Імовірність зіткнення повітряних кораблів на паралельних маршрутах

Автор(и)

  • Volodymyr Kharchenko Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680
  • Oleg Alexeiev Державна авіаційна служба України, проспект Перемоги, 14, Київ, Україна, 01135
  • Katerina Tapia Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.54.3859

Ключові слова:

безпека, бічне ешелонування, вірогідність зіткнення, повітряний корабель, помилка місцеположення

Анотація

 Розглянуто концепції управління повітряним рухом, зосереджені на геометрії повітряних трас. Показано, що збільшення пропускної здатності повітряного простору за рахунок більш точного витримування траєкторії та надання зменшеної помилки місцеположення, знизить рівень безпеки польотів. Проаналізовано ймовірність зіткнення двох повітряних кораблів на паралельних повітряних трасах при скороченому бічному ешелонуванні.

Біографії авторів

Volodymyr Kharchenko, Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

Doctor of Engineering. Professor. Holder of a State Award in Science and Engineering of Ukraine. Winner of a State Prize of Ukraine in Science and Engineering.
Vice-Rector for Scientific-Research Work at the National Aviation University, Kyiv, Ukraine. Head of the Department of Air Navigation Systems, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.
Education: Kyiv Civil Aviation Engineers Institute with a Degree in Radio Engineering, Kyiv, Ukraine (1967).
Research area: management of complex socio-technical systems, air navigation systems and automatic decision-making systems aimed at avoidance conflict situations, space information technology design, air navigation services in Ukraine provided by СNS/АТМ systems.
Publications: 400.

Oleg Alexeiev, Державна авіаційна служба України, проспект Перемоги, 14, Київ, Україна, 01135

Candidate of Engineering.
State Inspector of Safety of Air Traffic of the State Aviation Administration of Ukraine, Kyiv, Ukraine.
Education: Faculty of Air Traffic Services of the State Flight Academy of Ukraine, Kіrovograd, Ukraine (2000).
Research area: flight safety.
Publications: 13.

Katerina Tapia, Національний авіаційний університет, проспект Космонавта Комарова, 1, Київ, Україна, 03680

Postgraduate student of the National Aviation University, Kyiv, Ukraine.
Flight Dispatcher of “AeroSvit - Ukrainian Airlines”.
Education: Faculty of Air Traffic Services, State Flight Academy of Ukraine, Kіrovograd, Ukraine (2005), Master degree of the Air Traffic Service.
Research area: navigation and air traffic control.
Publication: 1

Посилання

Campos, L.; Marques, J. 2011. Collision Probabilities, Aircraft Separation and Airways Safety. Prof. Max Mulder. Aeronautics and Astronautics. 610 p.

Elefante, S. 2001. Statistical and probabilistic approach for improving efficiency in Air Traffic Flow Management. Dissertation. Faculty of Engineering at the University of Glasgow. 241 p.

Eurocontrol Metrics & Methodologies Safety Metrics Technical Definitions CARE-INTEGRA Report to Eurocontrol. Brussels, 2000. 19 p.

International Civil Aviation Organization. Global Air Navigation Plan for CNS/ATM Systems. Doc 9750/AN963. 2002. 192 p.

Masao, K.; Dr. Masato, F. 2008. Safety Assessment prior to 30NM Longitudinal Separation Minimum under ADS-C Environment. Montreal, Canada. International Civil Aviation Organization. 5 p.

Moek, G.; Smeltink, J.W. 2005. Pre Implementation Collision Risk Assessment for RVSM in the Africa Indian Ocean Region. National Aerospace Laboratory  Air Traffic and Navigation Services. 133 p.

Netjasov, F. 2010. Conflict risk assessment model for airspace strategic planning. Division of Airports and Air Traffic Safety. Belgrade, Serbia. 16 p.

Netjasov, F.; Milan Janic, A. 2008. Review of the Research on Risk and Safety Modeling in Civil Aviation. Third International Conference on Research in Air Transportation. 8 p.

Thompson, S.D. 1997. Terminal Area Separation Standards: Historical Development, Current Standards, and Processes for Change. Project Report ATC-258. Springfield, Virginia. Lincoln Laboratory of Massachusetts Institute of Technology. 60 p.

Downloads

Як цитувати

Kharchenko, V., Alexeiev, O., & Tapia, K. (2013). Імовірність зіткнення повітряних кораблів на паралельних маршрутах. Вісник Національного авіаційного університету, 54(1), 26–30. https://doi.org/10.18372/2306-1472.54.3859

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>