АНТРОПОЛОГІЧНИЙ ВИМІР КОМУНІКАЦІЇ В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ

Автор(и)

  • Тетяна Мерщій Державна служба якості освіти України

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.40.19343

Ключові слова:

комунікація, онлайн-навчання, інтеракція, емоційний зв’язок, педагогічні стратегії

Анотація

У статті досліджується антропологічний вимір комунікацій в умовах онлайн-навчання через призму філософії культури. Дослідники аналізують, у який спосіб технології трансформують традиційні комунікативні практики, формуючи нові культурні парадигми та інтеракції (соціальної взаємодії). Зокрема, обговорюється вплив дистанційного навчання на культурну ідентичність учнів, розвиток соціальних навичок та емоційного зв’язку між учасниками освітнього процесу. Результати дослідження свідчать про зниження емпатії та труднощі у співпраці серед колективу молодших школярів, що зумовлено відсутністю особистої взаємодії. Додатково, актуальність теми поглиблюється у розрізі війни в Україні, яка вплинула на психоемоційний стан учнів і вчителів, а також на їхню здатність до спілкування та спільної роботи. У статті також акцентується увага на важливості культурного контексту в освітньому процесі та потребі в нових педагогічних стратегіях, що мають відповідати викликам цифрової ери та воєнного часу. Зроблені висновки підкреслюють, що культур-філософський аналіз комунікацій у навчанні є важливим для розуміння культурних змін у суспільстві та формування ефективних освітніх практик.

Посилання

Erasmus of Rotterdam. The Praise of Folly. Erasmus; Translated by Robert M. Adams. New Haven: Yale University Press, 2003. 255 p.

Ашиток Н. І. Антропологічний, культурологічний та аксіологічний підходи до вивчення виховання дітей. Формування цінностей особистості: європейський вектор і національний контекст. Дрогобич: ДДПУ імені Івана Франка, 2017. С. 22-26.

Дротянко Л. Г. Комунікації в соціальних мережах і феномен мультикультуралізму. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2019. № 1(29). С. 16-21. DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.13885

Дротянко Л. Г. Філософія діалогу в культурі інформаційної ери. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2015. № 1 (21). С.19-22. DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.21.10662

Дюркгейм Е. Моральне виховання. Видавництво: Вища школа економіки. Серія: Соціальна теорія, 1995. 456 с.

Кастельс М. Інформаційна епоха: економіка, суспільство і культура. Т. 1: Економіка, суспільство і культура в епоху інформації; пер. з англ. Київ: Основи, 2003.

Ковальчук В. Ю. Модернізація професійної та світоглядно-методологічної підготовки сучасного вчителя: дис… д-ра пед. наук: 13.00.04 / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. К., 2006. 402с.

Маслоу А. Психологія і людська природа. Київ: Основи, 1999. 432 с.

Платон. Діалоги; пер. з давньогр. Київ: Основи, 1994.

Хабермас Ю. Теорія комунікативної дії. Т. 1: Раціональність дії та соціальна природа; пер. з нім. Київ: Основи, 2003.

Downloads

Опубліковано

2025-01-08