Аксіологічні засади навчання майбутніх інженерів фізики і технічних дисциплін

Iryna Slipukhina, Serhiy Mieniailov, Alla Bovtruk

Анотація


Постановка проблеми: Формування і розвиток ціннісних орієнтацій особистості покладено в основу виховання молоді на всіх освітніх рівнях. Необхідність аксіологізації процесу підготовки майбутніх інженерів підсилюється специфікою техніко-технологічної діяльності в умовах широкого впровадження ІКТ. Інтеграція ціннісно-мотиваційних чинників з навчанням фізики і технічних дисциплін є актуальним аспектом у розбудові сучасної вищої технічної освіти. Методи: У дослідженні використано концептуально-порівняльний аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, новаторського досвіду й узагальнення власного багаторічного досвіду педагогічної діяльності, а також спостереження, бесіди з викладачами і студентами вищих навчальних закладів. Результати: Шляхом конкретизації функцій з’ясовано сутність аксіологізації у системі вищої освіти. Встановлено важливість перенесення мотивів навчальної діяльності з кінцевого результату на її процес і визначальну роль мотивів самоосвіти. Досліджено взаємозв’язки між ступенем ціннісно-мотиваційного розвитку особистості та її індивідуальними характеристиками. З’ясовано сутність феномену ставлення до навчання, визначено його види. Конкретизовано місце і значення у проведеному дослідженні основоположних професійно значущих морально-етичних принципів. Висновки: Аксіологізація вищої технічної освіти є потужним засобом формування соціально-особистісної, предметної і професійної компетентності майбутнього інженера. Створення відповідних особистісно орієнтованих дидактичних засобів ґрунтується на міждисциплінарних методичних підходах у вищій освіті.


Ключові слова


Аксіологізація освіти; майбутні інженери; самостійна робота студентів; предметна мотивація; технічна освіта; ціннісні орієнтації

Посилання


Noveishii psikhologo-pedagogicheskii slovar' (2010) [The Newest Psychological and Pedagogical Dictionary] Minsk, Sovremennaya shkola Publ., 928 p. (in Russian)

Compact Oxford English Dictionary. Copyright Oxford University Press,. Available at: http://www. askoxford.com/. (accessed 31.07.2017)

Webster’s New Millenium Dictionary of English. Preview Edition (v 0.9.6). Available at: http://dictionary. reference.com/. (accessed 31.07.2017)

Entsyklopediya osvity (2008) [Encyclopedia of Autumn]. Kyyiv, Yurinkom Inter Publ., 1040 p. (in Ukrainian)

Forsayt ekonomiky Ukrayiny: seredn'ostrokovyy (2015–2020 roky) i dovhostrokovyy (2020–2030 roky) chasovi horyzonty (2015) [The Foresight of the Economy of Ukraine in the medium-term (until 2020) and long-term (until 2030) time horizons]. Kyyiv, NTUU “KPI” Publ., 136 p. (in Ukrainian) Available at: http://wdc.org.ua/sites/default/files/WDC-IASA-FORSIGHT-UA.pdf (accessed 31.07.2017) (in Ukrainian)

Klimov S. M. Vash chelovecheskii i sotsial'nyi kapital [Your human and social capital]. Available at: http://www.elitarium.ru/vash_chelovecheskijj_i_socialnyjj_kapital/ (accessed 31.07.2017). (in Russian)

Robinson K., Aronica L. (2015) Creative Schools: The Grassroots Revolution That's Transforming Education. Viking Publ., 320 p.

The New Ukrainian School [Online]. Available at: http://mon.gov.ua/Новини%202017/02/17/book-final-eng-cs-upd-16.01.2017.pdf. (accessed 31.07.2017)

President of Ukraine (2013), “Decree “About the National Strategy The development of education in Ukraine until the year 2021”“ (in Ukrainian) Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (accessed 31.07.2017)

Polikhun N. I., Slipukhina I. A., Chernecjkyj I. S. (2017) Pedahohichna tekhnolohiya STEM yak zasib reformuvannya osvitn'oyi systemy Ukrayiny [STEM Pedagogical Technology as a Means to Reform the Ukrainian Educational System]. Osvita ta rozvytok obdarovanoyi osobystosti [Education and Development of Gifted Personality], No. 3 (58), pp. 05-09. (in Ukrainian)

st Century Skills Map, Partnership for 21st century Skills [Online]. Available at: https://www.actfl.org/sites/default/files/CAEP/AppendixCAlignmentFramework21stCentury.pdf. (accessed 31.07.2017)

