КОНЦЕПТОСФЕРА ВЛАСНОГО ІМЕНІ В АНТИЧНІЙ ФІЛОСОФСЬКІЙ ТРАДИЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.33.15633Ключові слова:
власне ім’я, концепт, номінація «за природою, номінація «за домовленістю», антропонімічний, трансцендентнийАнотація
У статті прослідковується діалектична концептуалізація власного імені в рамках античної філософії. Саме в цей період визрівали два різних підходи до проблеми надання імен – phusei (за природою) та thesei (за домов-леністю) – та визначалась відповідність імен сутностям речей. Відтак дискусія щодо характеру номінації та зв’язку між позначенням-іменем та позначенням-носієм перетворювала власне ім’я на філософему, концепт, що поєднує он-тологічні та епістемологічні характеристики. Досвід такої дискурсивної трансформації актуалізується у періоди загострення ідеологічної, культурологічної, морально-етичної полеміки навколо імен.
Посилання
W. Emerson. – N.Y. : Penguin Books, 1985. – P. 259-284.
Gadamer H.-G. The nature of things and the language of things /
Gadamer H.-G. Philosophical Hermeneutics / H.-G. Gadamer / transl.
and edited by D. E. Linge. – University of California Press, 1977. – P. 69-82.
Jespersen O. Language. It’s nature, development and origin / O.
Jespersen – N.Y.: The Norton Library, 1964. – 448 p.
Solomonick A. A. Theory of general Semiotics: The science of
signs, sign-systems, and Semiotic reality. English editor L. Schwartz / A.
A. Solomonick– Cambridge scholar publishing, 2015. – 398 p.
Аристотель. Метафизика / А ристотель. С очинения: в 4 т. /
Аристотель. – Москва: Мысль, 1976. – Т. 1. – С. 65-448.
Аристотель. Об истолковании / Аристотель. Сочинения: в 4
т. / Аристотель. – Москва: Мысль, 1978. – Т. 2. – С. 93-531.
Горенко О. П. Антропонімічний вимір американського роман-
тизму. Монографія. Інститут філології КНУ імені Тараса Шевченка /
О. П. Горенко. – Київ: ТОВ «ПанТот», 2008. – 312 с.
Гурко Е. Н. Божественная ономатология: Именование Бога в
имяславии, символизме и деконструкции / Е. Н. Гурко. – Минск:
Изд. центр «Экономпресс», 2006. – 445 с.
Кассирер Э. Философия символических форм: в 2-х
т. / Э. Кассирер. – Москва-Санкт-Петербург: Универс. кни-
га, 2001. – Т. 1. Язык. – 270 с.
Кассирер Э. Философия символических форм: в 2-х т. / Э.
Кассирер. – Москва-Санкт-Петербург: Универс. книга, 2001. – Т. 2.
Мифологическое мышление. – 279 с.
Квіт С. Виміри філософської герменевтики /С. Квіт //Слово і
час. – 2007. – № 5.– С. 17-27.
Лосев А. Ф. Жизненный и творческий путь Платона. Вступ
ст. / А. Ф. Лосев. – Москва: Мысль, 1990. – Т. 1. – С. 3-69.
Лосев А. Ф. Формы субъективно-человеческого функцио-
нирования объективно-реальной идеи – вещь, тип-образец, имя /
Платон. Собр. соч.: в 4-х т. / А. Ф. Лосев. – Москва: Мысль, 1990. –
Т. 1. – С. 826-835.
Платон. Кратил / П латон. С обр. с оч. в 4-х т. / П латон. –
Москва: Мысль, 1990. – Т. 1. – С. 613-681.
Платон. Парменид / Платон. Собр. соч. в 4-х т. / Платон. –
Москва: Мысль, 1993. – Т. 2. – С. 346-412.
Плотин. Эннеады / Плотин. – Киев: УЦИММ-ПРЕСС-ИСА,
– 394 с.
Соломоник А. Философия знаковых систем и язык / А. Со-
ломоник – Минск: МЕТ, 2002. – 408 с.
Тахо-Годи А. А. Примечания к диалогу «Кратил» / А. А. Та-
хо-Годи / Платон. Собр. соч. в 4-х т. – Москва: Мысль, 1990. – Т. 1.
– С. 835-842.
Эпштейн М. Предлог «В» как философема. Частотный
словарь и основной вопрос философии / М. Эпштейн // Вопросы
философии. – 2003 – № 6 – С. 86-95.
Яковлев В. А. Философия творчества в диалогах Платона /
В. А. Яковлев // Вопросы философии. – 2003. – № 6. – С. 142-154.