DIGITAL CONCEPTUALITY OF PROFESSIONAL LEARNING IN TECHNOLOGY LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19204Keywords:
Keywords: specialized school, specialized training, conceptuality, project-technological activity, digital technologies, digitalization of technology lessonsAbstract
The article is devoted to topical issues of digitalization of technology lessons in a specialized school.
The purpose of the article is to analyze the possibilities of implementing digital technologies in the technology lessons in a specialized school.
In the course of the research, we found out that the teachers of the specialized school are interested in conducting technology lessons by means of digitalization, which is indicated by the following presentation of the answers: students like technology lessons using digital technologies: very like - 71.3%, like - 25.4%, not very like - 3.3%, dislike - 0%; interesting technology lessons using digital equipment for: 54.7% - very interesting, generally interesting - 40%, not very interesting - 5.3%, dislike- 0%); how much is available for the presentation of the educational material and the course of practical work with the use of digital technologies: clear – 68.7%, fairly clear – 28.9%, not quite clear – 2.4%; to what extent the acquired skills and knowledge obtained in technology lessons with a digital concept are useful for further education: yes - 52.6%, mostly, but not all - 47.4% (32 respondents), not sure - 0%.
It was established that due to possibility of digital technologies’ implementation into the educational process in technology lessons in a specialized school, students generate their own ideas, materialize them and acquire the anticipatory skills necessary for life in a digital society. Technology lessons organized using this approach allow the teacher to adapt his/her methods to the specific needs and challenges of today and the interests of the students.
References
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/novaukrayinskashkolderzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Ключові компетентності для навчання протягом життя (Рамкова програма
оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя). URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/14627/3/Modernization%20of%20the%20educational%20process%20in%20modern%20institutions%202022.pdf
Кремень, В., Топузов, О., Ляшенко, О., Мальований, Ю., & Засєкіна, Т. (2023). Профільна середня освіта; концептуальні засади для Нової української школи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1-8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201
Міністерство освіти і науки України. Концепція Нової української школи. (2016). URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Міністерство освіти і науки України. (2013). Про затвердження Концепції профільного навчання у старшій школі (1456). https://mon.gov.ua/storage/app/media/npa/5a1fe82a9c95d.pdf
Стратегічний план діяльності МОН до 2027 року. URL: https://mon.gov.ua/ua/strategichnij-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku
Харламенко, В., & Шатова, О. (2024). Цифровізація технологічної освіти: виклики та можливості. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки : проблеми та перспективи: зб. наук. праць [гол.ред. Ю.І. Колісник-Гуменюк]. Київ – Львів – Бережани – Ломжа, 46-50 URL:https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45091
Харламенко, В., & Дімнич, Я. (2024) Орієнтири технологічної освіти в умовах профільності школи. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/44770/Dimnych-83-87.pdf?sequence=1
Харламенко, В., & Шатова, О. (2024). Сучасний стан та пріоритети модернізації науки, освіти та технологій: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Біла Церква, 10 січня 2024 р.) Біла Церква: ЦФЕНД. Ч.1.,71 URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/43956/Kharlamenko_Shatova.pdf?sequence=1
REFERENCES
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/novaukrayinskashkolderzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Kliuchovi kompetentnosti dlia navchannia protiahom zhyttia (Ramkova prohrama onovlenykh kliuchovykh kompetentnostei dlia navchannia protiahom zhyttia) [State standard of basic secondary education Key competences for lifelong learning (Framework program updated key competencies for lifelong learning).]. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/14627/3/Modernization%20of%20the%20educational%20process%20in%20modern%20institutions%202022.pdf
Kremen, V., Topuzov, O., Liashenko, O., Malovanyi, Yu., & Zasiekina, T. (2023). Profilna serednia osvita; kontseptualni zasady dlia Novoi ukrainskoi shkoly [Professional secondary education; conceptual foundations for the New Ukrainian School]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 5(2), 1-8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. (2016). URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2013). Pro zatverdzhennia Kontseptsii profilnoho navchannia u starshii shkoli (1456) [On the approval of the Concept of specialized training in high school (1456).]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/npa/5a1fe82a9c95d.pdf
Stratehichnyi plan diialnosti MON do 2027 roku [Strategic plan of activities of the Ministry of Education and Culture until 2027]. URL: https://mon.gov.ua/ua/strategichnij-plan-diyalnosti-mon-do-2027-roku
Kharlamenko, V., & Shatova, O. (2024). Tsyfrovizatsiia tekhnolohichnoi osvity: vyklyky ta mozhlyvosti [Digitization of technological education: challenges and opportunities]. Suchasni tendentsii rozvytku osvity y nauky : problemy ta perspektyvy: zb. nauk. prats / [hol.red. Yu.I. Kolisnyk-Humeniuk]. Kyiv – Lviv – Berezhany – Lomzha, 46-50 URL:https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/45091
Kharlamenko, V., & Dimnych, Ya. (2024) Oriientyry tekhnolohichnoi osvity v umovakh profilnosti shkoly [Landmarks of technological education in the conditions of specialization of the school]. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/44770/Dimnych-83-87.pdf?sequence=1
Kharlamenko, V., & Shatova, O. (2024). Suchasnyi stan ta priorytety modernizatsii nauky, osvity ta tekhnolohii [Current state and priorities of modernization of science, education and technologies]: zbirnyk tez dopovidei mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Bila Tserkva, 10 sichnia 2024 r.) Bila Tserkva: TsFEND. Ch.1.,71 URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/43956/Kharlamenko_Shatova.pdf?sequence=1