ВПЛИВ ПІШОХІДНИХ І ПАСАЖИРСЬКИХ ПОТОКІВ НА ІНЖЕНЕРНО-ПЛАНУВАЛЬНІ РІШЕННЯ ЗУПИНОК МАРШРУТНОГО ТРАНСПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.7Ключові слова:
пішохідні потоки, пасажирські потоки, зупинки маршрутного транспорту, конфліктність, транспортна інфраструктура, міський пасажирський транспортАнотація
У статті розглянуто питання щодо взаємодії пішохідних і пасажирських потоків у зоні зупинок маршрутного транспорту на магістральних вулицях міст, унаслідок чого виникають конфліктні ситуації, які впливають на комфорт, безпеку та ефективність роботи транспорту. Обґрунтовано сучасні підходи до аналізу й моделювання взаємодії потоків для забезпечення безпеки й зручності функціонування елементів міської транспортної інфраструктури з урахуванням потреб пішоходів. Метою є дослідження впливу пішохідних і пасажирських потоків на інженерно-планувальні рішення зупинок маршрутного транспорту. Автори аналізують часові витрати на посадку, висадку та очікування, а також пропонують рекомендації щодо вдосконалення організації зупинок для підвищення ефективності роботи міського транспорту. Методологія базується на огляді сучасних наукових досліджень, аналізі взаємодії пішохідних і пасажирських потоків, моделюванні конфліктних ситуацій та оцінці впливу потоків на транспортну інфраструктуру. У роботі застосовано математичне моделювання для визначення ймовірності виникнення конфліктів у різних умовах, а також експериментальні дані для аналізу часових втрат у зоні зупинок. Результати. Установлено, що неефективне планування зупинок громадського транспорту є однією з основних причин затримок і зниження якості транспортного обслуговування. Запропонована модель конфліктів дає змогу ідентифікувати найбільш критичні зони та оптимізувати їх організацію, зокрема завдяки розширенню посадкових майданчиків, розподілу потоків і створення окремих зон для очікування. Використання сучасних технологій моніторингу потоків сприяє точнішому прогнозуванню пікових навантажень й адаптації інфраструктури до змінних умов. Наукова новизна дослідження полягає у створенні універсальної моделі аналізу та прогнозування взаємодії між пішохідними й пасажирськими потоками в зоні зупинок маршрутного транспорту. Ця модель дає змогу враховувати щільність, швидкість і типи потоків для розробки інженерно-планувальних рішень, які мінімізують конфлікти та зменшують часові втрати. Практична значущість полягає в можливості впровадження розроблених рекомендацій під час проєктування й реконструкції зупинок маршрутного транспорту. Це сприятиме зменшенню затримок, підвищенню безпеки пішоходів і комфорту пасажирів, а також покращенню загальної ефективності міської транспортної системи.
Посилання
Горбачов П. Ф., Чижик В.М. Дослідження часу очікування пасажирів на зупиночних пунктах міського пасажирського транспорту. Автомобільний транспорт, 2012. № 20. С. 134–138.
Єрмак О. М. Розташування зупиночних пунктів міського пасажирського транспорту : автореф. ... дис. канд. техн. наук : 05.22.01 / Харківська нац. акад. міськ. господарства. Харків, 2010. 14 с.
Колій О. С. Раціональне розташування зупиночних пунктів автобусних та тролейбусних маршрутів відносно регульованих перехресть : дис. .канд. техн. наук : 05.22.01 / Харківський нац. автомобільно-дорожній університет. Харків, 2017. 247 с.
Куцина І. А. Класифікація елементів пішохідної інфраструктури. Місто будування та територіальне планування, 2017. № 65. С. 291–297.
Куцина І.А. Методика визначення рівня обслуговування пішоходів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, 2016. № 44. С. 154–161.
Куцина І. А. Модуль організації пішохідного руху в загальноміському центрі на прикладі м. Ужгорода. Містобудування та територіальне планування, 2016. № 62. С. 327–332.
