Я В СИСТЕМІ КОЛЕКТИВНОЇ ДІЇ СОЦІАЛЬНИХ ІНТЕРНЕТ-МЕРЕЖ: СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.33.15638Ключові слова:
індивід, Я, соціальні мережі, Інтернет, цінності, віртуальний світ, колективна дія, взаємодія, довіра, комунікаціяАнотація
Розглянуто характерні особливості інформаційного суспільства. З’ясовано, що техніко-технологічний про-цес, який набув інтенсивності у ХХІ ст., створив сприятливі умови в розвитку суспільства; зокрема винайдення Інтер-нету дало широкі можливості у сфері комунікації. Встановлено, що завдяки цьому феномену індивіди з метою організації колективної дії почали значно швидше долати відстань, за короткий проміжок часу розширювати дію своїх соціальних груп через залучення інших у соціальну мережу. Закцентовано увагу на тому, що сучасний стан пандемії лише додатко-во створив умову інтенсивного залучення Я у систему соціальних інтернет-мереж. Перебуваючи в них, Я піддається впливу соціальної мережі та, використовуючи ціннісну складову у процесі пізнання, на підсвідомому рівні входить у сис-тему колективної дії соціальної групи. Також звернута увагу на психологічні особливості перебування Я в інтернет-мережі і те, як інтернет-мережа реагує на різнопланові потреби цього Я. Зокрема через рекламу, пропозиції тощо, які надходять Я в інтернет-мережі. Для підтвердження цих та інших фактів використані дослідження сучасних філософів.
Посилання
Бард А., Зодерквист Я. Nетократия. Новая правящая
элита и жизнь после капитализма [пер. с англ. В. Мишучкова].
Санкт-Петербург: Стокгольмская школа экономики в Санкт-
Петербурге, 2004. 252 с.
Горбунова Л . С . Н омадизм я к с посіб м ислення т а
освітня стратегія. Стаття 1. Онтологічні засади номадичного
мислення. Філософія освіти. 1-2 (7). 2008. С. 45-60.
Данильян О., Дзьобань О. Людина в інформаційному
суспільстві: проблема моральної ідентифікації. Вісник
Національного університету «Юридична академія України
імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія. 2019. №1. С.8-20.
Маклюэн Г.М. Понимание Медиа: Внешние расширения
человека [пер. с англ.]. Москва: КАНОН-пресс-Ц, 2003. 464 с.
Поліщук О. С. Вплив соціальних інтернет-мереж на
формування «Я». Науково-практичний журнал «Актуальні
проблеми філософії та соціології». Національний університет
«Одеська юридична академія». 2017. №16. С. 93-96.
Соціальні мережі як чинник розвитку громадянського
суспільства: [монографія] [О. С. Онищенко, В. М. Горовий,
В.І. Попик та інші]. НАН України, Нац. б-ка України імені
В.І. Вернадського. Київ, 2013. 344 с.
Харарі Ю.Н. Homo Deus. За лаштунками майбутнього [пер.
з англ. О.Демʼянчука]. 4-те вид. Київ: Форс Україна, 2020. 512 с.
Щербина В. Соціальні риси мережних спільнот.
Соціальна психологія. 2005. № 2 (10). C. 139-149.
Bourdieu P. The Forms of Capital. Handbook of Theory and
Research for the Sociology of Education / Ed. by J.G.Richardson.
N.Y.: Greenwood, 1985. 248 р.
Cardoso G. Paquete de Oliveira Manuel J. Parauna Sociologia
do Ciberspaco: comunidades virtuais em portuques. Oeiras,
Portugal: Celta Edito.ra, 1998. 170 р.
Fukuyama F. Social Capital and Global Economy. Foreign
Affairs. Volume 75, September-October, 1995. Р. 89-103.
Keck M., Sikkink K. Activists beyond Borders: Advocacy
Networks in International Politics. Ithaca: Cornell University
Press, 1998. 222 р.
Sztompka P. Trust: a sociological theory. Cambridge:
Cambridge university press, 1999. 214 p.
Taylor R. In Memoriam J.C.R. Licklider (1915–1990). Systems
Research Center 130 Lytton Avenue Palo Alto. California,
Р.37-38. URL: http://memex.org/licklider.pdf (дата
звернення: 10.03.2021р.).
Wasserman S., Faust K. Social Network Analysis: Methods and
Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 857 p.
Wellmon B. Little boxes Hocalization and Netuzorred
Snduzdualism. Digital Lities: computational and sociological
approaches, edited by makoto janabe, Peter van den Beselaar,
and Joru Ishicla. 2005. P. 11-25.