Narizhnyi Yu. A. Filosofiya obrazovaniya epokhi postmoderna [Philosophy of Postmodern Education]. Postmodern : Sait o filosofii i kul'ture postmoderna [Postmodern: Site about philosophy in the culture of postmodernism] (in Russian) Available at: http://postmodern.in.ua/?p=1057 (accessed 31.07.2017)

Popper К. (1983) Logika i rost nauchnogo znaniya: Izbr. raboty [Logic and growth of scientific knowledge: Selected works]. Мoscow, Progress Publ., 604 p. (in Russian)

Freire P. (2000). Pedagogy of freedom: ethics, democracy and civic courage. Lanham, Rowman & Littlefield Publ., 176 p.

Maslow A. (1998). Towards a Psychology of Being. John Wiley & Sons Publ., 320 p.

Kir'yakova A. V., Ol'khovaya T. A., Belonovskaya I. D. (2010). Aksiologiya obrazovaniya. Prikladnye issledovaniya v pedagogike: Monografiya [The axiology of education. Applied Research in Pedagogy: Monograph]. Мoscow, Dom pedagogiki Publ., 292 p. (in Russian)

Bol'shaya psikhologicheskaya entsiklopediya. (2007) [Great psychological encyclopedia]– Мoscow, Eksmo Publ., 544 p. (in Russian)

Il'in E. P. (2008) Motivatsiya i motivy [Motivation and motives]. St. Petersburg, Piter Publ. 512 p. (in Russian)

Vygotskii L. S. (1956) Izbrannye pedagogicheskie issledovaniya [Selected pedagogical studies]. Мoscow, APN RSFSR Publ., 518 p. (in Russian)

Rubinshtein S. L. (2012) Bytie i soznanie [Being and consciousness] – St. Petersburg, Piter Publ. 288 p. (in Russian)

Gordashnikov V. A., Osin A. Ya. (2009) Obrazovanie i zdorov'e studentov meditsinskogo kolledzha [Education and health of students of medical college]. Moscow, Akademiya Estestvoznaniya Publ., 228 p. (in Russian)

Chernetskyy I. S., Slipukhina I. A. (2013). Tekhnolohichna kompetentnist' maybutn'oho inzhenera: formuvannya i rozvytok u komp"yuterno intehrovanomu laboratornomu praktykumi z fizyky [Technological competence of the future engineer: the formation and development of computer integrated laboratory work in physics]. Information Technologies and Learning Tools (Electronic scientific specialized edition) Kyiv, Vol. 38, № 6, pp. 83-95/ (In Ukrainian) Available at: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/952#.UurcSm6ccZk. (accessed 31.07.2017)

Slipukhina І. A. , Chernecjkyj I. S. , Mjenjajlov S. M., Rudnycjka Zh. O. Matejik Gh. D. (2016) Suchasnyy fizychnyy eksperyment u dydaktytsi STEM oriyentovanoho navchannya [A modern physical experiment in STEМ-based teaching didactics] Zbirnyk naukovykh prats' kam"yanets'-podil's'koho natsional'noho universytetu imeni Ivana Ohiyenka [Collection of scientific works of the Kamyanets-Podilsky National University named after Ivan Ogienko], issue 22, pp. 325-328. (in Ukrainian).

Smirnov S. D. Psikhologicheskie faktory uspeshnoi ucheby studentov vuza [Psychological factors of successful study of university students] MGU imeni M.V.Lomonosova, Fakul'tet psikhologii [Moscow State Lomonosov University, Faculty of Psychology]. (in Russian) Available at: http://www.psy.msu.ru/science/public/smirnov/students.html. (accessed on July 31, 2017)

ASCE’s Code of Ethics. Available at: http://www.asce.org/uploadedFiles/About_ASCE/Ethics/Content_Pieces/ASCE-Code-Of-Ethics-2012-FINAL-HIGH.pdf. (accessed 31.07.2017)


Повний текст: PDF

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2306-1472 (Online), ISSN 1813-1166 (Print)

Передплатний індекс 86179

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

Ulrich's Periodicals DirectoryIndex CopernicusDOAJSSMРИНЦWorldCatCASEBSCOCrossRefBASEDRIVERНаціональна бібліотека ім. ВернадськогоНауково-технічна бібліотека НАУ