Векторна параметрична оптимізація робастних систем стабілізації інформаційно-вимірювальних пристроїв наземних рухомих об’єктів

Автор(и)

  • Anatoliy Tunik National Aviation University
  • Olga Sushchenko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.57.5530

Ключові слова:

векторна оптимізація, інформаційно-вимірювальні пристрої, робастні системи стабілізації

Анотація

Розглянуто особливості постановки задачі векторної параметричної оптимізації робастних систем стабілізації з урахуванням двох груп обмежень: умов стійкості системи та виконання надаваних до неї технічних вимог. Здійснено векторизацію критерію оптимізації робастної системи стабілізації інформаційно-вимірювальних пристроїв, експлуатованих на рухомих об’єктах. Запропоновано інтерактивну евристичну процедуру розв’язання цієї задачі, що складається з двох етапів. Ефективність запропонованої процедури підтверджено результатами моделювання

Біографії авторів

Anatoliy Tunik, National Aviation University

Tunik Anatoliy (1939). Doctor of Engineering. Professor.

Member of the International Academy of Navigation and Motion Control. IEEE Senior Member.

Aircraft Control Systems Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: Kharkiv Polytechnic Institute, Kharkiv, Ukraine (1961).

Research area: the control theory and information processing

Olga Sushchenko, National Aviation University

Sushchenko Olga (1956). Candidate of Engineering. Associate Professor.

Aircraft Control Systems Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: Kyiv Polytechnic Institute, Kyiv, Ukraine (1980).

Research area: the systems for the inertial stabilization of the information-measuring devices at the moving base, the robust systems for control by the vehicles of the wide class

Посилання

Balandin, D.V.; Kogan, M.M. 2007. Synthesis of optimal linear-quadratic control laws based on linear matrix inequalities. Automation and Remote Control. N 3: 3–18 (in Russian).

Chapellat, H.; Dahlen, M.; Bhattacharyya, S.P. 1990. Robust stability under structured and unstructured perturbations. IEEE Transactions on Automatic Control. October. Vol. 35. N 10: 1100–1107.

Dynamic of system “tire–car–driver”. 1976. Under edition A.A. Khachaturov. Moscow, Mashinostroenie. 536 p. (in Russian).

Egupov, I.P. 2002. Methods of robust, neuro-fuzzy and adaptive control. Moscow, MSTU named after N.E. Bauman. 744 p. (in Russian).

Kwakernaak, H. 1993. Robust Control and -Optimization. Automatica. Vol. 29. N 2: 255–273.

Poliak, B.T.; Shcherbakov, P.S. 2005. Difficult problems of linear control theory. Some approaches to solving. Automation and Remote Control. N 5: 7–46 (in Russian).

Skogestad, S.; Postlethwaite, I. 1997. Multivariable Feedback Control. New York, Jonh Wiley. 559 p.

Sushchenko, O.A. 2008. Modeling of external disturbances in stabilization systems for ground vehicles. Electronics and control systems. N 2 (16): 57–63 (in Ukrainian).

Sushchenko, O.A. 2008. Robust parametric optimization of stabilization systems for ground vehicles. Proceedings of the National Aviation University. N 4 (18): 23–29 (in Ukrainian).

Tunik, A.A.; Ruy, H.; Lee, H.C. 2001. Parametric Optimization Procedure for Robust Flight Control System Design. KSAS International Journal. November. Vol. 2. N 2: 95–107.

Опубліковано

21.01.2014

Як цитувати

Tunik, A., & Sushchenko, O. (2014). Векторна параметрична оптимізація робастних систем стабілізації інформаційно-вимірювальних пристроїв наземних рухомих об’єктів. Вісник Національного авіаційного університету, 57(4), 23–32. https://doi.org/10.18372/2306-1472.57.5530

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають