PROSPECTS FOR THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TEACHING OF ARCHITECTURE AND DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.13

Keywords:

artificial intelligence, architecture, design, higher education, generative tools, creativity, learning strategies, digital technologies, project-based learning, academic integrity.

Abstract

This article explores the prospects of integrating Artificial Intelligence (AI) into the educational process within the fields of architecture and design. The relevance of the topic stems from the rapid increase in AI usage among students, which, on the one hand, opens new opportunities for modeling, visualization, and automation, and on the other – raises concerns about reduced independent thinking, homogenization of results, and reliance on templates. Purpose. The aim of the study is to justify the feasibility of integrating AI into the learning process while preserving creativity, fostering critical thinking, and updating pedagogical strategies. The authors seek to demonstrate that, with proper methodological guidance, AI can become an effective tool in project-based learning. The research methodology is based on the analysis and synthesis of educational cases, modeling of learning scenarios, comparative analysis of two typical models of AI use, and a SWOT analysis of their strengths and weaknesses. As a result, two representative models of AI usage in project-based activities are identified: an active model, involving generative tools at all stages of work (as in UX/UI design), and a limited model, in which AI is used minimally as a supporting tool (as in architectural design). The study analyzes the benefits and risks of each model in terms of analytical thinking development, authorship, and market relevance. The scientific novelty lies in the systematization of approaches to AI integration in the education of designers and architects, and in the proposed typology of models based on the level of AI autonomy in the design process. The practical relevance of the study lies in the development of methodological guidelines for educators that help maintain a balance between the innovative use of digital tools and the cultivation of students’ creative potential. The results can be adapted and used to develop updated curricula across various fields that require regulated and purposeful integration of AI. At the same time, the study emphasizes the need to develop pedagogical strategies that balance technological advancement with the development of individual thinking.

References

Візнюк І. М., Буглай Н. М., Куцак Л. В., Поліщук А. С., Киливник В. В. Використання штучного інтелекту в освіті. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. № 59. С. 14–22. https:// doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22.

Дерябіна С.В., Нікітенко Р.І., Чешенко О.І. Використання інструментів штучного інтелекту в діяльності педагогів мистецькій/ технологічній освітніх галузей. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. Т. 3. № 6. С. 9–24. https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240306.02.

Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2023. № 15. С. 66–82. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82. [4] Елькін О. Віртуальне вчительство: чи замінить штучний інтелект людей у школах? Нова українська школа : Вебресурс НУШ. URL: https: //nus.org.ua/2023/02/15/virtualne-vchytelstvo-chyzaminyt- shtuchnyj-intelekt-lyudej-u-shkolah/ (дата звернення: 01.05.2025).

Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти : Проєкт від 27.10.2024 р. URL: https: / / m o n . g o v. u a / s t a t i c - o b j e c t s / m o n / s i t e s / 1 / n e w s / 2 0 2 4 / 0 5 / 2 1 / I n s t r u k t y v n o . m e t o d y c h n i . rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf (дата звернення: 02.05.2025).

Коломієць А., Кушнір О. Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2024. № 70. С. 45–57. https: //doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57.

Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Physical and Mathematical Education. 2023. Т. 38. № 1. С. 48–53. https: //doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007.

Національна стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні 2021–2030 : Проєкт від 01.01.2021 р. URL: https://bit.ly/3rconkm (дата звернення: 01.05.2025).

Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні на 2021–2024 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України № 438-р / Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/438-2021-р#Text (дата звернення: 05.05.2025).

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556-р / Кабінет Міністрів України : станом на 29 груд. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020- р#Text (дата звернення: 16.05.2025).

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р / Кабінет Міністрів України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (дата звернення: 05.05.2025).

Федоренко О.Г., Чала О.О. Технології штучного інтелекту, доповненої, віртуальної та змішаної реальностей в освітньому процесі: перспективи розвитку в Україні. Технології електронного навчання. 2024. № 9. С. 74–82.

Череватюк В. Використання інструментів штучного інтелекту у мистецькій освіті: проблеми та можливості. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2024. № 1. С. 89–94. https://doi.org/10.32782/naomabulletin- 2024-1-13.

Шевчук Ю. Теоретичні аспекти використання штучного інтелекту в графічному дизайні. XXІV International Scientific and Practical Conference «Modern Scientific Challenges are the Driving Force of the Development of Scientific Research» : матеріали Міжнар. наук. конф., м. Bruges, 22–24 трав. 2024 р. International Scientific Unity, 2024. С. 183–186.

Aydın Ö., Karaarslan E. Is ChatGPT Leading Generative AI? What is Beyond Expectations? SSRN Electronic Journal. 2023. Vol. 11, no. 3. P. 118–134. https://doi.org/10.2139/ssrn.4341500.

Blinova M., Molodcha M. Use of artificial intelligence in educational design for architecture students. Municipal economy of cities. 2024. Vol. 3, no. 184. P. 53–58. URL: https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-3- 184-53-58 (date of access: 01.05.2025).

Huang H. AI Meets Higher Education: Applying Artificial Intelligence to Personalized Learning Platforms. Innovation in Science and Technology. 2025. Vol. 4, no. 2. P. 43–50. https://doi.org/10.56397/ ist.2025.02.04.

Huang J., Shen G., Ren X. Connotation Analysis and Paradigm Shift of Teaching Design under Artificial Intelligence Technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). 2021. Vol. 16, no. 05. P. 73. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i05.20287.

Pylypchuk O., Shendryk I., Polubok A. Possibilities of modern computer technologies using artificial intelligence in creating fine art objects. Urban development and spatial planning. 2023. No. 84. P. 2 5 1 – 2 6 2 . h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 3 2 3 4 7 / 2 0 7 6 - 8 1 5x.2023.84.251-262. [20] Shahrabani M. M. N., Apanaviciene R. An AI-Based Evaluation Framework for Smart Building Integration into Smart City. Sustainability. 2024. Vol. 16, no. 18. P. 8032. https://doi.org/10.3390/ su16188032.

Vergunova N. Artificial intelligence tools in architecture. Municipal economy of cities. 2024. Vol. 4, no. 185. P. 69–74. https://doi.org/ 10.33042/2522-1809-2024-4-185-69-74.

Published

2025-08-27

How to Cite

Troshkin, A., & Makukhin, D. (2025). PROSPECTS FOR THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TEACHING OF ARCHITECTURE AND DESIGN. Theory and Practice of Design, (36), 136–143. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.13

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION