SOCIOCULTURAL CHARACTERISTICS OF A MEME IN PUBLIC DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.36.16980

Keywords:

communication, public discourse, meme, culture, informatization, network society

Abstract

Introduction. The discursive practices of the culture of the information era foresee changes in the sphere of communication, in
particular, the transformation of existing and the emergence of new forms, styles, and genres, which most correspond to the
accelerated pace of information exchange. The saturation of visualized images of the network space stimulates the use of such a
genre as a meme. The aim and tasks are to define the sociocultural characteristics of the meme phenomenon in public discourse,
in particular its place in the communicative paradigm of the information age. Research methodology. The most optimal component
of the methodological toolkit for studying the key features and functional potential of a meme in the conditions of the information age,
in particular in public discourse, should be considered a socio-cultural approach, which makes it possible to represent the key
characteristics of the specified genre as an integral component of the social reality of modern culture. Research results. Performing
the role of a kind of intermediary between the creator and the consumer of information, the mentioned communication tool shows
great adaptive ability and flexibility in adapting to the socio-cultural conditions of reality. A meme is perceived not only as one of the
main ways of fragmenting the changing surrounding world, as a manifestation of a person's attitude towards it but as a kind of social
code that regulates life activities. Discussion. Certain aspects of the sociocultural dimension of memetics are considered in the
works of S. Blackmore, R. Brody, and R. Dawkins, as well as Ukrainian scientists Zh. Denysiuk, O. Olenin, T. Poda, L. Skokov, and
others. Conclusions. The socio-cultural characteristics of a meme in public discourse are determined by the fact that it contains the
cultural meanings of the era, has the ability to instantly spread information, and easily attracts the attention of the mass consumer
due to the use of established stereotypes.

References

Blackmore S. The Evolution of Meme Machines. Wikiukuk.top : site. URL: https://www.susanblackmore.uk/lectures/the-evolution-ofmeme-machines-2/

Бахтин М. М. Проблема речевых жанров. Эстетика словесного творчества. 2-е изд. М. : Искусство, 1986. 444 с.

Бронікова С., Оганфісян М. Мем як феномен публічного управ-ління. Україна 2030: публічне управління для сталого розвитку : матеріали щорічної Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 2020 р.) : у 3 т. Київ, 2020. Т. 1. С. 5-7.

Броуди Р. Психические вирусы. Как программируют ваше сознание. 2007. 125 с. URL: https://www.4italka.ru/nauka_obrazovanie

/psihologiya/238189.htm.

Голубева А. Р., Семилет Т. А. Мем как феномен культуры. Культура и текст. 2017. № 3. С. 193-205.

Дацкевич И. Феномен массовой культуры (1 часть). 2012. URL: http://polutona.ru/books/datskevich-fenomen-p1.pdf.

Денисюк Ж. З. Інтернет-меми у вимірі масової культури. Культура і сучасність : альманах. 2022. № 2. С. 3-8.

Докінз Р. Егоїстичний ген. Харків, 2020. 544 с.

Дротянко Л. Г. Комунікації в соціальних мережах і феномен мультикультуралізму. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2019. № 1 (29). С. 16-21.

Кобякова І. К. Креативне конструювання вторинних утворень в англомовному художньому дискурсі : монографія. Вінниця:

Нова книга, 2007. 128 с.

Козловски П. Культура постмодерна. М. : Республика, 1997. 240 с.

Лещев С. В. Коммуникативное, следовательно, коммуникационное : монография. М. : Эдиториал УРСС, 2002. 172 с.

Оленіна О. Ю., Пічугіна Ю. О. Інтернет-меми українського походження в культуротворчій практиці сучасного суспільства.

Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. С. 77-81.

Пода Т. А. Інтернет-меми як феномен інформаційного суспільства. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. 2017. № 1 (25). С. 117-120.

Скокова Л. Г. Інтернет-меми, spreadable media і цифрова культурна партиципація. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2016. № 5. С. 218-230.

Published

2023-06-07 — Updated on 2023-07-20

Versions