ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОБ’ЄМНО-ПРОСТОРОВОЇ СТРУКТУРИ БУДІВЕЛЬ АЕРОДРОМНО-ДИСПЕТЧЕРСЬКИХ ВЕЖ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.1

Ключові слова:

аеропорт, просторова організація, обслуговування повітряного руху, аеродромно-диспетчерські вежі, об’ємно-просторова структура будівель, прийоми виявлення форми.

Анотація

Анотація. До ознак сталого розвитку сучасних аеропортів відносять і створення складних за технологічними, конструктивними та інженерними рішеннями планувальних вузлів та комплексів. Особливе місце серед них займають будівлі аеродромно-диспетчерських веж (далі – АДВ). Розрахункові висоти будівель АДВ перетворюють їх на домінанти просторової організації аеропортів та приаеродромних територій. Це посилює вимоги до формоутворення, потребує вибору відповідних прийомів виявлення форми об’єктів, які, з одного боку, мають специфічне технологічне призначення, з іншого – можуть сприяти перетворенню будівель АДВ на найхарактерніші ознаки забудови аеропорту. Мета – оприлюднення результатів дослідження особливостей формування об’ємно-просторової структури будівель АДВ. Методологія. Дослідження базується на вивченні та аналізі проєктних, графічних та фотографічних матеріалів; норм проєктування; методів та прийомів, найбільш поширених у світовій та вітчизняній практиках проєктування та будівництва висотних будівель громадського та спеціального призначення. Метод дослідження – системний підхід до вивчення об’єкта як складника системи просторової організації аеропортів та зон їхнього впливу. Результати. Досліджено роль будівель АДВ та місць їх можливого розташування у системі просторової організації аеропортів; головні чинники впливу на об’ємно-просторову структуру (2); типологічні характеристики (5). Виявлено особливості побудови архітектурної форми та забезпечення її взаємозв’язку з навколишнім середовищем (оточенням). Особливу увагу приділено будівлям АДВ (5), побудованим або запланованим для будівництва на території аеропортів України в першій чверті ХХІ ст. Наукова новизна. Виявлено прийом створення східчастої композиційної структури, коли побудова форми будівлі АДВ базується на сполученні по вертикалі об’ємних елементів, які поступово збільшують її об’єм та розмір. Він може доповнити існуючу систему прийомів виявлення форми висотних об’єктів громадського та спеціального призначення; бути використаним для подальших досліджень та практичної реалізації. Практична значущість. Отримані результати впроваджено у процес навчання здобувачів вищої освіти за спеціальностями G17 «Архітектура та містобудування», G18 «Геодезія та землеустрій», G19 «Будівництво та цивільна інженерія» у Державному підприємстві «Державний університет «Київський авіаційний інститут». Зокрема, використано під час формування робочих навчальних програм дисциплін «Будівлі та споруди аеропортів», «Об’єкти критичної інфраструктури (авіаційний транспорт)», «Містобудівні аспекти розвитку аеропортів», «Урбанізація територій, наближених до аеропортів» тощо.

Посилання

Про затвердження робочого проєкту та титулу будови «Аеродромно-диспетчерська вежа з комплексом будинків і споруд на території комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Донецьк» (I і II черга)» : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 р. № 188-р. Урядовий кур’єр. 2011. № 46.

Агєєва Г.М. Аеродромно-диспетчерські вежі – медіадомінанти макросередовища аеропортів. Містобудування та територіальне планування. 2019. Вип. 70. С. 27–43. DOI: https://doi.org/10.5281/ zenodo.7833308.

Агєєва Г.М. Актуалізація освітньо- професійних програм підготовки спеціалістів для післявоєнного відновлення інфраструктури авіаційного транспорту. Модерні наукові дослідження із технічних наук: вплив воєнного стану в Україні : матеріали Міжнар. наук. конф., м. Рига, Латвійська Республіка, 6–7 березня 2024 р. Рига: Baltija Publishing, 2024. С. 72–75. DOI: https://doi.org/ 10.30525/978-9934-26-414-6-19.

Агєєва Г.М. Динаміка змін архітектурних рішень аеродромно-диспетчерських веж та їх вплив на містобудівну ситуацію. Проблеми розвитку міського середовища. 2018. № 2(21). С. 3–18. DOI: https://doi.org/ 10.5281/zenodo.7833316.

Агєєва Г.М. Об’єкти спеціального призначення – висотні акценти архітектури аеропортів. Промислове будівництво та інженерні споруди. 2016. № 3. С. 20–24. DOI: https://doi.org/10.5281/ zenodo.4710974.

Агєєва Г.М. Образи висотних домінант забудови як інструмент брендингу аеропортів та прилеглих територій. Теорія та практика дизайну. 2023. Вип. 29–30. С. 5–21. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2415-8151.2023.29-30.1.

Агєєва Г.М. Урбанізація територій, наближених до аеропортів, – пріоритет підготовки фахівців з містобудування в Національному авіаційному університеті України. Архітектура, будівництво, дизайн в освітньому просторі : колективна монографія / за заг. ред. В.В. Карпова. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2021. С. 8–39. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4705433.

Бескоровайна І.О. Історичний розвиток типології вертикальних домінант міст. Містобудування та територіальне планування. 2013. Вип. 49. С. 60–72.

Болотов Г.І. Основи формування архітектурного середовища. Київ : НАУ, 2012. 568 с.

