ПРИНЦИПИ РІВНОСТІ, РІЗНОМАНІТНОСТІ, ВІДКРИТОСТІ ТА СПІВРОБІТНИЦТВА ЯК БАЗИСНІ КОМПОНЕНТИ ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ НАУКИ

Автор(и)

  • Олег Кубальський ДУ «Інститут досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г. М. Доброва НАН України» https://orcid.org/0000-0002-7956-3150

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.37.17574

Ключові слова:

соціально-турбулентний простір, демократизація науки, рівність, різноманітність, відкритість, співробітництво

Анотація

Анотація. В умовах соціально-турбулентних глобальних тенденцій проблематика демократизації всіх сфер суспільної
життєдіяльності набуває нової актуальності та значущості. В статті деталізується концептуально-теоретичний аналіз
базових принципів демократизації сучасної науки. Серед них базовими визначаються рівність, кооперація, різноманітність та
відкритість. Принцип рівних можливостей забезпечує свободу і рівноправну гідність партнерів у науці. Принцип співробітництва
під час демократичної взаємодії сторін зумовлений складністю сучасного наукового пошуку. Принцип різноманітності відкриває
необмежений простір для розгляду нових ідей та альтернативних точок зору. Принцип відкритості забезпечує право вільного
вибору напрямку наукових досліджень, утвердження критичного мислення, чесність та публічність науки.

Посилання

Бачинін В. А., Журавський, В. С., Панов М. І. Філософія

права: словник. Київ: Ін Юре, 2003. 408 с.

Бойченко М. І. Соціальні цінності і функціональні

завдання освітньої комунікації: філософське осмислення. Гілея:

науковий вісник. Збірник наукових праць. 2017. Вип. 116.

С. 233-240.

Габермас Ю. Структурні зміни у сфері відкритости; пер. з

нім. А. Онишко. Львів: Літопис, 2000. 317 с.

Єрмоленко А. Дискурс в архітектоніці мовної прагматики.

Філософська думка. 2016. №4. С. 69-86.

Жуковська Г. Г., Левченко К. Б., Остапенко О. О.,

Суслова О. І. Ґендерна політика в нормативно-правових доку-

ментах. Частина 1. За заг. ред. Левченко К. Б. Київ, 2020. 186 с.

Закон України «Про засади запобігання та протидії

дискримінації в Україні». Відомості Верховної Ради, 2013, № 32,

ст. 412. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17#Text

Кабінет міністрів України. Стратегія упровадження

гендерної рівності та недискримінації у сфері освіти «Освіта:

гендерний вимір – 2020»: Проєкт, 2016. http://genderck.

inf.ua/articles/strategiya-uprovadzhennya-gendernoyi-rivnosti-tanediskriminaciyi-

u-sferi-osviti-osvita-gendernij-vimir-2020

Крочук М. І. Гендерна рівність як складова загального

принципу рівності. Науковий вісник Львівського державного

університету внутрішніх справ. 2011. Вип. 4. С. 464-471.

Кубальський О. Впровадження в університетах наукової

освіти і залучення талановитої молоді до науки. Філософія

освіти. 2022. Том 28 (2). С. 118-128.

Кун Т. Структура наукових революцій; пер. з англ.

О. Васильєва. Київ: Port-Royal, 2001. 228 с.

Луман Н. Поняття цілі і системна раціональність: щодо

функції цілей у соціальних системах; пер. з нім. М. Бойченка та

В. Кебуладзе. К.: Дух і Літера, 2011. 336 с.

Міл Дж. С. Про свободу. Міл Дж. Ст. Про свободу;

Роздуми про представницьке врядування; Поневолення жінок:

Есе. Київ: Основи, 2001. С. 11-130.

Мисюк Ю. І. Рівність права на освіту: міжнародні стандар-

ти та наукові підходи. Вісник Національного університету

«Львівська політехника»: зб. наук. пр. Юридичні науки. Львів,

№ 850. С. 250-253.

Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги. В 2-х т.т.

К. : Основи, Т. 1.: У полоні Платонових чар: пер. з англ.

О.Коваленка, 1994. 444 с.

Ранс’єр Ж. Учитель-незнайко. П’ять уроків із розкріпа-

чення розуму; пер. з фр. А. Рєпа. К.: Ніка-Центр, 2013. 168 с.

Рорті Р., Козеллек. Р. Постмодерністський буржуазний

лібералізм; пер. М. Бойченка. Київ: Український філософський

фонд, 1998. С. 5-13.

Рябчук М. Ю. Відкрите суспільство. Дзюба І. М. (ред.).

Енциклопедія Сучасної України: електронна версія. Київ:

Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. URL:

https://esu.com.ua/search_articles.php?id=34385

Фулей Т., Федорович І. Порадник із запобігання та проти-

дії дискримінації. Київ: ПП Видавництво «ФЕНІКС», 2017. 48 с.

Dewey, J. Problems of Man. New York: Philosophical Library,

424 p.

Eliassi-Rad, T., Farrell, H., Garcia, D., Lewandowsky, S.,

Palacios, P., Ross, D., Sornette, D., Thébault, K. & Wiesner, K.What

science can do for democracy: a complexity science approach.

Humanities and social science communications, 2020. 7(1).

Gambini-Buffalo, B. Why diversity is vital fur healthy of

democracy. Futurity. 11.09.2018. https://www.futurity.org/

democracy-diversity-1862262/

Mattila, H. R., & Seeley, T. Genetic diversity in honey bee

colonies enhances productivity and fitness. Science. 2007. Vol.

(5836): 362–364.

Max Planck Society. (2003). Berlin Declaration on Open

Access to Knowledge in the Sciences and Humanities.

https://openaccess.mpg.de/67605/berlin_declaration_engl.pdf

Merton, R. K. (1968). Social Theory and Social Structure.

New York: The Free Press. 702 p.

Open Society Institute. (2001).Budapest Open Access

Initiative. https://www.budapestopenaccessinitiative.org/

Reznik, S., & Fet, V. The destructive role of Trofim Lysenko in

Russian Science. European Journal of Human Genetics. 2019

(9): 1324-1325. doi: 10.1038/s41431-019-0422-5.

UN General Assembly. 68/220. Science, technology and

innovation for development. Resolution adopted by the General

Assembly on 20 December 2013. https://unctad.org/ system/files/

official-document/ares68d220_en.pdf

UN General Assembly. 70/212. International Day of Women

and Girls in Science. Resolution adopted by the General Assembly

on 22 December 2015. https://digitallibrary.un.org/record/821065

Downloads

Опубліковано

2023-06-07