ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В ВИСТАВКОВИХ ПРОСТОРАХ: ТРАНСФОРМУЮЧИ МИСТЕЦТВО ТА ДОСВІД ВІДВІДУВАЧА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.46

Ключові слова:

цифрова виставка, мистецтво, досвід відвідувачів, технологія занурення, дизайн взаємодії, мультимедійний дизайн, віртуальна реальність, доповнена реальність, мультимедіа, музеєзнавство, культурна спадщина, кураторська практика

Анотація

Мета. У цій статті досліджується як цифрові технології перетворюють мистецтво і досвід відвідувачів у сучасних виставкових просторах, зосереджуючись на посиленні, а не на зменшенні мистецьких якостей і досвіду. Робота досліджує зміну творчості, презентації та сприйняття мистецтва через цифрове посередництво, розглядаючи як можливості, так і виклики. Методологія. Дослідження поєднує систематичний огляд літератури з аналізом прикладів. Огляд розглядає дослідження цифрових технологій у музеях/галереях, визначаючи тенденції та виклики. Тематичні дослідження аналізують три зразкові виставки: Цифрова галерея Палацового музею (Китай), Музей цифрового мистецтва Mori TeamLab Borderless і Національний музей Катару. Для визначення основних тенденцій використовувався тематичний аналіз Результати. Результати розкривають потенціал цифрових технологій для трансформації художньої практики, уможливлюючи динамічні інтерактивні форми мистецтва, гібридні простори та розширені наративи. Вони також покращують залучення відвідувачів завдяки мультисенсорному зануренню, персоналізації та розширеному охопленню. Проблеми включають технологічне домінування, потреби дизайну, орієнтовані на користувача, і чесність куратора. Тематичні дослідження демонструють успішну інтеграцію технологій, яка доповнює художній вміст і покращує враження від відвідувачів. Наукова новизна. Це дослідження досліджує комплексний аналіз взаємодії між цифровими технологіями, мистецтвом і досвідом відвідувачів. Через різноманітних висновків вдосконалено розуміння можливостей і викликів. Концептуальна модель забезпечує нову основу для керівництва дизайном цифрових виставок і забезпечує критичний погляд на правильне використання технологій. Практична значущість. Отримана інформація принесе користь музейним фахівцям, дизайнерам виставок, художникам і розробникам технологій. Робота пропонує вказівки щодо ефективної інтеграції цифрових технологій, акцентуючи увагу на орієнтованому на користувача дизайні, зв’язності оповіді, доступності та балансі між інноваціями та художньою цілісністю. Результати та запропонована модель формують майбутній дизайн виставки. Тематичні дослідження пропонують приклади найкращої практики для різноманітних контекстів.

Посилання

Al-Taie I., Di Giuseppantonio Di Franco P., Tymkiw M., Williams D., Daly, I. Sonic Enhancement of Virtual Exhibits. PLOS ONE, 2022, v. 17 (8), e0269370. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0269370.

de Barros P. G., Lindeman R. W. Performance Effects of Multi-Sensory Displays in Virtual Teleoperation Environments. Proceedings of the 1st Symposium on Spatial User Interaction. Association for Computing Machinery, 2013, pp. 41–48. DOI: https://doi.org/10.1145/2491367.2491371.

Bindman S. W., Castaneda L. M., Scanlon M., Cechony A. Am I A Bunny? The Impact of High and Low Immersion Platforms and Viewers' Perceptions of Role on Presence, Narrative Engagement, and Empathy During an Animated 360° Video. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Association for Computing Machinery, 2018, pp. 1–11. DOI: https://doi.org/10.1145/3173574.3174031.

Bollini L., Borsotti M. Exhibitions as Hybrid Environments. Exploring Situated & Embodied Interaction in Cultural Heritage. Diid – Disegno Industriale Industrial Design, (DSI 1), 2023, 14. DOI: https://doi.org/10.30682/diiddsi23t3d.

Borsotti M., Bollini L. Reshaping Exhibition and Museum Design Through Digital Technologies: A Multimodal Approach. International Journal of Virtual Reality, 2009, vol. 8 (3), pp. 25–31. DOI: https://doi.org/10.20870/IJVR.2009.8.3.2738.

Chen F. Virtual Exhibition Hall based on Blender and U3D: "Cloud Weaving Dream" Chu Embroidery Virtual Exhibition Hall Design. Highlights in Art and Design, 2023, vol. 4 (2), pp. 89–101. DOI: https://doi.org/10.54097/hiaad.v4i2.13228.

Chen X., Ibrahim Z. A Comprehensive Study of Emotional Responses in AI-Enhanced Interactive Installation Art. Sustainability, 2023. vol. 15 (22). 15830. DOI: https://doi.org/10.3390/su152215830.

Fajarwati, A. A. S., Wulandari, A. A. A. Mengatasi Tantangan Dalam Rekonstruksi Warisan Budaya: Konvergensi Museum Digital Dan Fisik Dalam Ruang Hibrida. Jurnal Senirupa Warna, 2023. Vol. 11 (2), pp. 107–120. DOI: https://doi.org/10.36806/jsrw.v11i2.192.