Вахніченко О.В. Особливості формування об’ємно-планувальних прийомів багатоповерхових та висотних житлових будинків. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2022. Вип. 63. С. 239–251. DOI: https://doi.org/ 10.32347/2077-3455.2022.63.239-251.

Габрель М.М. Просторова організація містобудівних систем. Київ : А.С.С, 2004. 400 с.

Галаур С. У Харкові відкрився новий центр керування повітряним рухом. Урядовий кур’єр. 2013. 19 жовтня. URL: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/uharkovi- vidkrivsya-novij-centr-keruvannya-povitr/p/ (дата звернення: 25 березня 2025).

ДБН В.2.2–41:2019. Висотні будівлі. Основні положення. [На заміну ДБН В.2.2-24:2009; чинні від 2020-01-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіон України, 2019. 53 с.

ДБН Б.2.2-12:2019. Планування та забудова територій. [На заміну ДБН Б.2.2-12:2018; чинні від 2019-10-01]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіон України, 2019. 177 с.

Дем’яненко Р., Анненков А., Бондар С., Кузьмич О., Циколенко О. Аналіз впливу зовнішніх факторів на деформації висотних споруд у процесі їх будівництва та експлуатації. Містобудування та територіальне планування. 2024. Вип. 86. С. 388–396. DOI: https://doi.org/10.32347/2076-815x. 2024.86.388-396.

Дідіченко М.О. Визначення та оцінка елементів композиційного каркасу міського розпланування. Містобудування та територіальне планування. 2018. Вип. 68. С. 130–139.

Клюзко В.М. Містобудівні проблеми висотного будівництва в м. Києві. Містобудування та територіальне планування. 2002. Вип. 43. С. 179–186.

Кравчуновська Т.С., Заяць Є.І., Косолапов А.Ф., Єпіфанцева С.В. Систематизація світового досвіду висотного будівництва та обґрунтування доцільності його застосування у розробленні будівельних проєктів в умовах вітчизняного девелопменту. Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. 2020. № 1(261–262). С. 67–82. DOI: https://doi.org/ 10.30838/J.BPSACEA.2312.260220.67.612.

Крівєльов Л.І. Архітектура будинків і споруд аеропортів : конспект лекцій. Київ : КМУ ЦА, 2000. 84 с.

Кузьміна Г.В. Композиційно-просторові особливості висотних споруд. Сучасні проблеми архітектури та містобудування. 2009. Вип. 22. С. 157–163.

Ладигіна І.В., Біжко Є.В. Досвід висотного будівництва в структурі найкрупніших міст в умовах урбанизації. World Science. 2019. № 5(45). Vol. 1. С. 29–36. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ ws/31052019/6510.

Осєтрін М.М., Погуца Т.О. Організація транспортно-пішохідних потоків на привокзальній площі аеропорту (на прикладі міжнародного аеропорту «Бориспіль», м. Київ). Містобудування та територіальне планування. 2011. Вип. 40(2). С. 112–117.

Троценко А.М. Аеропорти України. Київ : Європейський університет, 2002. 252 с.

Agieieva G. Evolution of the typology of air traffic service buildings in the course of the development of airports. Proceedings from: Aviation in the XXI Century – Aviation Security and Space Technology, Kyiv, 25-27 September 2024. Kyiv: National Aviation University, 2024. Pp. 8.29–8.33. DOI: https:// doi.org/10.5281/zenodo.13837279

Asgford N.J., Mumayiz S., Wright P.H. Airport engineering: planning, design, and development of 21 st century airports. Hoboken: John Wiley & Sons, 2011. 768 p.

Binney M. Airport Builders. Ed.4. London: Academy editions, 1999. 224 p.

Cheng H. Exploration Of Structural Design Principle and Construction Technology Application for Super High-Rise Buildings. Highlights in Science Engineering and Technology. 2023. № 51. Pp. 57–62. DOI: https://doi.org/10.54097/hset.v51i.8238.

Fritz S. Architecture between heaven and earth: extraordinary control tower design. Archi-Tonic : web-site. URL: http://surl.li/lghnp [Accessed 25 March 2025].

Jodidio P., Strong A. I.M. Pei: Complete Works. New York : Rizzoli International Publications, Inc., 2008. 367 p.

Kazda A., Caves R.E. Airport design and operation. Ed. 3. Leeds: Emerald Group Publishing Limited, 2015. 568 p.

Russo C.J. Art of the Airport Tower. Washington: Smithsonian Books, 2015. 175 p.

Volkova А.V., Agieieva G.M. New face of air traffic service’s objects. Proceedings from: Safety in Aviation and Space Technologies, Kyiv, 19–21 September 2016. Kyiv: NAU publishing house, 2016. Pp. 10.1.27–10.1.30. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/ NAU/22462 [Accessed 25 March 2025].

Wolfram L. More than just a place to land. History, Function and Future of Vienna Airport. Vienna: Compress Verlag, 1988. 198 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-27

Як цитувати

Агєєва, Г. М. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОБ’ЄМНО-ПРОСТОРОВОЇ СТРУКТУРИ БУДІВЕЛЬ АЕРОДРОМНО-ДИСПЕТЧЕРСЬКИХ ВЕЖ. Теорія та практика дизайну, (36), 5–17. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.36.1

Номер

Розділ

АРХІТЕКТУРА ТА БУДІВНИЦТВО