DEVELOPMENT OF THE CONTENT OF NOTION «LINGUISTIC COMPETENCE» IN HISTORY OF LINGUISTICS AND TEACHING METHODS OF FOREIGN LANGUAGES

Authors

  • Тетяна Болотна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2520-6818.27.7850

Keywords:

linguistic competence, communicative competence, linguistic knowledge, know-how and skills, linguistic abilities, language activity, communication

Abstract

The article deals with the developing of the content of notion “linguisticcompetence” in the history of linguistics and teaching methods of foreign languages, to overview the main concepts of foreign and native scholars todefine this term, it gives a structure of linguistic competence of differentauthors. The analysis of main approaches to this notion lays the basis fordefying the notion of “linguistic competence” in terms of modern teachingmethods of foreign languages.

References

Bachman L. F. Fundamental Considerations in Language

Testing. Oxford: Oxford University Press, 1990. – 408 p.

Hymes D. H. Sociolinguistics. Penguin Education, 1972. –

с.

Moirand S. Enseigner a comminiquer en langue etrangere.

Paris, 1990. 188 p.

Van Ek J. A. Objectives for foreign language learning. Vol. 1: Scope. Strasbourg, Council of Europe Press, 1986. – 90 p.

Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических

терминов. СПб.: Златоуст, 1999. – 472 с.

Бердичевский А. Л. Оптимизация системы обучения

иностранному языку в педагогическом вузе. М.: Высш. школа, 1989. – 104 с.

Бим И. Л. Немецкий язык. Базовый курс. Концепция,

программа. М.: Новая школа, 1995. – 60 с.

Дудина Е. Н. Формирование коммуникативной

компетенции при интенсивном обучении младших школьников иностранному языку //Вестн. Том. гос. пед. ун-та. 2009. Вып. 2 (80). С. 80–85.

Изаренков Д. И. Базисные составляющие

коммуникативной компетенции и их формирование на

продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов // РЯЗР, 1990. № 4. С. 54–57.

Колшанский Г. В. Лингвокоммуникативные аспекты

речевого общения // ИЯШ. № 1. 1985. С. 10–14.

Михалкина И. В. Коммуникативное и языковое

содержание обучения профессиональному общению специалистов в области внешне-экономических связей: дис. канд. пед. наук. М., 1994. – 180 с.

Общеевропейские компетенции владения иностранным

языком: изучение, обучение, оценка. Департамент по языковой политике. Страстбург, 2001. Перевод под общ. ред. проф. К. М. Ирисхановой. М.: МГЛУ, 2005. – 248 с.

Оглуздина Т. П. Развитие содержания понятия языковая компетенции в истории лингвистики и теории обучения иностранным языкам // Вестник ТГПУ. № 2, 2011. – С. 91– 94.

Сафонова В. В. Изучение языков международного

общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. – 238 с.

Слобин Д., Грин Дж. Психолингвистика. М.: Прогресс,

– 350 с. Совет по культурному сотрудничеству. Комитет по образованию. Страсбург, 1996. – 145с.

Современные языки: изучение, преподавание, оценка.

«Общеевропейские компетенции владения иностранным языком». Проект 2.

Тихомирова Е. В. Контроль владения диалогической

формой устного официального общения (франц. яз., неяз. вуз): дис. канд. пед.наук. М., 1995. – 178 с.

Хомский Н. Аспекты теории синтаксиса. М., 1972. – 228с.

Published

2015-05-07

Issue

Section

Language Studies. Translation Studies