КОНЦЕПЦІЯ ТВАРИНИ-МАШИНИ У ДЕКАРТА І БЕРКЛІ. СПРОБА ПОРІВНЯННЯ

Автор(и)

  • A. Grzeliński Nicolaus Copernicus University
  • М. Łagosz Nicolaus Copernicus University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.29.13883

Ключові слова:

Декарт, Берклі, тварина, сприйняття, імматеріалізм

Анотація

Мета  і  завдання  дослідження.  Метою  статті  є  реконструкція  і  порівняння  двох  філософських  концепцій – Рене  Декарта  іДжорджа Берклі. Методологія дослідження. Стаття побудована на аналізі вибраних текстів згаданих філософів та філософської літератури з цієї теми. Обговорення. Наведена у статті інтерпретація протиставляється поширеному розумінню концепції тварини-машини і представляє поглиблений аналіз позиції Р. Декарта, згідно з якою сприйняття тільки в своїй останній фазівимагає свідомості. Результати дослідження. Це дозволяє зберегти субстанціональну відмінність між твариною, що належитьдо res coginans, і мисленням. Визнання за тваринами обмеженої здатності сприйняття дозволяє Декарту відмовитись від припущення про існування субстанціональної тваринної души, що виступало би як непотрібне звертання до аристотелізму. Підкреслення складності процесу сприйняття дозволяє, незважаючи на різницю в підходах (дуалізм та імматеріалізм), побачити аналогію між позиціями Р. Декарта і Д. Берклі. Це приводить до декількох висновків. Висновки. По-перше, дозволяє вказати на велику подібність, а, може бути, навіть зв’язок між концепціями французького та ірландського філософів. У випадку другого з них це припущення знаходить своє підтвердження у ранніх записках в Philosophical Commentaries. По-друге, Д. Берклі в своїй праці An Essay towards a New Theory of  Vision,  заперечуючи картезіанське геометричне пояснення сприйняття більшості предметів, в цілому все ж таки погоджується з картезіанськім психологічним поясненням, проте його доповнює і розширює. Це приводить до третього висновку, а власне, до підкреслення багатогранності творчості обох мислителів. Поза відмінностями метафізичних підходів треба звернути увагу на подібність психологічних та епістемологічних рішень. Особливо в випадку Д. Берклі маємо справу з уявною незалежністю фізіологічного, психологічного аналізу відносно метафізики. Проблема складності  сприйняття  і  з’ясування  можливості  сприйняття  у  тварин  в  цілому  узгоджується  з  імматеріалізмом,  але  можерозглядатися і в відриві від нього.

Біографії авторів

A. Grzeliński, Nicolaus Copernicus University

head of department British Philosophy Institute of Philosophy

М. Łagosz, Nicolaus Copernicus University

Master of Philosophy

Посилання

Anstey P. John Locke and Natural Philosophy. New York : Oxford University Press, 2011. 252 p.

Bednarczyk A. "Wstęp" to: René Descartes. Człowiek. Opis ciała ludzkiego. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1989. P. VII–XLVII.

Belfrage B. "The Scientific Background of George Berkeley’s Idealism" in: Eriugena, Berkeley, and the Idealist Tradition / ed. by S. Gersh, D. Moran. Notre Dame : Notre Dame University Press, 2006. P. 202–223.

Berkeley G. "A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge" in: the Works of George Berkeley, Bishop of Cloyne / ed. by A. A. Luce, T. E. Jessop. London : Thomas Nelson and Sons, 1949 (a). Vol. 2. P. 19–113.

Berkeley G. "An Essay Towards a New Theory of Vision" in: the Works. London : Thomas Nelson and Sons, 1948 (b). Vol. 1. P. 159–239.

Berkeley G. "Happiness" in : the Works. London : Thomas Nelson and Sons, 1955. Vol. 7. P. 214–217.

Berkeley G. "Philosophical Commentaries" in: the Works. London : Thomas Nelson and Sons, 1948 (a). P. 6–139.

Berkeley G. "Philosophical Correspondence between Berkeley and Samuel Johnson 1729–30" in: the Works. London :Thomas Nelson and Sons, 1949 (c). Vol. 2. P. 265–294.

Berkeley G. "Three Dialogues Between Hylas and Philonous" in: the Works. London : Thomas Nelson and Sons, 1949 (b). Vol. 2. P. 147–263.

Daniel S. Substance and Person. Ruch Filozoficzny LXXIV. 2018. No. 4. P. 7–20.

Descartes R. Meditations on First Philosophy: With Selections from the Objections and Replies / transl. by J.Cottingham. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. 120 p.

Descartes R. A Discourse on the Method of Correctly Conducting One’s Reason and Seeking Truth in the Sciences / transl. by Ian Maclean. Oxford ; New York : Oxford University Press, 2006. 84 p.

Descartes R. Namiętności duszy / transl. by L. Chmaj. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986. 219 p.

Descartes R. Człowiek. Opis ciała ludzkiego / transl. by A. Bednarczyk. Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe,1989. 203 p.

Drozdowicz Z. Kartezjański racjonalizm. Zrozumieć Kartezjusza. Poznań : Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2014. 154 p.

Gaukroger S. "The Resources of a Mechanistic Physiology and the Problem of Goal-Directed Process", in: Descartes’ Natural Philosophy / ed. by S. Gaukroger, J. Schuster, J. Sutton. London ; New York : Routledge, 2000. P. 383–400.

Hight M. "Berkeley on the Difference between Brutes and Men" in: Berkeley’s Lasting legacy – 300 Years Later / ed. by T. Airaksinen, B. Belfrage. Newcatle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2011. P. 207–222.

Morris K. "Bête-machines" in: Descartes’ Natural Philosophy. London ; New York : Routledge, 2000. P. 401–419.

Rossi P. Filozofowie i maszyny / transl. A. Kreisberg. Warszawa : PWN, 1978. 231 p.

Spink J. S. Libertynizm francuski od Gassendiego do Voltaire’a / przeł. A. Neuman. Warszawa : Książka i Wiedza, 1974. 434 p.

Szałek P. K. Istnienie i umysł. Studium podstaw Filozofii George’a Berkeleya. Kraków : Universitas, 2016. 309 p.

Опубліковано

2019-06-01

Номер

Розділ

Філософія