FEATURES OF FORMING THE SPATIAL AND VOLUMETRIC STRUCTURE OF AIR TRAFFIC CONTROL TOWER BUILDINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.1

Keywords:

airport, spatial organization, air traffic services, air traffic control tower, spatial and volumetric structure of buildings, form-making techniques.

Abstract

One of the indicators of sustainable development in modern airports is the creation of complex planning hubs and facilities that involve advanced technological, structural, and engineering solutions. Among these, a special place is occupied by Air Traffic Control Tower buildings (hereinafter – ATСT). The designed heights of ATСT buildings make them dominant elements in the spatial organization of airports and surrounding aerodrome territories. This increases the demands on form-making and necessitates the selection of appropriate techniques for revealing the form of such structures, which, on the one hand, have a specific technological function, and on the other – can contribute to making ATСT buildings the most characteristic elements of airport development. The aim of this work is to present the results of research into the features of forming the spatial and volumetric structure of ATCT buildings. Methodology. The study is based on the examination and analysis of design, graphic, and photographic materials; design standards; as well as methods and techniques most commonly used in global and domestic practices of designing and constructing high-rise buildings for public and special purposes. Research method – a systematic approach to studying the object as a component of the spatial organization system of airports and their zones of influence. Results. The role of ATCT buildings and their potential locations within the spatial organization of airports has been examined. Key influencing factors on the spatial and volumetric structure (2); and typological characteristics (5) have been identified. The study reveals specific features of architectural form generation and ensuring its integration with the surrounding environment (context). Particular attention is given to ATCT buildings (5) that have been constructed or are planned for construction at Ukrainian airports in the first quarter of the 21st century. Scientific novelty. A technique for creating a stepped compositional structure has been identified, wherein the architectural form of an ATCT building is formed by vertically combining volumetric elements that gradually increase the overall size and volume of the structure. This technique can complement the existing system of architectural form-making methods for high-rise public and special-purpose buildings, and may be used for further research and practical implementation. Practical relevance. The results obtained have been incorporated into the educational process for higher education students in the following specializations: G17 «Architecture and Urban Planning», G18 «Geodesy and Land Management», and G19 «Construction and Civil Engineering» at the State Enterprise «State University «Kyiv Aviation Institute». In particular, they have been used in the development of course programs for the subjects: «Airport Buildings and Structures», «Critical Infrastructure Facilities (Aviation Transport)», «Urban Planning Aspects of Airport Development», «Urbanization of Territories Adjacent to Airports», among others.

References

Про затвердження робочого проєкту та титулу будови «Аеродромно-диспетчерська вежа з комплексом будинків і споруд на території комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Донецьк» (I і II черга)» : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 р. № 188-р. Урядовий кур’єр. 2011. № 46.

Агєєва Г.М. Аеродромно-диспетчерські вежі – медіадомінанти макросередовища аеропортів. Містобудування та територіальне планування. 2019. Вип. 70. С. 27–43. DOI: https://doi.org/10.5281/ zenodo.7833308.

Агєєва Г.М. Актуалізація освітньо- професійних програм підготовки спеціалістів для післявоєнного відновлення інфраструктури авіаційного транспорту. Модерні наукові дослідження із технічних наук: вплив воєнного стану в Україні : матеріали Міжнар. наук. конф., м. Рига, Латвійська Республіка, 6–7 березня 2024 р. Рига: Baltija Publishing, 2024. С. 72–75. DOI: https://doi.org/ 10.30525/978-9934-26-414-6-19.

Агєєва Г.М. Динаміка змін архітектурних рішень аеродромно-диспетчерських веж та їх вплив на містобудівну ситуацію. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. № 2(21). С. 3–18. DOI: https://doi.org/ 10.5281/zenodo.7833316.

Агєєва Г.М. Об’єкти спеціального призначення – висотні акценти архітектури аеропортів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2016. № 3. С. 20–24. DOI: https://doi.org/10.5281/ zenodo.4710974.

Агєєва Г.М. Образи висотних домінант забудови як інструмент брендингу аеропортів та прилеглих територій. Теорія та практика дизайну. 2023. Вип. 29–30. С. 5–21. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2023.29-30.1.

Агєєва Г.М. Урбанізація територій, наближених до аеропортів, – пріоритет підготовки фахівців з містобудування в Національному авіаційному університеті України. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 8–39. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4705433.

Бескоровайна І.О. Історичний розвиток типології вертикальних домінант міст. Містобудування та територіальне планування. 2013. Вип. 49. С. 60–72.

Болотов Г.І. Основи формування архітектурного середовища. Київ : НАУ, 2012. 568 с.

Вахніченко О.В. Особливості формування об’ємно-планувальних прийомів багатоповерхових та висотних житлових будинків. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2022. Вип. 63. С. 239–251. DOI: https://doi.org/ 10.32347/2077-3455.2022.63.239-251.

