Transformations of public consciousness under the influence of the newest information and communication technologies

Authors

  • Л. А. Ороховська Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.26.12659

Keywords:

mass media, mass communication, media reality, sociocultural being, public conscience

Abstract

The article analyzes the manipulative influence of the media information age on the consciousness of an individual and society. Particular attention is paid to the reciprocal influence of media culture and the information revolution that manifested in the informatization of media culture, strengthening the power of telecracy, demassification and impersonalization of media and society, unification and standardization of the style and genres of mass media, the atomization of society, and culture virtualization. On the level of development of mediaculture, depends adjusting of communication in society, creation of symbolic reality, which presents social ideals and senses, constructing of socio-political processes and phenomena, through the proper interpretation of events and forming of the certain system of values.

Author Biography

Л. А. Ороховська, Національний авіаційний університет

доцент кафедри філософії

References

Тоффлер Э. Третья волна / Э. Тоффлер. — М. : ООО «Фирма «Издательство АСТ», 1999. – 784 с. — (Классическая философская мысль).

Гегель Г.-В.-Ф. Лекции по философии истории. Издание второе, стереотипное / Г.-В.-Ф. Гегель ; [перевод А.М. Водена; Ю.В. Перов, К.А. Сергеев (вступ. статья)]. – СПб. : Наука, 2005. – 479 с.

Кара-Мурза С.Г. Манипуляция сознанием / С.Г. Кара-Мурза. – К. : Оріяни, 2000. – 448 с.

Туроу Л. Будущее капитализма. Как экономика сегоднешнего дня формирует мир завтрашний / Л. Туроу // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология : под ред. В.Л. Иноземцева. – М. : Academia, 1999. – С. 185-222.

Маклюэн М. Понимание медиа / Маршалл Маклюэн. – М. : Жуковский : Канон-Пресс-Ц, 2003. – 464 с.

Дейк Т.А. ван Язык. Познание. Коммуникация / Т. ван Дейк ; [пер. с англ.]. – М. : Прогресс, 1989. – 312 с.

Губерський Л. Культура. Ідеологія. Особистість : Методолого-світоглядний аналіз / Л. Губерский, В. Андрущенко, М. Михальченко. – К. : Знання України, 2009. – 578 с.

Уэбстер Ф. Теории информационного общества / Френк Уэбстер ; [пер. с англ. М.В. Арапова, Н.В. Малыхиной; под. ред. Е.Л. Вартановой]. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 400 с. – Philosophy.

Антоновський А.Ю. Массмедиа – трансцендентальная иллюзия реальности? / А.Ю. Антоновський // Луман Н. Реаль-ность масмедиа ; [пер. с нем. А.Ю. Антоновского]. – М. : «Ка-нон+» РООИ «Реабилитация», 2012. – С. 208-233.

Кулик В. Дискурс українських медій : ідентичності, ідеології, владні стосунки / В. Кулик. – К. : Критика, 2010. – 656 с.

Маркузе Г. Одномерный человек / Г. Маркузе // Эрос и цивилизация. Одномерный человек: Исследование идеологии развитого индустриального общества; [пер. с англ., послесл., примеч. А.А. Юдина ; сост., предисл. В.Ю. Кузнєцова]. — М. : ООО «Издательство АСТ», 2003. – С. 251-515.

Маркузе Г. Критическая теория общества : Избранные работы по философии и социальной критике / Герберт Маркузе ; [пер. с англ. А.А. Юдина]. – М. : АСТ : Астрель, 2011. – 382 с. – (Philosophy).

Brzezinski Z. Out of Control (Global Turmoil on the Eve of the Twenty First Century) / Z. Brzezinski. — New York, Charles Scribntr’s sons, 1993. – 240 p.

Дротянко Л.Г. Високі технології як засіб трансформації медіа-дискурсу / Л.Г. Дротянко // Вісник національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія : зб. наук. праць. – К. : НАУ, 2017. – № 1 (25). – С. 10-14.

Published

2017-12-01

Issue

Section

Philosophy