ВПЛИВ ПОЛІЛІНГВИЧНОГО НАВАНТАЖЕННЯ НА ЯКІСТЬ КОНТУРУ МОНІТОРИНГУ ТА КЕРУВАННЯ ПОВІТРЯНИМ РУХОМ

Автор(и)

  • Volodymyr Kharchenko Національний авіаційний університет
  • Valery Chepizhenko Національний авіаційний університет
  • Yuriy Zaitsev Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2160

Ключові слова:

динамічна повітряна ситуація, диспетчер, мовна взаємодія, модель оператора, полілінгвичний мовнослуховий канал, час запізнення

Анотація

 Розглянуто результати дослідження мовнослухового каналу  в контурі «диспетчер – пілот», неоднорідність і можливість домінантності однієї або декількох мовних складових. Доведено, що в Україні, де вживаються регіональні мови, під час обов’язкового використання авіаційної фахової англійської мови спостерігається полілінгвична структура мовнослухового каналу в контурі «диспетчер – пілот». Зазначено, що взаємодія складових, різний рівень їх домінантності створює мовнослуховий канал з відмінними від моноканалу характеристиками. Визначено структуру та характеристики полілінгвичного мовнослухового каналу в контурі «диспетчер – пілот». Описано напрями зменшення навантаження на оперативну і довготривалу пам’ять диспетчера. Обґрунтовано ступінь впливу полілінгвичного навантаження на якість контура керування повітряним рухом.

Біографії авторів

Volodymyr Kharchenko, Національний авіаційний університет

Prof.

Valery Chepizhenko, Національний авіаційний університет

Sn. Researcher

Yuriy Zaitsev, Національний авіаційний університет

Head of the Department

Посилання

World Wide CNS/ATM Systems Implementer // ICAO, RIO Conference 1998.

Demystifying CNS/ATM // Report CANSO CNS/ATM Working Group, Final Version. June 1999.

Циркуляр ІСАО 9750-AN/963, 2007. [IСАО Circular 9750-AN/963, 2007.] (in Russian).

Hoekstra, J.; Ruigrok, R.; Gent, R. 2000. Free Flight in a Crowded Airspace? – Napoli: 3rd USA/Europe Air Traffic Management R&D Seminar, 13-16 June.

Cloerec, A.; Zeghal, K.; Hoffman, E. 1999. Traffic Complexity Analysis To Evaluate The Potential For Limited Delegation Of Separation Assurance to the Cockpit.  IEEE Trans: 5.A.5-1 - 5.A.5-8.

EUROCONTROL. Long-Term Forecast of Flights (2004–2025). 2004. 32 p.

Крыжановский, Г.А. Введение в прикладную теорию УВД.  Москва: Машиностроение, 1984.  364 с. [Kryzhanovskiy, G.A. 1984. Introduction to Applied Theory of Air Traffic Management. Moscow. Engineering. 364 p.] (in Russian).

Зайцев, Ю.В. Порівняння лексико-семантичних процесів взаємодії фахових термінів у мовному потоці при моніторингу та керуванні повітряного руху // Вісник НАУ.  2002.  № 3(14).  С. 9294.[Zaitsev, Yu.V. 2002. Comparison of lexical-semantic interaction in specialist terminology for air control and monitoring communication.  Proceedings of the NAU. N 3 (14): 92–94.] (in Ukrainian).

Зайцев, Ю.В. Експертна оцінка та математичне моделювання класифікації часової затримки у процесі мовної взаємодії у контурі «диспетчер - пілот» // Вісник Iнженерної академії України.  2008.  № (1).  С. 1215.[Zaitsev, Yu.V. 2008. Expert evaluation and mathematical modeling of time delays in controller-pilot communication and interaction.  Proceedings of the Engineering Academy of Ukraine. N (1): 1215.] (in Ukrainian).

Бабак, В.П.; Харченко, В.П.; Захараш, М.П.; Матюха, О.В.; Макаренко, М.В.; Панченко, В.М.; Зайцев, Ю.В.; Захарчевська, І.К. Патент України 65512. Спосіб визначення професійної придатності для роботи різними мовами в умовах психоемоційного навантаження. 15.09.2004.[Babak, V.P.; Kharchenko, V.P.; Zakharash, M.P.; Matyuha, O.V.; Makarenko, M.V.; Panchenko, V.M.; Zaitsev, Yu.V.; Zaharchevska, I.K. Patent of Ukraine 65512. Method of determining professional competence to use different (other) languages under emotional stress 15.09.2004.] (in Ukrainian).