Hajar A., Kristianto T. Penerapan Konsep Fun-Learning Education pada Digitalisasi Museum Zoologi Bogor. Jurnal Sains dan Seni ITS, 2023. Vol. 11 (3). DOI: https://doi.org/10.12962/j23373520.v11i3.73694.

Jørgensen L., Holt R. Organization, Atmosphere, and Digital Technologies: Designing Sensory Order. Organization, 2019. Vol. 26 (5), pp. 673–695. DOI: https://doi.org/10.1177/1350508419855698.

Lei Y., Zhang Y., Xia H. Exploration on the Development of Display Space Culture in the Digital Age of "Adaptation to Living". Landscape and Urban Horticulture, 2023. Vol. 5 (1), pp. 20–25. DOI: https://doi.org/10.23977/lsuh.2023.050104.

Li W., Lo T., Guo X. Exploring the Application of the Digital Gamification Mechanisms to the Experience of Physical Architectural Exhibitions. HUMAN-CENTRIC - Proceedings of the 28th CAADRIA Conference. / Edited by I. Koh, D. Reinhardt, M. Makki, M. Khakhar, N. Bao. Association for Computer-Aided Architectural Design Research in Asia (CAADRIA). 2023, pp. 27–36. DOI: https://doi.org/10.52842/conf.caadria.2023.1.717.

Lian T. The Expansion of the Spatial Function of the Art Museum in the Digital Age. Journal of Humanities, Arts and Social Science, 2023. Vol. 7 (5), pp. 906–908. DOI: https://doi.org/10.26855/jhass.2023.05.004.

Liu G., Chen Q., Liu Y. The charm of visual media: Research on immersive experience in the 5D art exhibition of Floating World Dream. Journal of Humanities, Arts and Social Science, 2024. Vol. 8 (4). pp. 870–875. DOI: https://doi.org/10.26855/jhass.2024.04.009.

Mao X. The Intersection of Art and Technology: Innovative Thinking and Practice in the Perspective of New Media. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 2024. Vol. 9 (1). DOI: https://doi.org/10.2478/amns-2024-1367.

Pietroni E. Experience Design, Virtual Reality and Media Hybridization for the Digital Communication Inside Museums. Applied System Innovation, 2019. Vol. 2 (4), No 35. DOI: https://doi.org/10.3390/asi2040035.

Cheng S., Wang Y. The Application of Entertainment Design and Digital Technology in Children's Educational Exhibition Space–Take the "Art Education in Fun" Exhibition as an Example. E3S Web of Conferences, 2021. Vol. 236. 05091. EDP Sciences. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202123605091.

Song Y. Optimal Path Finding in 3D Environment: Application for the Exhibition Space through 3D Visualization and BIM. International Journal of Simulation and Multidisciplinary Design Optimization, 2023. Vol. 14, No. 6. DOI: https://doi.org/10.1051/smdo/2023008.

Wang F. Research on the Application of Immersive Art in Digital Technology Scene. Advances in Education, Humanities and Social Science Research, 2023. Vol. 5 (1). pp. 88–93. https://doi.org/10.56028/aehssr.5.1.88.2023.

Witter M., de Rooij A., van Dartel M., Krahmer E. Bridging a Sensory Gap Between Deaf and Hearing People–A Plea for a Situated Design Approach to Sensory Augmentation. Frontiers in Computer Science, 2022. Vol. 4, 991180. DOI: https://doi.org/10.3389/fcomp.2022.991180.

Yang B. Analysis of the Present Situation of the Application of Multimedia Technology in Art Design. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2018. Vol. 199, No. 3, 032041. IOP Publishing. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/199/3/032041.

Yang H., Guo L. Evolution of Exhibition Space Strategies in Smart Museums: A Historical Transition from Traditional to Digital. Herança, 2023. Vol. 7 (1), pp. 1–11. DOI: https://doi.org/10.52152/heranca.v7i1.851.

Yao Y., Liu Y. Digital Public System of Urban Art: Navigating Human-Computer Interaction in Artistic Design for Innovative Urban Expressions. International Journal of Advanced Computer Science & Applications,2024. Vol. 15 (5), https://doi.org/10.14569/ijacsa.2024.0150536.

Zhao X. Spatial Design Research on Digital Media Technology Intervention in Immersive Art Theory Exhibition Venues. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 2023. Vol. 9 (1). DOI: https://doi.org/10.2478/amns-2024-0593.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-04

Як цитувати

Хе, Ц., & Косенко, Д. (2025). ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В ВИСТАВКОВИХ ПРОСТОРАХ: ТРАНСФОРМУЮЧИ МИСТЕЦТВО ТА ДОСВІД ВІДВІДУВАЧА. Теорія та практика дизайну, (35), 430–439. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.46

Номер

Розділ

КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО