СУЧАСНІ ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ ЦИФРОВОМУ ЖИВОПИСУ

Автор(и)

  • Галина Володимирівна Залужна Бахмутський навчально-науковий професійно-педагогічний інститут Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-4810-9737
  • Інна Віталіївна Нефьодова Бахмутський навчально-науковий професійно-педагогічний інститут Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1645-7668
  • Світлана Олегівна Зубенко Бахмутський навчально-науковий професійно-педагогічний інститут Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0005-4582-2977

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.23

Ключові слова:

дизайн, цифровий живопис, комп’ютер, графіка, графічний дизайн, мистецтво, цифрові технології, цифрові інструменти.

Анотація

Анотація. У статті проаналізовано вплив сучасних цифрових технологій на процес навчання цифровому живопису в системі мистецької освіти. Розкрито теоретичні засади цифрового живопису як самостійного напряму художньої діяльності, окреслено можливості використання програмного й апаратного забезпечення у творчому процесі. Приділено увагу сучасним методичним підходам до викладання, зокрема проєктно-орієнтованому та інтерактивному навчанню, а також індивідуалізації освітнього процесу. Висвітлено перспективи розвитку цифрового живопису в освіті у контексті впровадження інноваційних технологій. Мета. Дослідити вплив цифрових технологій на навчальний процес у сфері цифрового живопису. Методологія. Застосовано аналітичний, соціокультурний, структурний підходи, а також теоретичні методи дослідження. Результати. Визначено ключові особливості цифрового живопису як сучасного напряму образотворчого мистецтва, що інтегрується в систему професійної мистецької освіти. З’ясовано, що цифровий живопис вимагає не лише технічних навичок володіння програмними інструментами, а й нового типу художнього мислення, здатного поєднувати творчість із технологіями. Установлено, що ефективність навчального процесу значно зростає за умови, коли студенти працюють над темами, що є для них особистісно значущими або суспільно актуальними. Це сприяє глибшому залученню до творчості та формуванню авторського стилю. Наукова новизна. Здійснено комплексне осмислення цифрового живопису як специфічного напряму образотворчого мистецтва в контексті сучасної мистецької освіти. Запропоновано систематизований підхід до методики викладання цифрового живопису з урахуванням цифрових інструментів, форм і методів навчання. Визначено ключові компоненти ефективного освітнього процесу у сфері цифрового мистецтва, що ґрунтується на інтеграції технологічних інновацій та художньо-естетичних засад. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані викладачами закладів мистецької освіти для оновлення навчальних програм, створення сучасних курсів із цифрового живопису та впровадження інноваційних методик викладання.

Посилання

Алтухова А.В., Червяк Т.М. Цифровий живопис як інноваційна технологія у мистецькій освіті. Мистецька освіта у міждисциплінарному вимірі : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, м. Харків, 13–14 червня 2023 р. Харків, 2023. С. 51–57.

Блудов А. Особливості формування процесу викладання цифрового живопису. Українська академія мистецтва. 2023. № 33. С. 106–114. https://doi.org/ 10.32782/2411-3034-2023-33-13

Варивончик А.В. Візуальний контент у цифрових технологіях та сучасних дизайн-проєктах XXI століття: інновації та тенденції. Теорія та практика дизайну. 2024. Вип. 32. С. 79–85. https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2024.32.10

Гаврілова Л. Цифрові технології викладання образотворчого мистецтва на сучасному етапі реформування мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. Вип. 21. С. 5–18. https://doi.org/ 10.31865/2414-9292.21.2024.307964

Залужна Г.В., Нефьодова І.В. Розробка інформаційних відеороликів для рекламної кампанії закладу вищої освіти. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2020. Т. 31(70). Ч. 1. № 3. С. 109–114. https://doi.org/10.32838/TNU- 2663-5941/2020.3-1/17

Копайгоренко В. Застосування технічних засобів у процесі навчання живопису. Наукові записки БДПУ. Педагогічні науки. 2021. № 3(3). С. 53–59.

Луп’як Д.М., Луп’як Д.Д. Застосування сучасних комп’ютерних технологій у підготовці майбутніх фахівців графічного дизайну. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2016. № 47. С. 209–218.

Мальцева А.О. та ін. Вплив цифрових технологій на розвиток ілюстрації у графічному дизайні. Технології та дизайн. 2017. № 2. С. 1–9.

Медведєв О., Бабенко Л., Стрітьєвич Т. Педагогічні аспекти методики викладання цифрового рисунку, живопису та перспективи у мистецькій освіті. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2025. Вип. 218. С. 173–180. https://doi.org/ 10.36550/2415-7988-2025-1-218-173-180

Омельченко А. Використання цифрових технологій у мистецькій освіті. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2022. № 2. С. 285–294.

Попінова О.М., Крюкова Г.О. Інтеграція технологій і образотворчого мистецтва: від комп’ютера до цифрових медіа. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 260–265.

Сбітнєва Н.Ф. Тенденції розвитку сучасного графічного дизайну: повернення до рукотворності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2015. № 4(30). С. 60–66.

Совгира Т.І. Цифрові технології у сучасному візуальному мистецтві. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2020. № 42. С. 65–71. https:// doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207634

Храмова-Баранова О.Л. Цифровий живопис: становлення та перспективи. Культура і сучасність. 2023. № 1. С. 49–55.

Храмова-Баранова О.Л., Галенко А.В. Розвиток цифрових комп’ютерних технологій, їх вплив на мистецтво і дизайн України. Гуманітарний вісник ЧДТУ. Серія «Історичні науки». 2017. № 27(11). С. 82–87.

Чікарькова М.Ю., Борук В.Д. Цифрове мистецтво : навчальний посібник. Київ : ФОП Гуляєва В.М., 2023. 176 с.

Feng Yixuan, Wu Yunwen, Cao Chao. Digital Arts in Education: Significance, Efficacy and Impact. Frontiers in Art Research. 2023. Vol. 5, Issue 17. P. 7–15. https://doi.org/10.25236/FAR.2023.051702

Lev Manovich. The Language of New Media. Cambridge/ Mass.: Massachusetts Institute of Technology. 2001. 354 S. ISBN 0-262-13374-1. [19] Paul C. Digital Art. London: Thames and Hudson World of Art, 2015. 272 p.

Siyu Le. Team-based learning in online education: the development of students’ creative thinking skills in digital art. Education and Information Technologies. 2023. 28 (2023). 11, S. 14967–14986. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11808-3

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Залужна, Г. В., Нефьодова, І. В., & Зубенко, С. О. (2025). СУЧАСНІ ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ ЦИФРОВОМУ ЖИВОПИСУ. Теорія та практика дизайну, (36), 250–259. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.23

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО