Educational environment of high school as part of the professional competence of the future designer

Authors

  • A. Berdnyk
  • K. Stetsenco

DOI:

https://doi.org/10.18372/2415-8151.12.12454

Keywords:

Professional competence, educational environment, kreaktyvnst, design, fashion designer.

Abstract

This publication is considered educational environment of high school as a component of professional competence of future designers. The paper analyzes the current stage of development of education in Ukraine, which is guided by a professional designer self as a person and as a creator. In the study at the Department of Design Cherkasy State Technological University examined the conditions that promote creativity of students - future designers and identified significant image characteristics of an institution for the development of future. The following questions are considered: training designer should take place in the aesthetic atmosphere; the development of image characteristics of an educational institution is the criterion of its stability and sustainable development, which is the basis of trust of parents and the students to the university; the image features educational institution as a system promote holistic development of its actors - teachers and students.

References

Дж. Гилфорд. Модель структуры интеллекта [Електронний ресурс] / Дж. Гилфорд – Режим доступу до ресурсу: vikent.ru/enc/1803/.

Євдокимов В.І. Креативність як фактор гуманізації освіти. [Електронний ресурс] / Євдокимов В.І, Луценко В.В – Режим доступу до ресурсу: http://conf.vstu.vinnica.ua/humed/2006/txt/06lvvfgo.pdf.

Лагода О. Организация процесса обучения дизайнеров и их профессиональной подготовки / Лагода О. // Сборник научных докладов и публикаций по материалам ХІІ Международной научной конференции на тему: «Современная наука, бизнес и образование» 27-29 июня 2016 г. – Добрич (Болгария): изд-во ВУМ, 2016. – С. 118–124.

Лагода О.М. До проблем викладання спецдисциплін дизайнерам одягу (на прикладі дисципліни «Історія костюму та дизайну одягу») / О.М. Лагода, К.М. Стеценко // Вісник ХДАДМ. – Харків, ХДАДМ, 2007. – № 9. – С. 46-48.

Лагода О.М. Необхідність формування креативних технологій викладання в дизайн-освіті / О.М. Лагода, К.М. Стеценко // І Міжнародна науково-практична конференція «Синтез дизайну і мистецтва в освітянському просторі» (24-27 листопада 2010 р., м. Луцьк, ЛНТУ) // Вісник ХДАДМ. – Харків: ХДАДМ, 2010. – № 5. – С. 37-43.

Рудницька О.П. Педагогіка: загальна та мистецька: Навчальний посібник / О.П. Рудницька – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 360 с.

Стеценко К.М. Креативна педагогіка як необхідна умова професійної освіти дизайнерів / К.М. Стеценко // Наука і соціальні проблеми суспільства: освіта, культура, духовність. – Х.: ХНПУ, 2008. – Ч.І. – С. 354-356.

Стеценко К.М. Креативні технології викладання гуманітарних дисциплін дизайнерам одягу / К.М. Стеценко // Вісник ЧДТУ, №14, випуск 2. Черкаси, ЧДТУ, 2009.– С.54-61.

Шапран Ю. Особенности построения концептуальной модели формирования профессиональной компетентности учительских кадров / Ю. Шапран // Сборник научных докладов и публикаций по материалам ХІІ Международной научной конференции на тему: «Современная наука, бизнес и образование» 27-29 июня 2016 г. – Добрич (Болгария): изд-во ВУМ, 2016. – 2016. – С. 27–35.

Published

2017-05-25

Issue

Section

Статті