THE IMPACT OF PEDESTRIAN AND PASSENGER FLOWS ON THE ENGINEERING AND PLANNING SOLUTIONS FOR TRANSIT STOPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.7

Keywords:

pedestrian flows, passenger flows, transit stops, conflict, transport infrastructure, urban passenger transport

Abstract

The article addresses the interaction of pedestrian and passenger flows in the area of transit stops on urban arterial streets, which leads to conflicts affecting the comfort, safety, and efficiency of transport operations. Modern approaches to analyzing and modeling flow interactions are substantiated to ensure the safety and convenience of urban transport infrastructure elements, considering the needs of pedestrians. Purpose. The study aims to investigate the impact of pedestrian and passenger flows on the engineering and planning solutions of transit stops. The authors analyze time costs for boarding, alighting, and waiting, and propose recommendations for improving the organization of transit stops to enhance the efficiency of urban transport operations. The methodology is based on a review of current scientific research, an analysis of the interaction between pedestrian and passenger flows, modeling of conflict situations, and assessing the impact of flows on transport infrastructure. Mathematical modeling is employed to determine the probability of conflicts under various conditions, and experimental data is used to analyze time losses in the stop zones. Results. It has been established that inefficient transit stop planning is one of the main causes of delays and reduced quality of transport services. The proposed conflict model identifies the most critical zones and optimizes their organization by expanding boarding platforms, separating flows, and creating dedicated waiting areas. The use of modern monitoring technologies for flow analysis enables more accurate forecasting of peak loads and adaptation of infrastructure to changing conditions.Scientific novelty lies in the development of a universal model for analyzing and predicting the interaction between pedestrian and passenger flows in transit stop areas. This model accounts for flow density, speed, and types, aiding in the development of engineering and planning solutions that minimize conflicts and reduce time losses. Practical relevance lies in the potential implementation of the proposed recommendations during the design and reconstruction of transit stops. This will help reduce delays, improve pedestrian safety and passenger comfort, and enhance the overall efficiency of the urban transport system.

References

Горбачов П. Ф., Чижик В.М. Дослідження часу очікування пасажирів на зупиночних пунктах міського пасажирського транспорту. Автомобільний транспорт, 2012. № 20. С. 134–138.

Єрмак О. М. Розташування зупиночних пунктів міського пасажирського транспорту : автореф. ... дис. канд. техн. наук : 05.22.01 / Харківська нац. акад. міськ. господарства. Харків, 2010. 14 с.

Колій О. С. Раціональне розташування зупиночних пунктів автобусних та тролейбусних маршрутів відносно регульованих перехресть : дис. .канд. техн. наук : 05.22.01 / Харківський нац. автомобільно-дорожній університет. Харків, 2017. 247 с.

Куцина І. А. Класифікація елементів пішохідної інфраструктури. Місто будування та територіальне планування, 2017. № 65. С. 291–297.

Куцина І.А. Методика визначення рівня обслуговування пішоходів. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, 2016. № 44. С. 154–161.

Куцина І. А. Модуль організації пішохідного руху в загальноміському центрі на прикладі м. Ужгорода. Містобудування та територіальне планування, 2016. № 62. С. 327–332.

Куцина І. А. Структурно-методична схема дослідження пішохідного руху з врахуванням етапів містобудівної документації. Сучасні проблеми архітектури та містобудування, 2017. № 49. С. 326–329.

Осєтрін М. М., Беспалов Д. О. Дослідження транспортних і пішохідних потоків на перетинах міських магістралей в різних рівнях . Містобудування та територіальне планування, 2010. № 36. С. 333–336.

Осєтрін М. М., Луценко О. В. Фактори, які визначають вибір інженерно-планувальних рішень перетинів міських магістральних вулиць з кільцевим рухом. Містобудування та територіальне планування. 2015. Вип. 58. С. 354–364.

Пустовойт Р. О., Степанчук О. В. Визначення оптимальної ширини пішохідної зони на території аеровокзальних комплексів. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal, 2024, № 1(3). С. 40–46.

