Математична модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування

Автор(и)

  • Volodymyr Kharchenko National Aviation University
  • Denys Мatiychyk National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.73.12166

Ключові слова:

, автоматична система керування, безпілотне повітряне судно, математична модель, оператор, орган керування

Анотація

Мета: Головна мета дослідження – створення математичної моделі модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування. Створена модель дозволить більш глибоко, якісно і швидше підібрати потрібні величини коефіцієнтів, необхідних для оптимальної і ефективної взаємодії людини і машини. Методи: Для створення математичної моделі керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування було застосовано класичну модель керування повітряним судном. Було застосовано порівняльний аналіз виконання повороту оператором безпілотного повітряного судна в ручному та напівавтоматичному режимі керування. Результати: Запропонована математична модель «Оператор – система дистанційного керування – безпілотне повітряне судно» під час зміни напрямку по курсу в горизонтальній площині. Модель враховує дії оператора під час керування безпілотним повітряним судном, маневреність повітряного судна обладнаним системою дистанційного керування та польотним контролером із можливістю вибору декількох режимів керування. Обговорення: Запропонована модель дає можливість проаналізувати особливості різних режимів керування безпілотним повітряним судном, які застосовуються при функціонуванні безпілотного повітряного судна. Вибір відповідних коефіцієнтів на різних режимах керування безпілотним повітряним судном дозволяє оптимально та ефективно взаємодіяти людині з машиною.

Біографії авторів

Volodymyr Kharchenko, National Aviation University

Doctor of Engineering. Professor.

Vice-Rector on Scientific Work of the National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Editor-in-Chief of the scientific journal Proceedings of the National Aviation University.

Winner of the State Prize of Ukraine in Science and Technology, Honored Worker of Science and Technology of Ukraine.

Education: Kyiv Institute of Civil Aviation Engineers, Kyiv, Ukraine.

Research area: management of complex socio-technical systems, air navigation systems and automatic decision-making systems aimed at avoidance conflict situations, space information technology design, air navigation services in Ukraine provided by СNS/АТМ systems.

Denys Мatiychyk, National Aviation University

Postgraduate student.

Department of Air Navigation Systems, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2014).

Research area: Unmanned Aerial Systems.

Посилання

T.B. Sheridan, W.R. Ferrell. (1975) Man-Machine Systems: Information, Control, and Decision Models of Human Performance, The MIT Press, 468 p.

Sposob upravleniya letatel'nym apparatom [Aircraft control method]. – М.: VVIA im. N.Ye. Zhukovskogo, avtor izobret. Yu.P. Belovodski i dr., zayavl. 7.03.85, № 3109220/40-23. (In Russian)

T. Lombaerts, (2012) Automatic Flight Control Systems - Latest Developments, Publisher: InTech, Chapters published January 18, 214 p.

Greg A. Jamieson, (2006) Developing Human-Machine Interfaces to Support Monitoring of UAV Automation, DRDC Toronto CR 2006-251, 45 p.

Kenzo Nonami; Muljowidodo Kartidjo; Kwang-Joon Yoon; Agus Budiyono. (2013) Autonomous Control Systems and Vehicles: Intelligent Unmanned Systems. Springer, 250 p.

Pashkovskiy I.M. (1975) Ustoychivost' i upravlyayemost' samoleta. [Aircraft Stability and Control] – М.: Mashinostroyeniye, – 328 p. (In Russian)

Bodner V.А. (1978) Aviatsionnyye trenazhery [Aviation simulators]. – М.: Mashinostroyeniye, – 192 p. (In Russian)

Futaba RC systems. Available at: http://www.futabarc.com/systems/futk9410-14sg/

Pratt, R. W. (2000) Flight Control Systems: Practical issues in design and implementation. Edited by IEE Control Engineering Series 57, IEEE Publ., Padstowe, Cornwall, 382 p.

McLean, D. (1990) Automatic Flight Control Systems. Englewood: Prentice Hall Inc., 593 p.

Опубліковано

26.12.2017

Як цитувати

Kharchenko, V., & Мatiychyk D. (2017). Математична модель керування безпілотним повітряним судном в одному каналі керування. Вісник Національного авіаційного університету, 73(4), 18–23. https://doi.org/10.18372/2306-1472.73.12166

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>