ESTESIS МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В КОНТЕКСТІ РЕФЛЕКСІЇ СЕМІОЛОГІЧНОГО ПОВОРОТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.2.18116

Ключові слова:

культура, музичне мистецтво, естетичний феномен, знак, семіологічний поворот, образ

Анотація

У статті наголошено на актуальності експлікації естетичного феномену (estesis) музичної культури в
контексті семіологічного повороту. Метою статті є визначення естетичної константи музичної культури як
знакові кореляції чуттєвого та раціонального. Показано, що слово, текст, дискурс, мова – це ті реалії, які стають
креативними, продукуючими і модельно породжуючими. Обґрунтовано, що семіологічний поворот є квінтесенцією
лінгвістичного повороту, коли культуру презентує мова. Linguistis turn – лінгвістичний поворот стає маркером
зацікавленості того, як людина артикулює сенс, як вона визначає концептуальні матриці можливих каркасів
(онтологічних, антропологічних, естетичних), що усвідомлюються як певна смислотворча реальність.
Постановлено, що довільність знака, множинність знаків, необхідних для утворення будь-якої мови, надзвичайно
складний характер систем письма – все це характеризує мову як той механізм, що складається в певному часові іпросторі, який є культурно обумовленим. Це дає можливість зазначити, що зміна знакових систем і їхня здатність
до конотації, до їхньої зустрічі, обміну, зсуву цих відносин, зміни між означуваним і означальним – це той складний
процес, який виникає як тяжіння до центру і до периферії. Периферія дає все розмаїття діалектів маргінальної
звукової стихії (в даному випадку музичної), яка намагається бути легітимною і тяжіє до центру, а центр, навпаки,
намагається позбавитися неконтрольованих маргінальних упливів і гомогенізувати систему, зробити її більш
простою і більш структурно комунікативною.

Посилання

Barthes R. L'aventure sémiologique, Paris: Seuil, 1985. 358 р.

Derrida J. Trace et archive, image et art; Suivi de Pour Jacques Derrida. Paris, Institut National de l’Audiovisuel (coll. Collège iconique), 2014.

Saussure F., de. Course in general linguistics. New York : Philosphical library, 1959. 264 р.

Гуменюк Т. К., Легенький Ю. Г. Посткомуністична культура в дзеркалі метамодерну : дискурсивний аналіз. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С. 14–19. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191727

Ділі Дж. Основи семіотики. Львів: Арсенал. 2000. 232 с.

Козаренко О. В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку: автореферат дис. на здобуття наук. ступеня доктора мистецтвознавства: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ. 2001. 36 с.

Шип С. В. Знакова функція та мовна організація музичного мислення: автореф. дис. … д-ра наук: спец. 17.00.03. Київ, 2002. 34 с..

Downloads

Опубліковано

2024-02-09