Пустовойт Р. О., Тімкіна С.Ю., Степанчук О. В. Інженерно-планувальні рішення зупинок маршрутного транспорту на прикладі Києва. Теорія та практика дизайну, 2022. № 26. С. 87–96.

Рейцен Є. О. Організація і безпека міського руху: навчальний посібник. Київ : ТОВ «СІК ГРУП Україна», 2014. 454 с.

Степанчук О. В. Обстеження пішохідних потоків на вулично-дорожній мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища, 2020. № 2(25). С. 171–181.

Степанчук О. В. Проєктування тротуарів на магістральних вулицях крупних і найкрупніших міст. Матеріали VI міжнар. наук.- прак. конф. «Прикладні науково-технічні дослідження», 14–16 травня 2024 р., Івано-Франківськ, 2024. С. 171–173.

Степанчук О. В. Сутність ефективності функціонування вулично-дорожньої мережі міст. Проблеми розвитку міського середовища, 2016. № 1(15). С. 133–143.

Степанчук О. В., Тімкіна С. Ю. Принципи організації руху пішохідних потоків в контактній зоні розміщення зупинок маршрутного транспорту. АВІА- 2021 : матеріали міжнар. наук.-техн. конф. (м. Київ, 20–22 квіт. 2021 р.). Київ, 2021. С. 20.23–20.27.

Степанчук О. В., Чернишова О. С., Омельяненко М. В. Особливості та закономірності пішохідного руху на міських вулицях. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. Київ : НАУ, 2024. Вип. 3(33). C. 95–104.

Тімкіна С. Ю. Інженерно-планувальна організація зупинок маршрутного транспорту на магістральних вулицях крупних міст : дис. канд. техн. наук : 05.23.20. Київ, 2024. 182 с.

Тімкіна С. Ю., Степанчук О. В., Бєлятинський А. Проектування довжини посадкового майданчика зупинок маршрутного транспорту на міських вулицях. Проблеми надійності та довговічності інженерних споруд та будівель на залізничному транспорті : матеріали міжнар. наук.-техн. конф., м. Харків, 20–22 лист. 2019 р. Харків, 2019. С. 89–90.

Чернишова О. С., Степанчук О. В., Дубик О. М. Сучасні вимоги до пішо хідних зон аеропортів та залізничних вокзалів з урахуванням потреб маломобільних груп населення. Airport Planning, Construction and Maintenance Journal. 2024. № 2(4). С. 141–149.

Timkina S., Stepanchuk O. V., Bieliatynskyi A. A. The design of the length of the route transport stops’ landing pad on streets of the city. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering. 2019. № 708. 012032.

Aashtiani, H.Z., Iravani, H., 2002. Application of dwell time functions in transit assignment model. Transp. Res. Rec.: J. Transp. Res. Board 1817, 88–92.

Fernandez, R., 2001. A new approach to bus stop modeling. Traffic Engineering and Control 42(7), 240–246.

Fernandez R. Питання проектування високоякісних автобусних зупинок. URL: http: //www.ite.org/membersonlv/itei ournal/pdf/2004/ JB04BA77.pdf

Zedgenizov A. V. Verification of the transit stops capacity model / A. G. Levashev, A. Y. Mikhailov, A. V. Zedgenizov // Networks for mobility 2008: Proceedings of the 4th International Symposium / Martin, U. et al. (Eds.). Stuttgart, FOVUS, 2008. P. 23–25.

Published

2025-06-04

How to Cite

Stepanchuk, O., Timkina, S., & Chernyshova, O. (2025). THE IMPACT OF PEDESTRIAN AND PASSENGER FLOWS ON THE ENGINEERING AND PLANNING SOLUTIONS FOR TRANSIT STOPS. Theory and Practice of Design, (35), 65–74. https://doi.org/10.32782/2415-8151.2025.35.7

Issue

Section

АRCHITECTURE AND CONSTRUCTION