: https://doi.org/10.4236/adr.2021.92010
Kulshreshtha A. All About Visual Communication Design. 2023. URL: https://www.iiad.edu.in/the-circle/all-about-visual-communicationdesign/
Verma S. The Role of Design in Visual Communication. 2023. URL: https://www.iiad.edu.in/the-circle/the-role-of-design-in-visual-communication/
Yudhanto S. H., Risdianto F., Artanto A. T. Cultural and Communication Approaches in the Design of Visual Communication Design Works. Journal of Linguistics, Culture and Communication. 2023. Vol. 01, №01. P. 79–90. URL: https://www.researchgate.net/publication/372136316
Zhang Zhiyuan, Chubotina I. The Role of Interactivity in Visual Communication Design. Art and Design. 2024. №3(27). С. 156–163. URL: https://artdesign.knutd.edu.ua/wp-content/uploads/sites/33/2024/12/AD-3-2024-13.pdf











