КОМУНІКАЦІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ КОРПОРАТИВНОЮ КУЛЬТУРОЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.2.18120

Ключові слова:

корпоративна культура, культура організації, інструменти формування корпоративної культури, корпоративні комунікації

Анотація

Вступ. Корпоративна культура, як найвищий рівень розвитку організаційної культури, покликана визначати добровільне прийняття місії, цінностей, традицій, норм та правил організації, які регулюють поведінку, діяльність, спілкування та відносини між співробітниками. Прагматичний підхід до формування і розвитку корпоративної культури передбачає налагодження механізмів цілеспрямованого управління даним процесом. Перед науковцями постає потреба узагальнити механізми формування корпоративної культури організації, а в сучасному світі одним з основних таких механізмів виступають комунікації. Мета дослідження – окреслити механізми формування корпоративної культури. Завдання: виявити комунікаційні механізми формування корпоративної культури та особливості їх застосування. Методологія дослідження. Для досягнення мети дослідження було використано соціокультурний методологічний підхід та комплекс основних методів наукового пізнання: системний аналіз, порівняння, критичний аналіз. Результати дослідження. Розуміння генезису і розвитку корпоративної культури пов’язане з розкриттям процесу переходу індустріального світу в останній третині XX століття в постіндустріальний із постекономічною системою. У процесі формуванні корпоративної культури важливо виокремлювати ті комунікативні інструменти, використання яких забезпечить найбільший ефект. В управлінській діяльності ефективність комунікаційного процесу супроводжується досягнутим взаєморозумінням, тобто це побудова ефективної системи комунікації зі зворотним зв'язком. В умовах людського спілкування інформація не тільки передається, а й зазнає кількісних і якісних перетворень, сприймається та інтерпретується відповідно до мотивації, досвіду комунікантів. У соціальних системах управління ми маємо справу із взаємодіями «людина-людина». Це стосується не тільки окремих індивідів, а й колективних суб'єктів, якими є організації. Уміння організувати людей для реалізації цілей, завдань організації пов'язане зі здатністю надавати певного сенсу їхній діяльності, а завдання сенсу можливе тільки через комунікацію. Висновки. Отже, серед функцій комунікацій як інструменту управління корпоративною культурою можна зазначити такі: трансляція цінностей і місії організації; посилення узгодженості діяльності; створення зворотного зв'язку; управління кризами та конфліктами. Комунікація виступає інструментом передачі, підтримки та зміцнення корпоративної культури. Різні типи комунікацій «керівники-підлеглі», «керівники-керівники», «колеги-колеги», «співробітники-клієнти» можуть бути
адаптовані до специфіки та цілей кожної організації. Правильно вибудовані комунікації дозволяють організації створити позитивний імідж і досягти максимального ефекту від своєї діяльності.

Посилання

Barnard C. I. The functions of the executive. Cambridge, Harvard University Press, 2005. 334 p.

Drotianko L., Abysova M. Communication in a globalized multicultural society: ethnic mentality aspect. International Science

Conference SPbWOSCE-2017 “Business Technologies for Sustainable Urban Development”: MATEC Web of Conferences, 170. 2018. DOI: https://doi.org/10.1051/matecconf/201817001019.

Johnson G., Scholes K. Exploring corporate strategy – Text and Cases, Hemel Hempstead: Prentice-Hall. 1993.

Johnson G.N. Strategy through a cultural lens: learning from managers’ experience. Management Learning. 2000. Вип. 31. С. 429-452.

Gróf A. Communication in the creation of corporate values. Corporate Communications: An International Journal. 2001. Vol. 6

No. 4. P. 193-198. DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000006147.

Harrison M. T., Beyer J.M. Studying organizational cultures through rites and ceremonials. Academy of management revie.

№ 9 (4). P. 653-669. DOI: https://doi.org/10.2307/258488.

Hofstede G. Culture′s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. SAGE Publications, Incorporated. 2016. 108 p.

Kabigting F., Brooks D., Loures L. The Denison Organizational Culture Survey (DOCS): A Culture Measurement Critique. 2019.

DOI: 10.13140/RG.2.2.24995.68643

Kotter J. P. 2009. Leading change: Why transformation efforts fail. IEEE Engineering Management Review. 2009. № 37(3). P. 42-48.

Matsumoto D., Juang L. Culture and Psychology. Wadsworth, 2016. 544 p.

Moltke on the art of war: Selected writings / ed. by D. J. Hughes. Novato, CA: Presidio Press, 1995. 275 p.

Pisar P., Mazo M. E. Controlling, communication and corporate culture – the opportunity for SMEs. Economics &

Sociology. 2020. № 3(13). P. 113-32. DOI: https://doi.org/ 10.14254/2071-789x.2020/13-3/8.

Schein E. H. Organizational Culture and Leadership (4th ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass. San Francisco: Jossey-Bass.

437 p.

Schein E. H., Schein P. A. 2019. Corporate Culture Survival Guide. Wiley & Sons, Incorporated, John.

Smircich L. Concepts of Culture and Organizational Analysis. Administrative Science Quarterly. 1983. Vol. 28. P. 339-358.

Weaver W., Shannon C. E. Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press, 1998. 144 p. URL:

https://pure.mpg.de/rest/items/item_2383164/component/file_2383163/content.

Абисова М. А. Комунікативний потенціал культурних відмінностей в інформаційному суспільстві. Вісник

Національного авіаційного університету. 2018. Вип. 1 (27). С. 39-43. (Серія «Філософія. Культурологія»). DOI: https://doi.org/

18372/2412-2157.28.13370.

Дротянко Л. Г., Абисова М. А., Пода Т. А., Орденов С. С. Філософія діалогу в комунікативних практиках

інформаційного суспільства. Соціальні комунікації інформаційного суспільства: теоретичні та прикладні аспекти. Талком; Talkom. 2020. С. 8-27. DOI: 10.18372/42478

Дротянко Л. Г. Ментальний аспект комунікації в полікультурному середовищі в умовах глобалізації. Вісник Національного авіаційного університету. 2013. Вип. 2. С. 5-8. (Серія «Філософія. Культурологія»). DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.18.7162

Литвин О., Галицька О. Вплив корпоративної культури на ефективність діяльності організації. Фінансовий простір. 2019. 4

(36). С. 127-138. DOI: https://doi.org/10.18371/fp.4(36).2019.190230.

Мохненко А. С., Мельникова К. В. Особливості корпоративної культури на IT-підприємствах в сучасних умовах ведення бізнесу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2021. № 42. С. 45-49. (Серія «Економічні науки»). DOI: 10.32999/ksu2307-8030/2021-42-7.

Отенко І. П., Чепелюк М. І. Корпоративна культура: міжнародний та трансформаційний аспекти. 2018. 242 с.

URL: http://surl.li/nkkma.

Пода Т. А. Дискурс кризових комунікацій: соціокультурний аналіз. Вісник Національного авіаційного університету. 2023.

Вип. 2 (36). С. 115-120. (Серія «Філософія. Культурологія»). DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.36.16984.

Почепцов Г. Г. Токсичний інфопростір. Як зберегти ясність мислення і свободу дії. Vivat, 2022. 384 с.

Downloads

Опубліковано

2024-02-09