Парадокс взаємодії: «унікальне» як всеохоплююче (трансцендентальний підхід
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.30.14420Ключові слова:
універсальний, всеохоплюючий, унікальний, взаємодіяАнотація
Вступ. Найбільш складною дилемою у філософії є відношення феномена людини як унікальної істоти до всеохоплюючого буття. Цей парадокс пояснений тем, що і людина, і світ, як унікальні феномени, існують в реальності й тяжіють до деякого всеохоплюючого цілого, проте факт їхнього існування не має логічного пояснення. Метою даної роботи є дослідження парадоксу взаємодії «унікального» та «всеохоплюючого» за допомогою класичних фундаментальних, а також філософсько-богословських знань. Завданням роботи є здійснення концептуалізації «унікального» та «всеохоплюючого» як ідеальних моделей взаємодії. Методологією дослідження виступає трансцендентний метод, який забезпечує введення апріорних трансцендентних категорій – «унікальне», «всеохоплююче», що стали передумовою для розв'язання парадоксу взаємообумовленості унікального і загального, а також їхньої самотрансценденції. Результати. Показано, що у фундаментальному знанні виділяються головні положення: про необхідність визнання реальності існування світу, існування регулярності його устрою та пізнання його людиною. У філософії, ключовим постулатом є теза про взаємодію «людини-суспільства-Всесвіту» та суті цієї взаємодії. У той же час, «людина», «суспільство», «Всесвіт» вважаються ідеальними цілісними конструкціями-сингулярностями. Богословські постулати представлені у вигляді священних текстів, відображених в Одкровенні, де представлений Всеохоплюючий Логос, в фундаментальній доктрині про Всемогутнього, Всемудрого і Вселюбного Бога, про його істинну суть і хороші діяння. Обговорення. Уточнено, що свідомість є складною метафізичною абстракцією, топологічною конструкцією, яка недоступна емпіричному пізнанню, оскільки вона є ідеальним центром внутрішнього світу людини. Це – духовне явище, а не матеріальне, воно існує як безмежний мікрокосм. В цьому й проявляється одночасна унікальність і всеохопність свідомості. Висновки. Це дало змогу зробити висновок, що всеохоплююче створює свій власний уяви-всесвіт, в якому людина існує. Цей світ – не лише природа, а й суспільство. Але людство також є творчим, як і всеохоплююче, адже створює власну модель життя. Таким чином, точка зору людини як унікального і Бога як всеохоплюючого збігаються саме в процесі побудови буття суспільного. Тобто те, що людина робить і створює є її призначенням з боку Всеохоплюючого.Посилання
Евсюков В. В. Мифы о мироздании. Мироздание и человек / В. В. Евсюков. – М.: Политиздат, 1990. – С. 7-123. 2. Карсавин Л. П. Путь православия / Л. П. Карсавин; сост. и вступ. ст. П. О. Никонова. – М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2003. – 557, [3] с.
Сартр Ж.-П. Бытие и ничто. Опыт феноменологической онтологии / Ж.-П. Сартр; [пер. с фр.]. – М.: АСТ, 2009. – 925, [3] с.
Сідоркіна О. М. Людина індивідуальна та колективна у феномені робінзонади / О. М. Сідоркіна // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Збірник наукових праць. – Вип. 1 (29). – К.: НАУ, 2019. – С. 67-72.
Скворцов Л. И. Большой толковый словарь правильной русской речи: 8000 слов и выражений. – М.: Оникс; Мир и Образование, 2009. – 1104 с.
Толковый словарь Ушакова. Академик [Електронний ресурс]. Режим доступу: https:// dic.academic.ru/dic.nsf/ushakov/ 1068166. – Назва з екрану.
Фишер К. История новой философии: Бенедикт Спиноза / К. Фишер [пер. с нем.]. – М.: АСТ; Транзиткнига, 2005. – 557, [3] с.
Фишер К. История новой философии: введение в историю новой философии. Френсис Бэкон Веруламский / К. Фишер; [пер. с нем.]. – М.: АСТ, 2003. – 541, [3] с.
Чудинов Э. М. Теория относительности и философия / Э. М. Чудинов. – М.: Политиздат, 1974. – 304 с.
Юнг К. Эон / К. Юнг; [пер. с нем. М. А. Собуцкого]. – М.: АСТ, 2009. – 411, [5] с.
Grzelinski A., Lagosz M. The animal-machine concept in Descartes and Berkeley. The attempt at comparison. Вісник Національного авіаційного університету. 2019. Вип. 1 (29). С. 5–10. (Серія «Філософія. Культурологія»).
Kharchenko S. P. «Categorical imperative» of I. Kant as a universal philosophical-legal paradigm. Вісник Національного авіаційного університету. 2019. Вип. 1 (29). – С. 82–86. (Серія «Філософія. Культурологія»).
Kharchenko Y. V. Link of accidental and non-accidental in multiverse of imaginary realities. Вісник Національного авіаційного університету. 2019. Вип. 1 (29). – С. 26–31. (Серія «Філософія. Культурологія»).
Wood J. T. Interpersonal Communication: Everyday Encounters. Rel. Lib, 2003. – 349 p.