Зайцев, Ю.В. Людський чинник  домінанта рівня експлуатаційної безпеки управління повітряним рухом // Вісник НАУ.  2004. № 4(22).  С. 3336. [Zaitsev, Yu.V. 2004. Human factor as dominant of operational safety in air traffic control.  Proceedings of the NAU. N 4 (22): 3336.] (in Ukrainian).

Унгарян, С.Г.; Маркович, Е.Д.; Волевач, А.И. Анализ и моделирование систем управления воздушным движением.  Москва: Транспорт, 1980.  205 с. [Ungaryan, S.G.; Markovich, E.D.; Volevach, A.I. 1980. Analysis and Modeling of Air Traffic Management Systems. Moscow. Transport. 205 p.] (in Russian).

Харченко, В.П.; Остроумов, І.В.; Зайцев, Ю.В. Багатопараметрична класифікація спектра польотних ситуацій // Вісник НАУ.  2008.  № 4 (37). С. 38. [Kharchenko, V.P.; Ostroumov, I.V.; Zaitsev, Yu.V. 2008. Multi-spectral parametric classification of flight situations.  Proceedings of the NAU. N 4 (37): 3–8.] (in Ukrainian).

Харченко, В.П.; Зайцев, Ю.В.;. Рудас, С.І.; Аргунов, Г.Ф. Кореляція безпеки управління повітряним рухом з рівнем мовної фахової підготовки авіадиспетчерів // Вісник НАУ.  2011.  № 2 (47).  С. 2126. [Kharchenko, V.P.; Zaitsev, Yu.V.; Rudas, S.I.; Arhunov, G.F. 2011. Correlation of air traffic management safety with controllers’ language training.  Proceedings of the NAU. N 2 (47): 2126.] (in Ukrainian).

Зайцев, Ю.В.; Iльченко, В.М. Кількісна оцінка семантичних зв’язків (мережі) в каналі мовного зв’язку «земля – повітря» // Вісник Iнженерної академії України.  2008.  № (1).  С. 1215. [Zaitsev, Yu.V.; Ilchenko, V.M. 2008. Qualitative evaluation of semantic relations (networks) in air-to-ground communications.  Proceedings of the Engineering Academy of Ukraine. N (1): 12–15.] (in Ukrainian).

Асланян, А.Э. Системы автоматического управления полетом лeтательных аппаратов.  Киев: КВВАИУ, 1984.  436 с. [Aslanyan, A.E. 1984. Automatic flight control devices. Kyiv. Kyiv Military Institute of Radio Engineers. 436 p.] (in Russian).

Боднер, В.А. Системы управления летательными аппаратами.  Москва: Машиностроение, 1973.  506 с. [Bodner, V.A. 1973. Flight control systems. Moscow. Engineering. 506 p.] (in Russian).

Дьяконов, В.; Круглов, В. MATLAB. Анализ, идентификация и моделирование систем: cпециальный справ.  Санкт-Петербург: Питер, 2002. – 448 с. [D’yakonov, V.; Kruglov, V. 2002. MATLAB. System analysis, identification and modeling. Manual. St.Petersburg. Piter. 448 p.] (in Russian).

Присняков, В.Ф.; Приснякова, Л.М. Математическое моделирование переработки информации оператором человеко-машинных систем. Москва: Машиностроение, 1990.  248 с. [Prisnyakov, V.F.; Prisnyakova, L.M. 1990. Mathematical modeling of man-machine operator data processing. Moscow. Engineering. 248 p.] (in Russian).

Громов, Ю.Ю.; Земской, Н.А.; Лагутин, А.В.; Иванова, О.Г.; Тютюнник, В.М. Системы автоматического управления с запаздыванием. – Тамбов: Тамбовский государственный технический университет, 2007. – 76 с. [Gromov, Yu.Yu.; Zemskiy, N.A.; Lagutin, A.V.; Ivanova, O.G.; Tiutiunnik, V.M. 2007. Automatic Control Systems with Delay. Tambov. Publishing Нouse of Tambov State Technical University. 76 p.] (in Russian).

Downloads

Як цитувати

Kharchenko, V., Chepizhenko, V., & Zaitsev, Y. (2012). ВПЛИВ ПОЛІЛІНГВИЧНОГО НАВАНТАЖЕННЯ НА ЯКІСТЬ КОНТУРУ МОНІТОРИНГУ ТА КЕРУВАННЯ ПОВІТРЯНИМ РУХОМ. Вісник Національного авіаційного університету, 51(2), 70–76. https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2160

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>