ASPECTS OF USING VISUAL ART IN PROTEST EXPRESSION THROUGH ACTS OF DIRECT ACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.36

Keywords:

visual art, protest, direct action, activism, graffiti, performance, human rights, AR, VR.

Abstract

Purpose of the research study is to analyse the role of the visual arts as a means of expressing protest through direct action and activism. The research aims to examine contemporary examples of the use of graffiti, performance, etc. as a means of mobilising, creating alternative narratives and communicating socio-political messages. Methodology. The thesis adopts a comprehensive methodological approach, combining several scholarly methods for an in-depth analysis of visual activism. In particular, a systematic and structural analysis of a wide range of multimedia sources was carried out, which allowed us to identify the main elements and patterns of protest art formation. In addition, a comparative case study analysis was used to examine historical and contemporary examples of protest practices in different cultural and political contexts. The method of content analysis was also used to study visual images and symbols used in public space and on the Internet. Results. The study shows that visual art is a powerful tool for mobilisation and non-violent resistance, capable of transforming public space and creating alternative forms of communication. An analysis of examples of contemporary protest movements shows the universality of artistic means in conveying emotional ideas and shaping collective consciousness. The scientific novelty of the study lies in a comprehensive analysis of visual art as a means of direct action within contemporary protest movements. This analysis covers a wide range of visual activism practices and socio-political statements in the twenty-first century. Particular attention is paid to the Ukrainian experience, including examples of artistic resistance during the Revolution of Dignity and the subsequent large-scale war, and the role of art in non-violent resistance. Practical relevance of the study lies in the possibility of applying the results obtained in artistic and educational practice, particularly in higher art education curricula focused on developing socially critical thinking. Additionally, the study could inform the work of human rights organisations that utilise art as a tool for public communication and human rights advocacy.

References

Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні – Музей Революції Гідності. Шведські вчені презентували дослідження про політичну естетику та мистецтво Майдану. URL: https://www.maidanmuseum.org/uk/node/1589 (дата звернення: 21.11.2024)

Радіо свобода. Олександра Вагнер: Стрелков не пробачив художнику його критичні інсталяції. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/26532851.html (дата звернення: 15.12.2024).

Р.Е.П. Революційний Експериментальний Простір. Берлін : The Green Box, 2015. 265 с.

Спільне. Олексій Радінській: Мають очі, щоб не бачити: Парадокси критичного мистецтва в Україні. URL: https://commons.com.ua/en/mayut-ochi-shhobne- bachiti-paradoksi-kri/ (дата звернення: 20.10.2024).

Суспільне культура. Катерина Носко: Короткий екскурс у «Dokumenta» – наймасштабнішу виставку сучасного мистецтва у світі. URL: https:// suspilne.media/culture/207579-korotkij-ekskursu- documenta-najmasstabnisu-vistavku-sucasnogomistectva- u-sviti/ (дата звернення: 11.11.2024).

Суспільне новини. Юлія Рябчук: Майдан. Шість літер нашої свободи. URL: https://suspilne.media/ 1 0 6 3 8 3 - m a j d a n - s i s t- l i t e r- n a s o i - s vo b o d i / ( д а т а звернення: 25.10.2024).

Суспільне Харків. Ганна Цьомік, Валерія Гецко, Дмитро Гребінник: «Надламані, але незламні». В Ізюмі впала опора мосту, на якій був напис художника Гамлета: чи планують робити ремонт. URL: https://suspilne.media/kharkiv/624285-nadlamani-alenezlamni- v-izumi-vpala-opora-mostu-na-akij-buv-napishudoznika- gamleta-ci-planuut-robiti-remont/ (дата звернення: 15.12.2024).

Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. Київ : НАОМА, 2024. Вип. 36. 213 c.

Хмарачос. Бенксі підтвердив авторство семи графіті на Київщині. URL: https://hmarochos.kiev.ua/ 2022/11/15/benksi-pidtverdyv-avtorstvo-semy-grafitina- kyyivshhyni-foto/ (дата звернення: 28.11.2024).

Bazilik. Мар’яна Хемій: Тріумфальна арка для Крісто. URL: https://bazilik.media/triumfalna-arkadlia- kristo/ (дата звернення: 11.14.2024).

Debord G. The Society of the Spectacle. New York: Zone Books, 1994. 154 p.

Fortnite. March throuch time. URL: https://www.fortnite.com/news/celebrate-mlk-timestudios- presents-march-through-time-in-fortnite (дата звернення: 13.01.2025).

Goldberg R. Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson, 2011. 256 p.

MoMA. Ariele Dionne-Krosnick: Visualizing Refuge. URL: https://www.moma.org/magazine/ articles/345 (дата звернення: 15.12.2024). [15] Raunig G. Kunst und Revolution: künstlerischer Aktivismus im langen 20. Jahrhundert. Wien: Turia + Kant, 2005. 259 p.

Raunig G., Ray G. Art and Contemporary Critical Practice: Reinventing Institutional Critique. Minneapolis: MayFlyBooks, 2009. 266 p.

The Guardian. Shepard Fairey: artist behind Obama ‘Hope’ poster unveils largest work to date in Sydney. URL: https://www.theguardian.com/ culture/2017/jun/17/shepard-fairey-artist-behindobama- hope-poster-unveils-largest-work-to-date-insydney (дата звернення: 16.12.2024).

Treeofficial. Tree. URL: https://www. treeofficial.com/ (дата звернення: 16.01.2025).

United Nations Virtual Reality. Action Campaign. URL: https://unvr.sdgactioncampaign.org/ cloudsoversidra/ (дата звернення: 2.11.2024).

Wunderkammern. Shepard Fairey – We the People. URL: https://wunderkammern.net/shepardfairey- we-the-people/ (дата звернення: 22.11.2024).

Published

2025-08-27

How to Cite

Sabakar, S. (2025). ASPECTS OF USING VISUAL ART IN PROTEST EXPRESSION THROUGH ACTS OF DIRECT ACTION. Theory and Practice of Design, (36), 370–380. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.36

Issue

Section

CULTURE AND ART