PROBLEMS OF COMBINATION OF AESTHETIC TRADITIONS WITH AVANT-GARDE FORMS IN MODERN ARCHITECTURE OF THE CHRISTIAN EAST
DOI:
https://doi.org/10.32782/2415-8151.2024.34.7Keywords:
church architecture, Ukrainian church architecture, architecture of the Christian West, avant-garde church architecture, architecture of the Christian East, Greek-Catholic church, Orthodox church, tradition, aesthetics, church building, form formation, canonicality, new architectural ideas, architectonics, tectonics.Abstract
Goal. To follow the peculiarities of the transformation of established Christian architectural and aesthetic traditions into the process of forming the avant-garde architecture of Christian churches of the 20th and early 21st centuries. To consider the important problems of the introduction of new building materials and technologies, the need to synthesize the traditions of church architecture with modern architectural and constructive solutions. Methodology. During the study of the formation of avant-garde church architecture of the 20th and early 21st centuries. the method of systematic analysis, synthesis and generalization of available bibliographic sources is applied; practical design and architectural and construction experience; experience of communication with customers, investors and users of temple construction objects. The results is an in-depth study of the formation of aesthetic Christian traditions of church architecture of the 20th – early 21st centuries. in the process of its creation and development. The Scientific novelty consists in a complex approach to the analysis of the combination of traditions with avant-garde forms of church architecture of the 20th – 21st centuries. in the context of the latest church architecture of Ukraine on the example of the work of the architect Larisa Skoryk. Practical significance. Cultural traditions, formed in the times of Byzantium, based on religious Christian symbolism, were embodied in the original temple architecture. Being systematic, progressive and all-encompassing, the culture of Byzantium, including architectural aesthetics, at one time invaded all of Western and later Eastern Europe, in particular Rus-Ukraine. This influence has reached our time in the form of architectural solutions of modern architects in modern Ukrainian church architecture. His research opens us to a broader understanding of the morphology of Ukrainian traditional church construction and what features of ancient architecture are absorbed by the avant-garde forms of church architecture of our time.
References
Вітченко Д. Національна архітектура Європи ХІХ – ХХ ст. (Ч. 1/3, 2/3, 3/3). URL: https:// www.youtube.com/watch?v=s3RTn8t1Ii8; https://www. youtube.com/watch?v=D8UrA6LTqW4; https://www. youtube.com/watch?v=usQfZWeQFSI&t=3500s (дата звернення: 01.09.2024).
Гіщинський В. Василіянський монастир св. Василія Великого в Києві. URL: https://misionar. in.ua/publish/z-zhyttia-chsvv/vasiliyanskiy-monastirsv- vasiliya-vyelikogo-v-kiyevi/ (дата звернення: 10.08.2024).
д-р Драган М. Українські дерев’яні церкви. Збірки Національного музею у Львові. Львів. 1937. 159 с., 269 іл. (в двох томах).
Єленський В. Храмобудівництво в Україні. 2006. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/954170. html (дата звернення: 10.08.2024).
Козлова К. Скільки можна: Чому в Україні будують застарілі церкви? 2020. URL: https:// birdinflight.com/architectura-uk/20200716-orthodox. html (дата звернення: 01.08.2024).
Криворучко Ю. Якій бути архітектурі української церкви після томосу. 2019. URL: https:// zbruc.eu/node/85965 (дата звернення: 01.08.2024).
Куцевич В. Канонічна структура побудови православних храмів. : Збірник наукових праць. Українська академія мистецтва. Випуск № 30. 2021. С. 5–13.
Куцевич В. В. Культові будинки та споруди різних конфесій. Посібник з проектування. КиївЗНДІЕП. 2002. 117 с.
Логвин Г. По Україні. Стародавні мистецькі пам'ятки. Київ. «Мистецтво», 1968. 464 c.
Логвин Н. Хрестово-банні храми стародавнього Києва в контексті середньовічної східно християнської архітектури. : Архітектурна спадщина України № 2. Київ. 1995. С. 33–51.
Логвин Н. До проблеми ґенези хрещато- баневого архітектурного типу : Сучасні проблеми архітектури та містобудування. Випуск № 60. 2021. С. 237–246.
Лошкарєв П. Развалины церкви св. Сименона и Копыревъ конецъ древняго Кіева (с планами Кіева до конца ХVІІІ века и церкви на Кудрявць) : Труды Кіевской Духовной Академіи № 5. 1879. С. 96–121.
Лушпинський О. Деревяні церкви Галичини XVI – XVIII ст.. Львів, 1920. 40 рис.