Габрель М.М. Просторова організація містобудівних систем. Київ : А.С.С, 2004. 400 с.

Галаур С. У Харкові відкрився новий центр керування повітряним рухом. Урядовий кур’єр. 2013. 19 жовтня. URL: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/uharkovi- vidkrivsya-novij-centr-keruvannya-povitr/p/ (дата звернення: 25 березня 2025).

ДБН В.2.2–41:2019. Висотні будівлі. Основні положення. [На заміну ДБН В.2.2-24:2009; чинні від 2020-01-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіон України, 2019. 53 с.

ДБН Б.2.2-12:2019. Планування та забудова територій. [На заміну ДБН Б.2.2-12:2018; чинні від 2019-10-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіон України, 2019. 177 с.

Дем’яненко Р., Анненков А., Бондар С., Кузьмич О., Циколенко О. Аналіз впливу зовнішніх факторів на деформації висотних споруд у процесі їх будівництва та експлуатації. Містобудування та територіальне планування. 2024. Вип. 86. С. 388–396. DOI: https://doi.org/10.32347/2076-815x. 2024.86.388-396.

Дідіченко М.О. Визначення та оцінка елементів композиційного каркасу міського розпланування. Містобудування та територіальне планування. 2018. Вип. 68. С. 130–139.

Клюзко В.М. Містобудівні проблеми висотного будівництва в м. Києві. Містобудування та територіальне планування. 2002. Вип. 43. С. 179–186.

Кравчуновська Т.С., Заяць Є.І., Косолапов А.Ф., Єпіфанцева С.В. Систематизація світового досвіду висотного будівництва та обґрунтування доцільності його застосування у розробленні будівельних проєктів в умовах вітчизняного девелопменту. Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. 2020. № 1(261–262). С. 67–82. DOI: https://doi.org/ 10.30838/J.BPSACEA.2312.260220.67.612.

Крівєльов Л.І. Архітектура будинків і споруд аеропортів : конспект лекцій. Київ : КМУ ЦА, 2000. 84 с.

Кузьміна Г.В. Композиційно-просторові особливості висотних споруд. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2009. Вип. 22. С. 157–163.

Ладигіна І.В., Біжко Є.В. Досвід висотного будівництва в структурі найкрупніших міст в умовах урбанизації. World Science. 2019. № 5(45). Vol. 1. С. 29–36. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ ws/31052019/6510.

Осєтрін М.М., Погуца Т.О. Організація транспортно-пішохідних потоків на привокзальній площі аеропорту (на прикладі міжнародного аеропорту «Бориспіль», м. Київ). Містобудування та територіальне планування. 2011. Вип. 40(2). С. 112–117.

Троценко А.М. Аеропорти України. Київ : Європейський університет, 2002. 252 с.

Agieieva G. Evolution of the typology of air traffic service buildings in the course of the development of airports. Proceedings from: Aviation in the XXI Century – Aviation Security and Space Technology, Kyiv, 25-27 September 2024. Kyiv: National Aviation University, 2024. Pp. 8.29–8.33. DOI: https:// doi.org/10.5281/zenodo.13837279

Asgford N.J., Mumayiz S., Wright P.H. Airport engineering: planning, design, and development of 21 st century airports. Hoboken: John Wiley & Sons, 2011. 768 p.

Binney M. Airport Builders. Ed.4. London: Academy editions, 1999. 224 p.

Cheng H. Exploration Of Structural Design Principle and Construction Technology Application for Super High-Rise Buildings. Highlights in Science Engineering and Technology. 2023. № 51. Pp. 57–62. DOI: https://doi.org/10.54097/hset.v51i.8238.

Fritz S. Architecture between heaven and earth: extraordinary control tower design. Archi-Tonic : web-site. URL: http://surl.li/lghnp [Accessed 25 March 2025].

Jodidio P., Strong A. I.M. Pei: Complete Works. New York : Rizzoli International Publications, Inc., 2008. 367 p.

Kazda A., Caves R.E. Airport design and operation. Ed. 3. Leeds: Emerald Group Publishing Limited, 2015. 568 p.

Russo C.J. Art of the Airport Tower. Washington: Smithsonian Books, 2015. 175 p.

Volkova А.V., Agieieva G.M. New face of air traffic service’s objects. Proceedings from: Safety in Aviation and Space Technologies, Kyiv, 19–21 September 2016. Kyiv: NAU publishing house, 2016. Pp. 10.1.27–10.1.30. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/ NAU/22462 [Accessed 25 March 2025].

Wolfram L. More than just a place to land. History, Function and Future of Vienna Airport. Vienna: Compress Verlag, 1988. 198 p.

Published

2025-08-27

How to Cite

Agieieva, G. (2025). FEATURES OF FORMING THE SPATIAL AND VOLUMETRIC STRUCTURE OF AIR TRAFFIC CONTROL TOWER BUILDINGS. Theory and Practice of Design, (36), 5–17. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.1

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION