ЕТИМОЛОГІЯ ТА ПОНЯТІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ТАТУЮВАННЯ ЯК ВИДУ ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.31Ключові слова:
татуювання, сучасна дизайнерська практика, дизайн, мистецтво, графічний дизайн, понятійно-термінологічні аспекти, етимологія, тілесний малюнок, художньо-образні тенденціїАнотація
Мета статті – систематизувати й узагальнити відомості про виникнення терміна «татуювання» та визначити понятійно-термінологічні аспекти самого явища як одного з виду графічного дизайну. Методологія. У публікації використано такі методи дослідження: метод історичного аналізу та історико-ретроспективний метод, що дає підставу для створення вичерпного аналізу даної сфери художньої творчості, а саме виявлення її специфіки, жанрового розмаїття, стилістичних та композиційних особливостей, історичних змін від початкових форм до сучасних на теоретико-методологічних засадах. Результати. Як особливий вид мистецтва та вид графічного дизайну, татуювання існує з доби первісності. У наш час воно поєднало риси традиційного й інноваційного дизайнерського спрямування. Особлива роль мистецтва татуювання полягає у відображенні загального та особистого світобачення, філософської, політичної, естетичної думки. Сучасне мистецтво шукає нових форм та рішень, питомо тих, які створюють засобами дизайну. У процесі дослідження узагальнено сенс таких понять, як «татуювання» та «дизайн», «мистецтво», «артпрактика». Узагальнено поняття «татуювання» як акту нанесення стійкого малюнка на тіло людини, що здійснюється методом місцевого травмування шкірного покрову із введенням у підшкірну клітковину-дерму фарбувального пігменту. Вивчення та аналіз термінологічно-понятійного апарату, належного до сфери мистецтва татуювання, свідчать про його відповідність виробленим у мистецтвознавстві науковим уявленням, однак водночас дають можливість скорегувати їх відповідно до формату дослідження мистецтва татуювання саме як галузі дизайнерських практик. Наукова новина. На основі аналізу систематизовано відомості про виникнення терміна «тату» та визначено понятійно-термінологічні аспекти явища татуювання як одного з виду графічного дизайну. Практична значущість. Результати досліджень можуть бути використані в постановці та виконанні практичних завдань у галузі художнього татуювання під час професійної підготовки художників з татуювання, сучасних графічних дизайнерів та стилістів моди в системі вищої дизайнерської освіти.
Посилання
Білодід Ю. Поліщук О. Основи дизайну. Парапан. Київ, 2004. 240 с.
Бовкун С. Лінійна перспектива. Навчальний посібник. Запоріжжя : ЗНТУ, 2017. 115 с.
Бутич І. Л. Брокгауза и Ефрона Энциклопедическій словарь. Енциклопедія Сучасної України. НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. 9 т. Київ, 2004. 695 с.
Бусел Т.В. Великий французько-український/українсько-французький словник. Видавництво «Перун», Ірпінь. 2012. 400 с.
Геродот. Історії в дев’яти книгах. Переклад А. Білецького. Наукова думка. Київ, 1993. 576 с.
Геєрдал Т. Експедиція Кон-Тікі. Крок, Тернопіль. 2017. 356 с.
Даниленко В. Дизайн: підручник. ХДАДМ, Харків. 2003. 320 с.
О. Кравченко. Симетрія. Філософський енциклопедичний словник. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України : Абрис, 2002. 742 с.
Івашко О. Д. Реабілітація міського середовища засобами стріт-арту. Сучасні проблеми архітектури та містобудування: наук. зб. Вип. 41. Київ, 2015. С. 81–85.
Кротевич О. В. Визначення та класифікація специфічних особливостей стилів і образів сучасного татуювання. Науковий журнал «ScienceRise» № 8 (49), 2018. С. 13–19.
Кротевич О. В. Культурологічні аспекти визначення особливостей трансформації мистецтва татуювання в первісному суспільстві. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну, 2017. № 5 (114). C. 224–234.
Кротевич О. Татуювання як сучасна дизайнерська практика. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. Вип. 41. Київ, 2019. С. 185–191.
Легенький Ю.Г. Історія дизайну. Київ : ДКККіМ, 2006. 560 с.
Малахов В. А. Мистецтво. Енциклопедія історії України : у 10 т. Київ : Наук. думка, Т. 6. 2009. 668 с.
Михайлова Р. Д. «Пластика» та «пластичність» як мистецтвознавчі категорії. Мистецтвознавчі записки: Збірник наукових праць. вип.28. Міленіум, Київ, 2015. С.143–152.
Селівачов М.Р. Лексикон української орнаментики (іконографія, номінація, стилістика, типологія). Навчальний посібник. Київ, Редакція вісника «АНТ», 2005. 400 с.
Скржинська М. Пліній Старший. Енциклопедія історії України у 10 т. Інститут історії України НАН України. Наукова думка. Т. 8. Київ. 2011. 274 с.
Словник української мови: в 11 томах. Том 7. Київ.1976. 630 с.
Cook D., Banks D., Hawksworth D. Three Voyages Around the World by Captain Cook. https://www.gutenberg.org/files/57152/57152-0.txt
Charlotte Fiell, Peter Fiell. Contemporary Graphic Design. Taschen Publishers, 2008. р. 559
Davies, H. J. Tahitian and English dictionary. Tahiti: London missionary society’s press, 1851. p. 402
Littré, Emile. Dictionnaire de médecine, de chirurgie, de pharmacie, de l’art vétérinaire et des sciences qui s’y rapportent... 13e édition.: Librairie Hachette. Paris, 1873. р.1850
Lisiansky U. A Voyage round the world in the years 1803, 4, 5, & 6: performed, by order of His Imperial Majesty Alexander the First, Emperor of Russia, in the ship Neva. John Booth. London, 1814. р. 187.
Nysten Pierre Hubert. Nouveau dictionnaire de médecine, de chirurgie, de pharmacie, des sciences accessoires et de l’art vétérinaire. Paris: JB Baillière, 1856. р.1808.










