Сон та реальність: досвід філософських медитацій

Автор(и)

  • К. С. Гончаренко Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.30.14449

Ключові слова:

сон, сновидіння, «логіка сновидінь», «сон-у-сні», реальність, уява, бажання, інтеоріорність

Анотація

Виявлення неповноти мови опису феномену сну, суб'єктивний характер реальності сновидінь, проблема розмежування сну та уяви – це далеко не повний перелік того, чому сон викликає зацікавлення і водночас дослідницьку відстороненість. Явище сну є одним із тих, яке залишається до кінця не з’ясованим. У ситуації сучасності, коли кінематограф рясніє візуальним контентом сюрреалістичних зображень, де сон та реальність зливаються в єдину химеру сновидінь, коли література, як і раніше, перевантажена сюжетами поетики кафкіанського сну, а нейрофізіологія намагається з’ясувати, яке місце займає сон в структурі свідомості людини, спроби філософського аналізу даного явища є надзвичайно актуальними. Адже саме філософія здатна провести всебічну «діагностику» та віднайти інструментарій для пояснення даного феномену. У вирішенні проблеми природи сну та інтерпретації сновидінь сьогодні можна констатувати очевидну методологічну кризу, оскільки, незважаючи на наявні різнопланові підходи і концепції, відсутня узгодженість між ними, а найголовніше - відсутнє розуміння онтологічного статусу реальності сновидінь. А відповідно, є відсутнім і сутнісне визначення того, чим є сон загалом. У сучасності є тенденція до розмежування сну та сновидіння. Межа цих явищ пролягає між деконструктивістською тенденцією до розчленування, знищення суб'єкта на користь знаку та конструюванням суб’єктивності на основі дискурсивних практик. Відповідно, виникає вона завдяки тому, що саме явище сну залишають на розсуд «фізіології», а сновидіння використовують задля опису чи як засіб мови. Щодо філософії, то вона розглядає сон з боку реальності та уяви.

Біографія автора

К. С. Гончаренко, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

доцент кафедри філософії

Посилання

Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости / В. Беньямин; [пер. с немецкого С. А. Ромашко]. – М.: Медиум, 1996. – 239 с.

Беньямин В. Оскудение опыта [Електронний ресурс] / В. Беньямин. – Режим доступу: https://syg.ma/@sygma/valtier-bieniamin-oskudnieniie-opyta

Дротянко Л. Г. Соціокультурні підстави трансформації понятійного апарату сучасного філософування / Л. Г. Дротянко // Вісник Національного авіаційного університету. Сер.: Філософія. Культурологія. – 2014. – № 2. – С. 15-18.

Делёз Ж. Описание женщины [Електронний ресурс] / Ж. Делез; [пер. Н. Архипов]. 2019 – Режим доступу: https://syg.ma/@nikita-archipov/zhil-dielioz-opisaniie-zhienshchiny

Лакан Ж. Семинары, Книга I: Работы Фрейда по технике психоанализа (1953/54) / Ж. Лакан; [пер. с фр. М. Титовой, А. Черноглазова (Приложения)]. – М.: ИТДГК «Гнозис», Издательство «Логос», 1998. – 432 с.

Малкольм Н. Состояние сна / Н. Малкольм; [пер. с англ. В. П. Руднева]. – М. : Академический проект, 2014. – 212 с.

Мозгова Н. Г. Асиметрія логічного доведення та спростування: історико-філософський екскурс у минуле / Н. Г. Мозгова // Науковий вісник Чернівецького університету. Філософія. – 2014. – С. 9-13.

Horney K. The Neurotic Personality of ourTime. – NewYork, WW Norton&Company INCPublishers, 1970. – 182 р.

Malcolm N. The Origins of English Nonsense. – London, 1998. [Electronicresourse] / N. Malcolm – Access mode: https://m.fictionbook.ru/author/noel_malcolm/the_origins_of_english_nonsense/read_online.html

Nancy J.-L. Arssomni / J.-L. Nancy // Tombedesommeil. – Р.: Galilee. 2007. – 440 р.

Опубліковано

2019-12-01

Номер

Розділ

Культурологія