ADAPTATION OF MYTHOLOGICAL IMAGES OF UKRAINIAN FOLKLORE IN THE COMPOSITION OF ART AND DESIGN WORKS IN THE CONTEXT OF HISTORICAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.39Keywords:
Ukrainian folklore, mythological images, animation, composition, design, stylistics, archetype, emotional impact.Abstract
The purpose. The study explores the evolutionary development of the use of Ukrainian mythological imagery in artworks and design, aiming to identify the adaptability of folkloric motifs to the demands of the contemporary graphic environment as a means of visual-aesthetic communication. Methodology. The research applies a comprehensive approach that includes the analysis of academic literature, specific artworks, and design projects reflecting the adaptation of mythological imagery within the modern cultural landscape of Ukraine. Results. The study examines and analyzes the historical aspects of the use of mythological motifs in visual art, which made it possible to establish the evolutionary nature of the visual representation of folkloric characters – from decorative illustrations in folk art and Soviet graphic design to deeply conceptualized images in national branding and communicative design. It was found that archetypes embodied in graphic images are adapted to current social contexts while retaining their ethnocultural significance. The study also investigates the use of mythological motifs in animated advertising, revealing their role as a powerful narrative and emotional tool in branding. The scientific novelty. The psychological aspects of perceiving traditional characters in digital marketing were analyzed, allowing the conclusion that they are capable of generating deep emotional responses. Practical relevance. The results of the study may be utilized by designers, developers, and digital content specialists to create visually appealing and culturally significant projects.
References
Алтухова А., Сорока К. Історичні аспекти розвитку художнього оформлення книги та книжкової ілюстрації. Scientific Collection «InterConf+». 2022. № 27(133). С. 219–226. https://doi.org/10.51582/ interconf.19-20.11.2022.020.
Балтазюк І.В. Роль архетипів у збереженні національної ідентичності. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends. 2020. № 4. С. 125–127. https://doi.org/10.36074/24.07.2020. v4.37.
Вакуленко Д. Українська символіка в дизайні сценічних проєктів періоду війни. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2023. № 6(1). С. 131–141. https://doi.org/ 10.31866/2617-7951.6.1.2023.279069.
Волинець В.О. Інтеграція віртуальної та доповненої реальності у мистецтво. Культура і сучасність: альманах. 2021. № 1. С. 9–16.
Герчанівська П.Е. Етнічна та національна ідентичності: вектори розвитку. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 4. С. 3–8.
Грицай А., Мельник О. Ідентифікація українських міфологічних образів у сучасному графічному дизайні. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник матеріалів III Міжнародної науково- практичної конференції. м. Київ, 22 квітня 2021 року : в 2-х т. Київ : КНУТД, 2021. Т. 2. С. 34–36.
Денисюк Ж.З. Вишиванка як об’єкт україноцентричного наративу та національно- культурної ідентичності в інформаційному просторі. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. пр. 2022. Вип. 41. С. 21–28.
Денисюк Ж.З. Візуальна комунікація як феномен масової культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2022. № 2. С. 9–14.
Денисюк Ж.З. Інтернет-меми у вимірі масової культури. Культура і сучасність: альманах. 2022. № 2. С. 3–8. https://doi.org/ 10.32461/2226-0285.1.2022.262548.
Кара-Васильєва Т.В. та ін. Ґенеза та становлення проєктної мови візуальних образів та комунікативних практик у контексті культурно- мистецької спадщини України. Art and design. 2023. № 1(21). C. 96–105. https://doi.org/10.30857/2617- 0272.2023.1.9.
Кононенко О. Українська міфологія. Духи, персони, обряди. Харків : Фоліо, 2023. 288 с.
Михалевич В.В. Графіка обкладинок одеської сатиричної періодики кінця XIX – початку XX століття. Art and design. 2020. № 3. С. 89–97. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.3.7. [13] Овчаренко А.В. Архетипи візуального контенту соціальних медіа (на прикладі рекламних відеороликів). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 77–82.
Овчаренко А.В., Ларікова Л.А. Особливості архетипних образів в українській традиційній культурі та їх трансформація у візуальному інтернетконтенті. Культурологічний альманах. 2024. № 2. С. 402–407. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.50.
Олійник В.А. Етапи трансформацій українського книжкового дизайну «перехідної доби» (1980–1990 років). «Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну». 2018. № 2. С. 51–68.
Сосницький Ю. До питання історії розвитку художнього образу соціального плакату в Україні: періодизація, ключові етапи та методологічні основи. Питання культурології. 2024 № 44. С. 29–42. https:// doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318696.
Чарівний світ української міфології. URL: https://magicworld.com.ua/ (дата звернення: 15.05.2025).
Художньо-комунікативні властивості сучасної ілюстрації в контексті історичного розвитку української графіки / Н.В. Чупріна та ін. Теорія та практика дизайну. 2025. № 34. С. 479–487. https:// doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.52.
Kolisnyk O., Hovhannisyan S., Pasko O., Khynevych R., Slityuk O. The philosophy of modern graphic design. Synesis. 2023. №15(4). P. 46–65. URL: https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/ view/2724
Kravchenko N., Shanaieva-Tsymbal L. Multimodal Ukrainian Brand Narrative: Semiotics, Structure, Archetypes. Alfred Nobel University Journal of Philology. 2023. Vol. 2. Is. 26 (2). Р. 27–44. https:// doi.org/10.32342/2523-4463-2023-2-26/2-2.
Horsham M. Hello Human: A History of Visual Communication. Thames&Hudson, 2022. 232 c.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Олена Олександрівна Слітюк , Аліна Денисівна Лунько, Валерій Олександрович Скляренко, Сергій Петрович Лаврусенко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.










