ФОРМУВАННЯ ПРОДУКТІВ ІНКЛЮЗИВНОГО ДИЗАЙНУ ЧЕРЕЗ ХУДОЖНІ СТИЛІ

Автор(и)

  • Валерій Анатолійович Булатов Приватний вищий навчальний заклад «Український гуманітарний інститут» https://orcid.org/0000-0003-0832-2429

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.18

Ключові слова:

стиль, інклюзивний дизайн, люди з інвалідністю, аспекти, інтеграція.

Анотація

Анотація. Проведене дослідження показало, як різні естетичні стилі як цілісні дизайнерські філософії можуть бути цілеспрямовано використані для створення продуктів інклюзивного дизайну. Метою статті є аналіз процесів формування продуктів інклюзивного дизайну через застосування різних стилістичних підходів, які можуть бути цілеспрямовано використані для досягнення інклюзивних цілей, покращуючи при цьому візуальне сприйняття та емоційний відгук. Методологія. Завдяки використанню таких методів аналізу, як систематизація, порівняння, комплексний аналіз та узагальнення, дослідження успішно сформувало основні визначення теми та окреслило перспективи впливу художніх стилів на створення інклюзивних продуктів. Результати. Продемонстровано, як вибір певного стилю не лише забезпечує доступність, а й значно покращує візуальне сприйняття та емоційний відгук користувачів, роблячи інклюзивність невід’ємною частиною естетичної досконалості. Наукова новизна полягає у створенні першої комплексної класифікації та систематизації методів формування інклюзивного дизайну саме через призму естетичних стилів. Зроблений аналіз представив, як продуманий та естетично привабливий дизайн є запорукою не лише функціональної доступності, а й психое- моційного благополуччя, самоідентифікації та відчуття інклюзії для користувачів з інвалідністю. Дослідження дало змогу глибше зрозуміти, які саме аспекти стилю є ключовими для створення продуктів інклюзивного дизайну. Виконане дослідження допомогло краще усвідомити, що естетичний стиль є ключовим у формуванні інклюзивного середовища, даючи змогу продуктам не просто виконувати функції, а й дарувати користувачам психоемоційний комфорт, сприяти їх самоідентифікації та відчуттю повної соціальної інтеграції. Практична значущість отриманих результатів надає дизайнерам та розробникам конкретні стратегії та практичні інструменти, які дають змогу перетворити концепцію інклюзивності на реальні продукти, доступні та зручні для кожного користувача. Висновки. Дослідження виявило, що привабливий та обдуманий стиль дизайну значно розширює коло потенційних користувачів. Коли допоміжні технології – від інвалідних візків до слухових апаратів, від протезів до інклюзивних інтерфейсів програмного забезпечення – розробляються з акцентом на елегантність, сучасність та органічну інтеграцію у повсякденний естетичний простір, вони перестають бути «особливими» чи «медичними» об’єктами, натомість вони стають непомітними, бажаними та навіть модними елементами, які гармонійно доповнюють стиль життя користувача.

Посилання

Альніков Є.М. Проєктування інклюзивного середовища з використанням адитивних технологій (3D-друк). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2020. № 43. С. 181–189. https:// doi.org/10.31866/2410-1176.43.2020.220251.

Булатов В. Вплив аспектів загальної теорії формоутворення на досягнення доступності та рівності в інклюзивному дизайні. Теорія та практика дизайну. 2023. № 27. С. 133–141. https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2023.27.17.

Бурчак І., Шмельов В. Сучасні тенденції в дизайні житлових інтер’єрів. Теорія та практика дизайну. 2022. № 26. С. 133–139. https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2022.26.16

Горбачов Д., Магдиш І., Тараненко А. Стилі українського мистецтва ХХ століття : артнуво, артдеко, авангард. Київ, 2024. 272 с.

Ґуторов О. Нетрадиційні стилі дизайну інтер’єру: відкриття нових горизонтів у творчості. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. № 67(1). С. 131–136. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-1-17

Ковальчук М. Застосування принципів інклюзивного дизайну у створенні ергономічного, естетичного середовища. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2025. № 82(1). С. 215–219. https:// doi.org/10.24919/2308-4863/82-1-32

Краснікова Л.В. Поняття, історія і стилі дизайну інтер’єру. Молодий вчений. 2018. № 12(64). С. 21–26. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2018-12-64-6

Кривуц С.В., Катріченко К.О. Дизайн- організація міського простору для осіб з обмеженими фізичними можливостями. Вісник ХДАДМ. 2016. № 2. С. 33–36.

Мінаєва Е.В., Пономарьова Т.А. Сучасна візуальна поезія: у пошуках невиразного. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2011. № 24(63). С. 512–521.

Оршанський Л. Естетична культура майбутніх фахівців у галузі дизайну: сутність та структура. Молодь і ринок. 2019. № 7(174). С. 23–28. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176044

Осадча А.М. Використання елементів декоративного мистецтва в роботах українських дизайнерів. Культурологічна думка. 2019. № 15. С. 177–184. https://doi.org/10.37627/2311-9489-15- 2019-1.177-184

Смірнова О.В. Формування інноваційних будівель засобами ергодизайну в контексті сталого розвитку міського середовища. Архітектура та містобудування. 2020. № 6(159). С. 103–107. https://doi.org/ 10.33042/2522-1809-2020-6-159-103-107

Фоменко О.О. Упровадження ергономічних рішень для створення інклюзивного середовища. Art and Design. Мистецтвознавство. Технічні науки. 2024. № 4. С. 180–189. https://doi.org/ 10.30857/2617-0272.2024.4.14

Фоменко О.О. Роль інклюзивного дизайну у забезпеченні ергономічних аспектів при формуванні середовища. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Мистецтвознавство. 2024. № 82(2). С. 242–247. https://doi.org/10.24919/2308-4863/82-2-33

Чупріна Н.В., Булатов В.А. Принципи урахування ергономічних показників в інклюзивному дизайні середовища. Art and Design. 2023. № 1. С. 63–171. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2023.1.16.

Шостачук Т. Художня образність графіки постмодернізму та моделювання нових візуальних образів у графічному дизайні : монографія. Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2023. 155 с.

Яковець І.О., Чепелюк О.В., Луговський О.Ф., Чугай Н.М. Візуально-інформаційні комунікації інклюзивного середовища: дизайн-освітній наратив. Art and Design. 2023. № 2. С. 278–289. https://doi.org/ 10.30857/2617-0272.2023.2.23

Lamirande M. Exploring Practices and Understandings of Designing Inclusively. [Thesis for: Doctor of Design and Architecture]. 2023. Department of Engineering and Innovation. The Open University. https://doi.org/10.21954/ou.ro.000162cc

Kate E. Carroll, Doris H. Kincade. Inclusive Design in Apparel Product Development for Working Women With Physical Disabilities. Family and Consumer Sciences Research Journal. 2007. № 35(4). Р. 289–315. https://doi.org/ 10.1177/1077727X07299675

Creating Inclusive Classrooms through the Arts. Dimensions of Early Childhood. 2014. № 42(3). Р. 11–17.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Булатов, В. А. (2025). ФОРМУВАННЯ ПРОДУКТІВ ІНКЛЮЗИВНОГО ДИЗАЙНУ ЧЕРЕЗ ХУДОЖНІ СТИЛІ. Теорія та практика дизайну, (36), 199–207. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.18

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО