MODERN DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEACHING DIGITAL PAINTING
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.23Keywords:
design, digital painting, computer, graphics, graphic design, art, digital technologies, digital tools.Abstract
The purpose. To investigate the impact of digital technologies on the educational process in the field of digital painting. Methodology. Analytical, socio-cultural, structural approaches, as well as theoretical research methods were applied. Results. The key features of digital painting as a modern direction of fine art, which is integrated into the system of professional art education, have been identified. It has been found that digital painting requires not only technical skills in mastering software tools, but also a new type of artistic thinking capable of combining creativity with technology. It has been established that the effectiveness of the educational process increases significantly when students work on topics that are personally significant or socially relevant for them. This contributes to a deeper involvement in creativity and the formation of an author’s style. Scientific novelty. A comprehensive understanding of digital painting as a specific direction of fine art in the context of modern art education has been carried out. A systematic approach to the methodology of teaching digital painting has been proposed, taking into account digital tools, forms and teaching methods. The key components of an effective educational process in the field of digital art, based on the integration of technological innovations and artistic and aesthetic principles, have been identified. Practical relevance. The results of the study can be used by teachers of art education institutions to update curricula, create modern courses in digital painting, and implement innovative teaching methods.
References
Алтухова А.В., Червяк Т.М. Цифровий живопис як інноваційна технологія у мистецькій освіті. Мистецька освіта у міждисциплінарному вимірі : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, м. Харків, 13–14 червня 2023 р. Харків, 2023. С. 51–57.
Блудов А. Особливості формування процесу викладання цифрового живопису. Українська академія мистецтва. 2023. № 33. С. 106–114. https://doi.org/ 10.32782/2411-3034-2023-33-13
Варивончик А.В. Візуальний контент у цифрових технологіях та сучасних дизайн-проєктах XXI століття: інновації та тенденції. Теорія та практика дизайну. 2024. Вип. 32. С. 79–85. https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2024.32.10
Гаврілова Л. Цифрові технології викладання образотворчого мистецтва на сучасному етапі реформування мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. Вип. 21. С. 5–18. https://doi.org/ 10.31865/2414-9292.21.2024.307964
Залужна Г.В., Нефьодова І.В. Розробка інформаційних відеороликів для рекламної кампанії закладу вищої освіти. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2020. Т. 31(70). Ч. 1. № 3. С. 109–114. https://doi.org/10.32838/TNU- 2663-5941/2020.3-1/17
Копайгоренко В. Застосування технічних засобів у процесі навчання живопису. Наукові записки БДПУ. Педагогічні науки. 2021. № 3(3). С. 53–59.
Луп’як Д.М., Луп’як Д.Д. Застосування сучасних комп’ютерних технологій у підготовці майбутніх фахівців графічного дизайну. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2016. № 47. С. 209–218.
Мальцева А.О. та ін. Вплив цифрових технологій на розвиток ілюстрації у графічному дизайні. Технології та дизайн. 2017. № 2. С. 1–9.
Медведєв О., Бабенко Л., Стрітьєвич Т. Педагогічні аспекти методики викладання цифрового рисунку, живопису та перспективи у мистецькій освіті. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2025. Вип. 218. С. 173–180. https://doi.org/ 10.36550/2415-7988-2025-1-218-173-180
Омельченко А. Використання цифрових технологій у мистецькій освіті. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2022. № 2. С. 285–294.
Попінова О.М., Крюкова Г.О. Інтеграція технологій і образотворчого мистецтва: від комп’ютера до цифрових медіа. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 260–265.
Сбітнєва Н.Ф. Тенденції розвитку сучасного графічного дизайну: повернення до рукотворності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2015. № 4(30). С. 60–66.
Совгира Т.І. Цифрові технології у сучасному візуальному мистецтві. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2020. № 42. С. 65–71. https:// doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207634
Храмова-Баранова О.Л. Цифровий живопис: становлення та перспективи. Культура і сучасність. 2023. № 1. С. 49–55.
Храмова-Баранова О.Л., Галенко А.В. Розвиток цифрових комп’ютерних технологій, їх вплив на мистецтво і дизайн України. Гуманітарний вісник ЧДТУ. Серія «Історичні науки». 2017. № 27(11). С. 82–87.
Чікарькова М.Ю., Борук В.Д. Цифрове мистецтво : навчальний посібник. Київ : ФОП Гуляєва В.М., 2023. 176 с.
Feng Yixuan, Wu Yunwen, Cao Chao. Digital Arts in Education: Significance, Efficacy and Impact. Frontiers in Art Research. 2023. Vol. 5, Issue 17. P. 7–15. https://doi.org/10.25236/FAR.2023.051702
Lev Manovich. The Language of New Media. Cambridge/ Mass.: Massachusetts Institute of Technology. 2001. 354 S. ISBN 0-262-13374-1. [19] Paul C. Digital Art. London: Thames and Hudson World of Art, 2015. 272 p.
Siyu Le. Team-based learning in online education: the development of students’ creative thinking skills in digital art. Education and Information Technologies. 2023. 28 (2023). 11, S. 14967–14986. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11808-3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Галина Володимирівна Залужна, Інна Віталіївна Нефьодова, Світлана Олегівна Зубенко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.










