Культурологічний підхід до вивчення проблем інклюзивної освіти
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.30.14445Ключові слова:
діти з особливими потребами, інкультурація, спеціальна освіта, інклюзивна освіта, культурологічний підхідАнотація
У статті обґрунтовується необхідність упровадження культурологічного підходу до вивчення інклюзивної освіти та оцінки її потенціалу. В освіти для осіб із порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями важливо враховувати їх культурні потреби. У контексті визнання цих потреб набуває актуальності аналіз процесу інкультурації, специфіки її організації, прийнятної для людей цієї категорії. Крім того, це зумовлює пошук і формування соціокультурного середовища як умови розвитку людини, мови комунікації як для внутрішніх потреб групи, так і для спілкування з іншими групами. Обґрунтовується необхідність перегляду домінуючих у сучасних теорії і практиці інклюзії уявлень про культуру з метою більш продуктивного використання культурологічних знань у процесі створення інклюзивного освітнього середовища. Розглядаються форми роботи, які можуть використовуватися у межах цього середовища, що сприяє інклюзії осіб зазначеної категорії.Посилання
Ашиток Н. І. Соціокультурний підхід до вивчення соціальної роботи / Н. І. Ашиток // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: 36. наук. пр. – № 1 (27). – К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2018. – С. 106-109.
Ашиток Н. І. Культурологічний підхід до вивчення спеціальної освіти в інформаційну еру / Н. І. Ашиток // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: 36. наук. пр. – № 1 (29). – К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2019. – С. 107-111.
Гессен С. И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / С. И. Гессен. – М. : Школа-Пресс, 1995. – 448 с.
Гудина Т. В. Социально-культурная деятельность как средство обеспечения равных возможностей развития и инкультурации детей-инвалидов в современном обществе [Електронний ресурс] / Т. В. Гудина. – Режим доступу: https://www.dissercat.com/content/sotsialno-kulturnaya-deyatel nost-kak-sredstvo-obespecheniya-ravnykh-vozmozhnostei-razvitiya
Крылова Н. Б. Культурология образования / Н. Б. Крылова. – М.: Народное образование, 2000. – 272с.
Попова Н. Т. Культурологические аспекты развивающей педагогики / Н. Т. Попова // Постижение культуры. Сборник. Ежегодник. Выпуск 11. – М.: Мин-во культуры РФ. Рос. ин-т культурологии, 2001. – С.96-107.
Попова Н. Т. На пути к театру. Субкультура. Интеграция. Театр с участием людей с интеллектуальной недостаточностью / Н. Т. Попова // Протеатр. Феномен «особого искусства» и современная культура (с приложением реестра «особых театров»). – М., 2008. – С. 19-23.
Проведення соціологічного дослідження за регіонами України з метою виявлення проблем та перешкод, що заважають соціально-економічній інтеграції інвалідів до трудового та суспільного життя // Звіт про НДР. – Луганськ. – ДУ НДІ СТВ, 2010. – 126 с.
Hickey-Moody A. «Turning away» from Intellectual Disability: Methods of Practice, Methods of Thought / A. Hickey-Moody // Melbourne Studies in Education. – 2003, V. 44, – P. 1-22.
Mesibov G. What is TEACCH? / G. Mesibov. URL: http://www.teacch.com/whatis.html