REFLECTION OF THE MEANS OF COMPOSITIONAL SYNTAX IN THE EXPERIMENTS OF MODERNISM
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.11Keywords:
composition, design, modernism, avant-garde, architecture, art, education, dynamics, proportions, rhythm, statics, semantics, theoryAbstract
Purpose. To explore avant-garde design trends in the artistic field of modernism. To identify the principles of composition, their influence on the perceptual perception of the viewer, as a customer or as an uninterested viewer-recipient. To identify the artist’s own location in the environment and in the conditions of the cultural code of the postmodern social order.Methodology. The work uses a comprehensive approach, which includes the analysis of scientific literature, interpretation and systematization of the obtained results. When working with visual materials, the visual-analytical method, methods of formal, functional and semiotic analysis were used.Results. The historical aspects that have shaped the modern development of design are considered, in particular, the search for new aesthetics, philosophy, means of influencing the emotional state and the search for means of expression in the field of composition and color. The directions of work of artists whose creative work have been developing in the avant-garde for two centuries are analyzed. The following are determined: the main principles that avant-garde artists of the modernist era adhered to in their work; the influence on the further formation of means of compositional organization of space; aspects that form the basis of composition. Based on the conducted research, theoretical material explaining the essence of compositional means is verified. A method for performing practical tasks for mastering composition in the direction of historical deconstruction and stylization is proposed.The concepts of expression-impression, spot-plane, line-point, which are present in art and design from the 19th century to the present day are distinguished.Scientific novelty. As a result of the research, the principles of compositional and color formation were identified, which were experimented with and used in their works by modernists.Practical relevance. The results obtained can be used in the educational process and design practice. Complement the basics of the discipline of composition, which is basic in mastering design skills and has weight in the field of modern directions and style trends.
References
Астанін М. Проблема глобального стилю в архітектурному дискурсі. Сучасні проблеми архітектури та містобудування : науково-технічний збірник. 2020. Вип. 58. С. 3–15. https://doi.org/10.32347/2077-3455.2020.58.3-14.
Булавицький І., Струкачова Л. Професійна підготовка майбутніх дизайнерів в умовах воєнного стану. Гуманітарний вісник Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова. Миколаїв : Іліон, 2023. Вип. 16. С. 12–16.
Гапон-Байда Л., Деркач Т. Метод проєктів у підготовці студентів творчих спеціальностей. Освіта. Інноватика. Практика. 2023. Т. 11. № 7. С. 29–36. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i7-004.
Даниленко В. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури. Харків : ХДАДМ ; Колорит, 2005. 243 с.
Дяченко А. Національний дизайн: пріоритет українських студентів мистецьких ЗВО : монографія. Київ : КДАДПМтаД, 2020. 297 с.
Лаптон Е., Філліпс Д.К. Основи. Графічний дизайн: Нові основи. Київ : ArtHuss, 2020. 262 с.
Половна-Васильєва О. Основи формальної композиції : посібник для студентів напряму 6.020205 «Образотворче мистецтво». Дніпропетровськ : Роял-Принт, 2015. 34 с.
Соколюк. Л. Михайло Бойчук та його школа. Вінниця : видавець О.О. Савчук, 2014. 488 с.
Титенко О. Композиція як провідна дисципліна в процесі навчання художників-живописців. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 3. С. 206–212. URL: https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/1160.
Тригуб О. Інформаційні технології у процесі професійної підготовки фахівців із дизайну. Актуальні проблеми сучасного дизайну : збірник тез доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 27 квітня 2023 р. Київ : КНУТД, 2023. С. 392–395.
Яковлєв М. Композиція + геометрія. Київ : Каравела, 2007. 240 с.
Яковлєв М., Бердинських С., Колосніченко О., Пашкевич К. Об’єктивні та емоційні властивості сучасної візуалізації в дизайн-проєктуванні. Art and design. 2023. № 1 (21). С. 83–95. https://doi.org/10.30857/2617- 0272.2023.1.8.
Grigg J. Materials and tools as catalysts of invention in graphic design ideation. Design Studies. 2020. Vol. 70. https://doi.org/10.1016/j.destud.2020.100960.
Khorovets K., Slityuk O. Art as a communication tool. Eurointegration in art, science and education: experience, development perspectives : International Scientific-Practical Conference, Klaipėda University, Lithuania, 8 March, 2024. Р. 77–79.
Kolisnyk O., Hovhannisyan S., Pasko O., Khynevych R., Slityuk O. The philosophy of modern graphic design. Synesis. 2023. Vol. 15. № 4. P. 46–65. URL: https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2724.
Kolisnyk O., Kolosnichenko M., Pashkevych K. Modern Graphic Design as a Phenomenon of a Social Communication. International Circular of Graphic Education and Research. 2021. № 13. P. 1–12. URL: https://www.internationalcircle.net/wp-content/uploads/2022/01/IC_Circular-13-article-Kolisnyk-Kolosnichenko-Pashkevych-V2.pdf.
Lupton E., Phillips J.C. Graphic Design: The New Basics. New York : Princeton Architectural Press, 2008.
Samara T. Making and Breaking the Grid: A Graphic Design Layout Workshop. Beverly : Rockport Publishers, 2017. 240 p.
Stiles K., Selz P. Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings. Berkeley : University of California Press, 1996.
White Alex W. The Elements of Graphic Design: Space, Unity, Page Architecture, and Type. New York : Allworth Press, 2011. 215 p.










