Personality-centered approach to teaching of disciplines of professional cycle “design” speciality
DOI:
https://doi.org/10.18372/2415-8151.11.11874Keywords:
Design education, personal-centered approach, creative personality, educational process.Abstract
The article analyzes aspects of personality-centered approach to teaching students on creative specialties (design) at universities. It was found that in teaching process it is necessary to take into account individual psychological characteristics associated with the creative orientation of the students. The ways of appropriate organization of educational process in teaching disciplines of professional cycle were offered.References
Антонович Є. А., Прищенко С. В. Дизайн реклами : методологічні підходи. Духовність особистості. 2012. Вип. 5. С. 36–43.
Бех І. Д. Особистісно-зорієнтоване виховання. К. : ІЗИН, 1998. 203 с.
Боршевський М. Й. Духовні цінності молоді в становленні особистості громадянина. Педагогіка і психологія. 1997. №1
Горбатюк О. В. Особистісно орієнтований підхід до навчання в ВНЗ у сучасних умовах [Електронний ресурс]. URL : http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/36894 (Дата доступу 01.11.2016). Назва з екрану
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : Навч. посіб. К. : Академвидав, 2004. 352 c.
Моляко В. О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини [Електронний ресурс] URL : http://www.library.udpu.org.ua/library_files/ psuh_pedagog_probl_silsk_shkolu/6/visnuk_18.pdf (Дата доступу 24.10.2016). Назва з екрану
Кирсанов В. М. Оценка ценностно-смысловой сферы студентов различных профилей обучения. Вестник СПбГУ. Сер. 12. 2013. № 3. С. 101–106
Кирсанов В. М. Направленность в структуре личностных свойств студентов различных профилей обучения. Вестник РУДН. 2013. № 3. С. 31–36
Костюченкова О. Е. Обучение творческим специальностям и проблемы личности. Вестник ЮУрГУ. 2012. № 19. С.77–82
Подмазін С. І. Особистісно орієнтована освіта: Дис... д-ра філос. наук: 09.00.03. Дніпропетровський нац. ун-т. Д., 2006. 418 с.
Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори. В 2 т. [Ред. кол.: В. Н. Столєтов (гол.) та ін.]. К. : Рад. школа, 1983. Т.1. 488 с.
Фурса О. О. Основні напрями і чинники становлення дизайн-освіти. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Вип. 23.18. С. 392–398