ОПОЗИЦІЯ «СВІЙ-ЧУЖИЙ» В НАРОДНІЙ КУЛЬТУРІ(ДІТИ І СТАРІ В ПОЛЬСЬКІЙ НАРОДНІЙ КУЛЬТУРІ)

Автор(и)

  • Tomasz Kalniuk Nicolaus Copernicus University in Torun

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.22.12313

Ключові слова:

діти, старі, польська народна культура, сільська культура, міф, міфічна парадигма

Анотація

Міфічна парадигма організованого сільського суспільства бере до уваги  дихотомію світу внутрішнього - світу зовнішнього. Традиційна реальність в народній культурі була розтягнена між поняттями  «свій» і «чужий», що визначало життя дітей і старих в сільських громадах. З одного боку, вони були типовими представниками своїх громад; з іншого боку, вони функціонували як осіби, відокремлені від групи. Їх соціальна та економічна маргіналізація, що визначалась, серед іншого, їх непродуктивним віком, суперечила їх міфічній і сакральній валоризації. В статті підкреслюється ця подвійність. Стаття  містить етнографічні та фольклорні матеріали, що відносяться до польської культури з кінця 19-го і початку 20 століття. Іноді, для наочності, наводяться дані з загальноєвропейської етнології, історії і також  психологічних або соціологічних досліджень вікових груп.

Біографія автора

Tomasz Kalniuk, Nicolaus Copernicus University in Torun

Doctor of Philosophical Sciences at the Department of Ethnology

Посилання

Baranowski B., Ludzie gościńca, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1986. - pp. 254.

Bittner-Szewczykowa H., Dziecko wiejskie, „Rocznik Muzeum Etnograficznego w Krakowie“, v.9/1984.

Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław - Warszawa - Kraków 1967. - pp. 370.

Guzowski P., Starość kmieci polskich przełomu średniowiecza i czasów nowożytnych, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej”, v.1/2010, pp. 101-109.

Librachowa M., Dziecko wsi polskiej. Próba charakterystyki, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1934. - pp. 302.

Miller N., The Child in Primitive Society, University of Michigan, Brentano’s 1928.

Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne o magicznych dzieciach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997. - pp. 209.

Olędzki J., Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVIII-XX w., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1991. - pp. 432.

Smoleńcówna K., Chłopskie dziecko, „Wisła”, v. 4/1890, pp. 48-68.

Tylkowa D., Medycyna ludowa w kulturze wsi Karpat Polskich. Tradycja i współczesność, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wrocław - Warszawa - Kraków 1989. - pp. 130.

Udziela S., Ziemia biecka. Lud polski w powiatach gorlickim i grybowskim, Sądecka Oficyna Wydawnicza WOK, Nowy Sącz 1994. - pp. 428

Wróblewska V., Starzec i anioł - o donatorach w bajkach ludowych. In Anioł w literaturze i w kulturze, v.2, edited by J. Ługowska, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2005, pp. 547-553.

Zadrożyńska A., Światy, zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Wydawnictwo „Twój Styl”, Warszawa 2000 - pp. 299.

Ziółkowska - Kuflińska M., Antropologiczna mozaika starości w kulturach pozaeuropejskich. In. Patrząc na starość, edited by H. Jakubowska, A. Raciniewska, Ł. Rogowski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2009, pp.127-136.

Опубліковано

2015-12-14

Номер

Розділ

Філософія