DESIGNER’S PERSONAL BRAND: FORMING AN INFORMATION MODEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.42

Keywords:

designer, personal brand, positioning, communications, self-presentation strategy, target audience, parametric normalization, systems thinking, information model, structure, fixed components, variable parameters.

Abstract

The article is devoted to the study of the designer’s personal brand as a holistic information system that forms the identity of a specialist in the visual and professional environment. The purpose of the study is to develop an information model of the designer’s personal brand, which is based on the parametric method of normalization. Methodology. The research methods are based on an interdisciplinary approach that combines the methods of system analysis, branding, graphic design, as well as parametric normalization. Results. The study rethought the process of forming a designer’s personal brand; as a result, an information model was created and substantiated that reveals the brand as a multi-level dynamic system. The model combines fixed structural elements (identification, semantic, functional) and variable parameters (interactive, communicative), ensuring adaptability to the context and audience. Scientific novelty. The proposed model allows designers to: understand a personal brand as a tool for self-presentation, professional implementation and strategic communication with the audience; identify key stages of brand formation, starting from identification and semantic content, and ending with means of interaction and evaluation of effectiveness; ensure flexibility and scalability of the brand, which is especially relevant for young professionals at the beginning of their career; contributes to the development of personal style, increased recognition and positioning in the professional environment; allows you to evaluate the results of communication with the audience using such parameters as engagement, loyalty, citations and the number of orders. Practical relevance. The constructed information model opens up new opportunities for strategic management of a designer’s personal brand, meeting the modern challenges of the creative industry and contributing to the professional self-affirmation of young professionals.

References

Гальчинська О.С. Дизайн-проектування основних компонентів айдентики бренду. Графічний дизайн в інформаційному та візуальному просторі : монографія. Київ : КНУТД, 2022. С. 149–169.

Єрохіна А.А., Сай Д.В. Формування бренду компанії в глобальному маркетинговому середовищі. UNIVERSUM. Маркетингова та логістична діяльність, 2024. № 10. С. 12–17.

Зубко Д.О. Теоретичні аспекти планування стратегії бренду. Матеріали Міжнародної науково- практичної конференції «Економічний розвиток і спадщина Семена Кузнеця» : тези доповідей, 31 травня – 1 червня 2018 р. Харьків : ХНЕУ імені Семена Кузнеця, 2018. С. 59–60.

Капінус Л. Вплив соціальних мереж на маркетингову поведінку підприємства на онлайн-ринку. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. № 18. С. 86–93. DOI: 10.32782/2708-0366/2023.18.9.

Формування стратегії емоційного маркетингу бренду / Г.І. Ковбас та ін. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права, 2024. № 41. С. 57–66.

Кириченко В.В. Становлення професійної ідентичності творчо обдарованої особистості. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки : зб. наук. пр. 2011. № 1. С. 78–85.

Лишенко М.О. Бренд-менеджмент як інструмент маркетингової діяльності підприємств. Universum, Економіка та суспільство, 2023. № 48. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-48-80.

Марченко А.А., Ємельова А.П. Візуальні засоби дизайну в системі корпоративної індефікації. Журнал науковий огляд. 2021. № 6(78). [9] Минко Л. Етика реклами в сучасному маркетингу. Економіка та суспільство, 2023. № 47. DOI: 10.32782/2524-0072/2023-47-76 3.2.12. [10] Миронова А.С., Гальчинська О.С., Маковська О.А. Ідентичність бренду як ключовий елемент маркетингової стратегії для магазину крафтового мила. Український мистецтвознавчий дискурс. 2024. № 4. С. 106–110. DOI: https://doi.org/ 10.32782/uad.2024.4.15.

Мiхєєва Л. Вплив символів тематичної візуальної мови на бренд. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. № 30(1). С. 167–172. DOI: 10.24919/2308-4863.1/30.212239.

Омельяненко М.В., Омельяненко М.В. Інформаційна модель об’єкта нормування як основа визначення нормативних вимог з застосуванням параметричного метода нормування. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2020. № 58. С. 233–247. DOI: 10.32347/2077-3455.2020.58.233-247.

Омельяненко М.В., Омельяненко М.В. Параметричний метод нормування та підготовка архітекторів у сучасних умовах. Теорія та практика дизайну. 2021. № 22. С. 71–78. DOI: 10.18372/2415-8151.22.15395.

Пітников О.Є., Міроненко Д.С., Єрьоменко О.М. Рекомендаційна система підбору цільової аудиторії в соціальних мережах. Наука та виробництво. Інформаційні технології, 2019. № 20. С. 195–199.

Подра О.П., Петришин Н.Я. Особливості розроблення та реалізації стратегії розвитку бренду підприємства в умовах євроінтеграції. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку, 2022. № 2(8). С. 79–87.

Смерічевський С.Ф., Петропавловська С.Є., Радченко О.А. Бренд-менеджмент : навчальний посібник, Київ : НАУ, 2019. 156 с.

Церковна О.Г. Айдентика та брендинг: формування дизайнерського мислення студентів. Дизайн у просторі новітніх технологій : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (24-25 квітня). Київ: КАІ, 2025.

Церковна О.Г. Головний герой особистого бренду: особливість та специфіка розробки. Дизайн у просторі новітніх технологій: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (24–25 квітня 2025 року, Київ: КАІ).

Церковна О.Г. Параметричний метод нормування при формуванні дизайну інтер’єрів транспортних засобів. Матеріали ХVII Міжнародної науково-технічної конференції «АВIА-2025» (22–24 квітня 2025 року, Київ: КАІ).

Шандрівська О.Є., Соколов Ю.С. Процес формування стратегії SMM-просування: особливості та етапи створення. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2022. № 2(8). С. 137–147.

Шевчук І.Б. Бізнес у соціальних мережах : навч. посіб. Львів : Видавництво ННВК «АТБ», 2021. 219 с.

Published

2025-08-27

How to Cite

Tserkovna, O. (2025). DESIGNER’S PERSONAL BRAND: FORMING AN INFORMATION MODEL. Theory and Practice of Design, (36), 425–432. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.42

Issue

Section

CULTURE AND ART