Нечітка процедура розрахунку збитків від настання ризиків при авіаційній діяльності на основі моделі вибору оптимальних стратегій

Автор(и)

  • Volodymyr Kharchenko National Aviation University
  • Oleh Alexeiev National Aviation University
  • Ruslan Pechevystyi National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.1.13649

Ключові слова:

аналіз ризиків, безпека польотів, нечіткі множини, система управління безпекою

Анотація

Управління безпекою – це головна управлінська функція, яка повинна розглядатися на рівні, принаймні адекватному за важливістю до інших функцій будь-якої авіакомпанії, реалізація якої повинна базуватися на збалансованому розподілі ресурсів на виробничі завдання та засоби захисту, сприяти створенню охоронного простору. При розгляді аспектів ПС прийнятий постулат, що абсолютний, безпеки не існує. Суть постулату полягає в тому, що після прийняття захисних заходів залишковий ризик завжди залишається, що розглядається як міра ймовірності, а також тяжкість шкоди для безпечного функціонування системи та навколишнього середовища. Пошкодження – це фізичне пошкодження або шкоду, пов'язане з погіршенням здоров'я людини або життєво важливих функцій, що зменшує його здатність нормально функціонувати з точки зору фізіології. Збиток може бути викликаний як безпосередньо, так і опосередковано і якісно класифікованим за рівнями як катастрофічний, критичний, маргінальний, незначний.

Біографії авторів

Volodymyr Kharchenko, National Aviation University

Doctor of Engineering. Professor. Vice-Rector on Scientific Work of the National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Editor-in-Chief of the scientific journal Proceedings of the National Aviation University. Winner of the State Prize of Ukraine in Science and Technology, Honoured Worker of Science and Technology of Ukraine. Education: Kyiv Institute of Civil Aviation Engineers, Kyiv, Ukraine.

Research area: management of complex socio-technical systems, air navigation systems and automatic decision-making systems aimed at avoidance conflict situations, space information technology design, air navigation services in Ukraine provided by СNS/АТМ systems

Oleh Alexeiev, National Aviation University

Candidate of Technical Sciences.

Associate Professor of Air Navigation Systems department of Institute of Air navigation in National Aviation University, doctoral student.

Education: Faculty of Air Traffic Services, State Flight Academy of Ukraine, Kirovograd, Ukraine (2000).

Research area: improvement and automation of a professional selection system and development of professional-major.

Ruslan Pechevystyi, National Aviation University

Postgraduate student in Aviation Transport of National Aviation University.

Air traffic control officer. ACC unit. Kyivcenteraero. UkSATSE

Education: Institute of Air Navigation Services, National Aviation University (2009).

Research area: Decision making, Flight Safety Management, prevention and investigation of aviation events and incidents.

Посилання

DOC 9859. Safety Mamagement Manual. – Montreal: ІСАО, 2009.

DOC 9734. Safety Oversight Manual. – Montreal: ІСАО, 2006.

V. Kharchenko, O. Alexeiev, A. Luppo, R. Jurchik The Principles to maintain an acceptable of air navigation safety in Ukraine Proceeding of Kharkiv air force university, 3(52) 2017

V. Kharchenko, O. Alexeiev General principles of decision –making support in provision of guaranteed level of safety/ Proceeding The seventh world congress “Aviation in the XXI-st century” Safety in aviation and Spase Technologies/September 19-21,2016 Kyiv.

V. Kharchenko, O. Alexeiev, R. Jurchik, I.Ali Some aspects of municipal aviation functioning PROCEEDING of the National Aviation University 2017 №2(71)

ESARR 1. Safety oversight in ATM. – Brussels: Eurocontrol, 2009.

ESARR 4. Risk assessment and mitigation in ATM. – Brussels: Eurocontrol, 2001.

Methods and system of decision making support. – V. Tocenko, 2002.

Городецкий А. Е. Нечеткое математическое моделирование плохо фор-мализуемых процессов и систем /А. Е. Городецкий, И. JI. Тарасова. — СПб.: Изд- во Политехи, ун-та, 2010. — 336 с.

Zadeh, L.A. Toward a perception-based theory of probabilistic reasoning with imprecise probabilities / L.A. Zadeh // Journal of Statistical Planning and Inference/ - 2002.-105.-P. 230-245.

Опубліковано

16.05.2019

Як цитувати

Kharchenko, V., Alexeiev, O., & Pechevystyi, R. (2019). Нечітка процедура розрахунку збитків від настання ризиків при авіаційній діяльності на основі моделі вибору оптимальних стратегій. Вісник Національного авіаційного університету, 78(1), 8–13. https://doi.org/10.18372/2306-1472.1.13649

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>