Олійник Г. Архітектура української церкви у трактуванні Вадима Щербаківського. International Science Journal of Engineering & Agriculture. Vol. 3, № 1, 2024, pp. 1–7. doi: 10.46299/j.isjea.20240301.01.
Павлуцький Г. Дерев'яні та муровані храми України / передм. А. О. Пучков; додатки В. В. Вечерський; переклад О. В. Ушкалова; упоряд. О. О. Савчук. Харків. Видавець О. Савчук. 2017. С. 29–49; С. 119–152.
Таранушенко С. Монументальна дерев'яна архітектура Лівобережної України., ред. М. П. Бажан, Г. Н. Логвин. Київ. Будівельник. 1976. 332 c.
Щербаківський В. Ілюзійне підвиoення внутрішньої високости українських церков. : Грушевський М. Перетц В. Васіленко М.. Записки Українського наукового товариства у Києві. Київ. Друкарня Другої Друкарської Спiлки. 1913 р. с. 155–167.
Anagnostou Thomas. Καθεδρικός Ναός Αγίου Ανδρέα. 2021. URL: https://patrascasale.gr/blog-gr/ saintandrew-gr (дата звернення: 30.08.2024).
Beau Peregoy. 15 Landmark Buildings by Architect Eero Saarinen. 2016. URL: https://www. architecturaldigest.com/gallery/architect-eero-saarinenlandmark- buildings (дата звернення: 02.09.2024).
Belén Maiztegui. Europe's Brutalist Churches and Chapels, by Stefano Perego. 2020. URL: https:// www.archdaily.com/952055/europes-brutalist-churchesand- chapels-by-stefano-perego?ad_medium=gallery (дата звернення: 03.09.2024).
Мικελάκησ Мάνοσ. «ΈΚφΡΑσΙσ» Γ.Π. ΛΑββΑ – Συνέχεια και ανανέωση στην ορθόδοξη ναοδομία. URL: https://www.archaiologia.gr/wpcontent/ uploads/2011/07/115-13.pdf (дата звернення: 30.08.2024).
Sokol Gojnik Z., Duh moderne i nova liturgijska strujanja na primjeru crkve Gospe od Zdravlja u Splitu. : CCP № 59 (2007.). С. 143–162. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/14395533.pdf (дата звернення: 12.09.2024).
Sokol Gojnik Z., In memoriam: dr. sc. Tomislav Premerl. Moderna arhitektura kao nova tradicija : KAJ, LI, Zagreb № 1-2. 2018. С. 12 – 14. URL: https://hrcak. srce.hr/file/301616 (дата звернення: 12.09.2024).
Αγησιλάου Γιάννης. Ορθόδοξη Ναοδομία: Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον – Είναι δυνατή η επανασύνδεση της Αρχιτεκτονικής με την Εκκλησία;. 2019. URL: https://architecture.org.cy/orthodoksinaodomia- parelthon-paron-kai-mellon-einai-dynati-iepanasyndesi- tis-architektonikis-me-tin-ekklisia/ (дата звернення: 12.09.2024).
Γιακουμακατοσ Α., Η λειτουργία της αρχιτεκτονικής και η σύγχρονη εκκλησία. 2008. URL: https://www.tovima.gr/2008/11/24/opinions/ileitoyrgia- tis-arxitektonikis-kai-i-sygxroni-ekklisia/ (дата звернення: 18.09.2024).
Λαουτάρης Γ. Παναγία Φανερωμένη Στη Βουλιαγμένη: Παράδοση Και Πρωτοπορία. 2015. URL: http://3vita.gr/panagia-faneromeni-vouliagmeni-16286 (дата звернення: 17.07.2024).
Ο ιερός ναός Αποστόλου Παύλου στην Κόρινθο. 2016. URL: https://www.dogma.gr/diafora/oieros- naos-apostolou-pavlou-stin-korintho/32538/ – google_vignette (дата звернення: 17.07.2024).
Τσαγγαλάς Ευάγγελος, Μπάρμπας Κωνσταντίνος. Σύγχρονη ελληνορθόδοξη ναοδομια- Σκέψεις και διαπιστώσεις. 06.Νεοβυζαντινισμός... τις πταίει;. 2006. URL: https://www.greekarchitects.gr/ gr/αρχιτεκτονικες-ματιες/προφασεις-εν-αμαρτιαις- σύγχρονη-ελληνορθόδοξη-ναοδομια-σκέψεις-και- διαπιστώσεις-μερος-α-id683 (дата звернення: 25.09.2024).