Куцина І. А. Структурно-методична схема дослідження пішохідного руху з врахуванням етапів містобудівної документації. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, 2017. № 49. С. 326–329.
Осєтрін М. М., Беспалов Д. О. Дослідження транспортних і пішохідних потоків на перетинах міських магістралей в різних рівнях . Містобудування та територіальне планування, 2010. № 36. С. 333–336.
Осєтрін М. М., Луценко О. В. Фактори, які визначають вибір інженерно-планувальних рішень перетинів міських магістральних вулиць з кільцевим рухом. Містобудування та територіальне планування. 2015. Вип. 58. С. 354–364.
Пустовойт Р. О., Степанчук О. В. Визначення оптимальної ширини пішохідної зони на території аеровокзальних комплексів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal, 2024, № 1(3). С. 40–46.
Пустовойт Р. О., Тімкіна С.Ю., Степанчук О. В. Інженерно-планувальні рішення зупинок маршрутного транспорту на прикладі Києва. Теорія та практика дизайну, 2022. № 26. С. 87–96.
Рейцен Є. О. Організація і безпека міського руху: навчальний посібник. Київ : ТОВ «СІК ГРУП Україна», 2014. 454 с.
Степанчук О. В. Обстеження пішохідних потоків на вулично-дорожній мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища, 2020. № 2(25). С. 171–181.
Степанчук О. В. Проєктування тротуарів на магістральних вулицях крупних і найкрупніших міст. Матеріали VI міжнар. наук.- прак. конф. «Прикладні науково-технічні дослідження», 14–16 травня 2024 р., Івано-Франківськ, 2024. С. 171–173.
Степанчук О. В. Сутність ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища, 2016. № 1(15). С. 133–143.
Степанчук О. В., Тімкіна С. Ю. Принципи організації руху пішохідних потоків в контактній зоні розміщення зупинок маршрутного транспорту. АВІА- 2021 : матеріали міжнар. наук.-техн. конф. (м. Київ, 20–22 квіт. 2021 р.). Київ, 2021. С. 20.23–20.27.
Степанчук О. В., Чернишова О. С., Омельяненко М. В. Особливості та закономірності пішохідного руху на міських вулицях. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. Київ : НАУ, 2024. Вип. 3(33). C. 95–104.
Тімкіна С. Ю. Інженерно-планувальна організація зупинок маршрутного транспорту на магістральних вулицях крупних міст : дис. канд. техн. наук : 05.23.20. Київ, 2024. 182 с.
Тімкіна С. Ю., Степанчук О. В., Бєлятинський А. Проектування довжини посадкового майданчика зупинок маршрутного транспорту на міських вулицях. Проблеми надійності та довговічності інженерних споруд та будівель на залізничному транспорті : матеріали міжнар. наук.-техн. конф., м. Харків, 20–22 лист. 2019 р. Харків, 2019. С. 89–90.
Чернишова О. С., Степанчук О. В., Дубик О. М. Сучасні вимоги до пішо хідних зон аеропортів та залізничних вокзалів з урахуванням потреб маломобільних груп населення. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 2(4). С. 141–149.
Timkina S., Stepanchuk O. V., Bieliatynskyi A. A. The design of the length of the route transport stops’ landing pad on streets of the city. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering. 2019. № 708. 012032.
Aashtiani, H.Z., Iravani, H., 2002. Application of dwell time functions in transit assignment model. Transp. Res. Rec.: J. Transp. Res. Board 1817, 88–92.
Fernandez, R., 2001. A new approach to bus stop modeling. Traffic Engineering and Control 42(7), 240–246.
Fernandez R. Питання проектування високоякісних автобусних зупинок. URL: http: //www.ite.org/membersonlv/itei ournal/pdf/2004/ JB04BA77.pdf
Zedgenizov A. V. Verification of the transit stops capacity model / A. G. Levashev, A. Y. Mikhailov, A. V. Zedgenizov // Networks for mobility 2008: Proceedings of the 4th International Symposium / Martin, U. et al. (Eds.). Stuttgart, FOVUS, 2008. P. 23–25.










