FORMING INCLUSIVE DESIGN PRODUCTS THROUGH ARTISTIC STYLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.18

Keywords:

style, inclusive design, people with disabilities, aspects, integration.

Abstract

The conducted research showed how different aesthetic styles – as holistic design philosophies – can be purposefully used to create inclusive design products. The purpose of the article is to analyze the processes of forming inclusive design products through the use of different stylistic approaches that can be purposefully used to achieve inclusive goals, while improving visual perception and emotional response. Methodology. Through the use of such analysis methods as systematization, comparison, complex analysis and generalization, the study successfully formed the main definitions of the topic and outlined the prospects for the influence of artistic styles on the creation of inclusive products. Results. It was demonstrated how the choice of a certain style not only ensures accessibility, but also significantly improves the visual perception and emotional response of users, making inclusivity an integral part of aesthetic perfection. The scientific novelty lies in creating the first comprehensive classification and systematization of methods for forming inclusive design precisely through the prism of aesthetic styles. The analysis presented how thoughtful and aesthetically appealing design is a guarantee not only of functional accessibility, but also of psycho- emotional well-being, self-identification and a sense of inclusion for users with disabilities. The study allowed for a deeper understanding of which aspects of style are key to creating inclusive design products. The conducted study helped to better understand how aesthetic style is key in shaping an inclusive environment, allowing products not only to perform functions, but also to give users psycho-emotional comfort, promote their self-identification and a sense of full social integration. The practical significance of the results obtained provides designers and developers with specific strategies and practical tools that allow them to transform the concept of inclusivity into real products that are accessible and convenient for each user. Conclusions. The study found that an attractive and thoughtful design style significantly expands the range of potential users. When assistive technologies – from wheelchairs to hearing aids, from prosthetics to inclusive software interfaces – are designed with an emphasis on elegance, modernity, and organic integration into everyday aesthetic spaces, they cease to be “special” or “medical” objects, but instead become inconspicuous, desirable, and even fashionable elements that harmoniously complement the user’s lifestyle.

References

Альніков Є.М. Проєктування інклюзивного середовища з використанням адитивних технологій (3D-друк). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2020. № 43. С. 181–189. https:// doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220251.

Булатов В. Вплив аспектів загальної теорії формоутворення на досягнення доступності та рівності в інклюзивному дизайні. Теорія та практика дизайну. 2023. № 27. С. 133–141. https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2023.27.17.

Бурчак І., Шмельов В. Сучасні тенденції в дизайні житлових інтер’єрів. Теорія та практика дизайну. 2022. № 26. С. 133–139. https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2022.26.16

Горбачов Д., Магдиш І., Тараненко А. Стилі українського мистецтва ХХ століття : артнуво, артдеко, авангард. Київ, 2024. 272 с.

Ґуторов О. Нетрадиційні стилі дизайну інтер’єру: відкриття нових горизонтів у творчості. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. № 67(1). С. 131–136. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-1-17

Ковальчук М. Застосування принципів інклюзивного дизайну у створенні ергономічного, естетичного середовища. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. № 82(1). С. 215–219. https:// doi.org/10.24919/2308-4863/82-1-32

Краснікова Л.В. Поняття, історія і стилі дизайну інтер’єру. Молодий вчений. 2018. № 12(64). С. 21–26. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2018-12-64-6

Кривуц С.В., Катріченко К.О. Дизайн- організація міського простору для осіб з обмеженими фізичними можливостями. Вісник ХДАДМ. 2016. № 2. С. 33–36.

Мінаєва Е.В., Пономарьова Т.А. Сучасна візуальна поезія: у пошуках невиразного. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2011. № 24(63). С. 512–521.

Оршанський Л. Естетична культура майбутніх фахівців у галузі дизайну: сутність та структура. Молодь і ринок. 2019. № 7(174). С. 23–28. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176044

Осадча А.М. Використання елементів декоративного мистецтва в роботах українських дизайнерів. Культурологічна думка. 2019. № 15. С. 177–184. https://doi.org/10.37627/2311-9489-15- 2019-1.177-184

Смірнова О.В. Формування інноваційних будівель засобами ергодизайну в контексті сталого розвитку міського середовища. Архітектура та містобудування. 2020. № 6(159). С. 103–107. https://doi.org/ 10.33042/2522-1809-2020-6-159-103-107

Фоменко О.О. Упровадження ергономічних рішень для створення інклюзивного середовища. Art and Design. Мистецтвознавство. Технічні науки. 2024. № 4. С. 180–189. https://doi.org/ 10.30857/2617-0272.2024.4.14

Фоменко О.О. Роль інклюзивного дизайну у забезпеченні ергономічних аспектів при формуванні середовища. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Мистецтвознавство. 2024. № 82(2). С. 242–247. https://doi.org/10.24919/2308-4863/82-2-33

Чупріна Н.В., Булатов В.А. Принципи урахування ергономічних показників в інклюзивному дизайні середовища. Art and Design. 2023. № 1. С. 63–171. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.1.16.

Шостачук Т. Художня образність графіки постмодернізму та моделювання нових візуальних образів у графічному дизайні : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2023. 155 с.

Яковець І.О., Чепелюк О.В., Луговський О.Ф., Чугай Н.М. Візуально-інформаційні комунікації інклюзивного середовища: дизайн-освітній наратив. Art and Design. 2023. № 2. С. 278–289. https://doi.org/ 10.30857/2617-0272.2023.2.23

Lamirande M. Exploring Practices and Understandings of Designing Inclusively. [Thesis for: Doctor of Design and Architecture]. 2023. Department of Engineering and Innovation. The Open University. https://doi.org/10.21954/ou.ro.000162cc

Kate E. Carroll, Doris H. Kincade. Inclusive Design in Apparel Product Development for Working Women With Physical Disabilities. Family and Consumer Sciences Research Journal. 2007. № 35(4). Р. 289–315. https://doi.org/ 10.1177/1077727X07299675

Creating Inclusive Classrooms through the Arts. Dimensions of Early Childhood. 2014. № 42(3). Р. 11–17.

Published

2025-08-27

How to Cite

Bulatov, V. (2025). FORMING INCLUSIVE DESIGN PRODUCTS THROUGH ARTISTIC STYLES. Theory and Practice of Design, (36), 199–207. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.18

Issue

Section

CULTURE AND ART