АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ ВІЗУАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА В ПРОТЕСТНОМУ САМОВИРАЖЕННІ ЧЕРЕЗ АКТИ ПРЯМОЇ ДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.36Ключові слова:
візуальне мистецтво, протест, пряма дія, активізм, графіті, перформанс, права людини, AR, VR.Анотація
Анотація. Метою дослідження є аналіз ролі візуального мистецтва як інструменту протестного самовираження через пряму дію та активізм. Дослідження спрямоване на вивчення прикладів використання графіті, муралів, плакатів тощо як засобів мобілізації, формування альтернативних наративів і передачі соціально-політичних меседжів. Методологія. У роботі застосовано комплексний методологічний підхід, який поєднує кілька наукових методів для глибокого аналізу візуального активізму. Зокрема, проведено систематизацію та структурний аналіз широкого спектру мультимедійних джерел, що дало змогу виділити основні елементи та закономірності формування протестного мистецтва. Застосовано порівняльний кейс-стаді-аналіз (конкретного аналізу), завдяки якому досліджено історичні та сучасні приклади протестних практик у різних культурних та політичних контекстах. Також використано метод контент-аналізу (відеоматеріали, аудіоматеріали, зображення) для вивчення візуальних образів і символів, які використовуються у публічному просторі та мережі Інтернет. Результати. Дослідження демонструє, що візуальне мистецтво є інструментом мобілізації та ненасильницького опору, здатним трансформувати публічний простір і створювати альтернативні форми комунікації. Аналіз прикладів сучасних протестних рухів свідчить про універсальність художніх засобів у передачі ідей та формуванні колективної свідомості. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному аналізі візуального мистецтва як засобу прямої дії у контексті сучасних протестних рухів, соціально-політичних висловлювань кінця XX–XXI ст. Особливу увагу приділено українському досвіду, що включає приклади мистецького спротиву під час Революції гідності та повномасштабної війни. Практична значущість дослідження полягає у можливості застосування отриманих результатів в освітній практиці, зокрема в навчальних програмах вищої художньої освіти, які орієнтовані на розвиток соціально критичного мислення. Окрім того, дослідження може бути корисним у діяльності правозахисних організацій, які використовують мистецтво як інструмент публічної комунікації та підтримки прав людини.
Посилання
Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні – Музей Революції Гідності. Шведські вчені презентували дослідження про політичну естетику та мистецтво Майдану. URL: https://www.maidanmuseum.org/uk/node/1589 (дата звернення: 21.11.2024)
Радіо свобода. Олександра Вагнер: Стрелков не пробачив художнику його критичні інсталяції. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/26532851.html (дата звернення: 15.12.2024).
Р.Е.П. Революційний Експериментальний Простір. Берлін : The Green Box, 2015. 265 с.
Спільне. Олексій Радінській: Мають очі, щоб не бачити: Парадокси критичного мистецтва в Україні. URL: https://commons.com.ua/en/mayut-ochi-shhobne- bachiti-paradoksi-kri/ (дата звернення: 20.10.2024).
Суспільне культура. Катерина Носко: Короткий екскурс у «Dokumenta» – наймасштабнішу виставку сучасного мистецтва у світі. URL: https:// suspilne.media/culture/207579-korotkij-ekskursu- documenta-najmasstabnisu-vistavku-sucasnogomistectva- u-sviti/ (дата звернення: 11.11.2024).
Суспільне новини. Юлія Рябчук: Майдан. Шість літер нашої свободи. URL: https://suspilne.media/ 1 0 6 3 8 3 - m a j d a n - s i s t- l i t e r- n a s o i - s vo b o d i / ( д а т а звернення: 25.10.2024).
Суспільне Харків. Ганна Цьомік, Валерія Гецко, Дмитро Гребінник: «Надламані, але незламні». В Ізюмі впала опора мосту, на якій був напис художника Гамлета: чи планують робити ремонт. URL: https://suspilne.media/kharkiv/624285-nadlamani-alenezlamni- v-izumi-vpala-opora-mostu-na-akij-buv-napishudoznika- gamleta-ci-planuut-robiti-remont/ (дата звернення: 15.12.2024).
Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. Київ : НАОМА, 2024. Вип. 36. 213 c.
Хмарачос. Бенксі підтвердив авторство семи графіті на Київщині. URL: https://hmarochos.kiev.ua/ 2022/11/15/benksi-pidtverdyv-avtorstvo-semy-grafitina- kyyivshhyni-foto/ (дата звернення: 28.11.2024).
Bazilik. Мар’яна Хемій: Тріумфальна арка для Крісто. URL: https://bazilik.media/triumfalna-arkadlia- kristo/ (дата звернення: 11.14.2024).
Debord G. The Society of the Spectacle. New York: Zone Books, 1994. 154 p.
Fortnite. March throuch time. URL: https://www.fortnite.com/news/celebrate-mlk-timestudios- presents-march-through-time-in-fortnite (дата звернення: 13.01.2025).
Goldberg R. Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson, 2011. 256 p.
MoMA. Ariele Dionne-Krosnick: Visualizing Refuge. URL: https://www.moma.org/magazine/ articles/345 (дата звернення: 15.12.2024). [15] Raunig G. Kunst und Revolution: künstlerischer Aktivismus im langen 20. Jahrhundert. Wien: Turia + Kant, 2005. 259 p.
Raunig G., Ray G. Art and Contemporary Critical Practice: Reinventing Institutional Critique. Minneapolis: MayFlyBooks, 2009. 266 p.
The Guardian. Shepard Fairey: artist behind Obama ‘Hope’ poster unveils largest work to date in Sydney. URL: https://www.theguardian.com/ culture/2017/jun/17/shepard-fairey-artist-behindobama- hope-poster-unveils-largest-work-to-date-insydney (дата звернення: 16.12.2024).
Treeofficial. Tree. URL: https://www. treeofficial.com/ (дата звернення: 16.01.2025).
United Nations Virtual Reality. Action Campaign. URL: https://unvr.sdgactioncampaign.org/ cloudsoversidra/ (дата звернення: 2.11.2024).
Wunderkammern. Shepard Fairey – We the People. URL: https://wunderkammern.net/shepardfairey- we-the-people/ (дата звернення: 22.11.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Сергій Євгенійович Сабакарь

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.










