DEFINITION OF THE STATUS OF “I” AND “THE OTHER”: FIRST TRIES OF GERMAN DIALOGISM OF THE BEGINNING OF XX CENTURY AND M. BACHTIN’S DIALOGISM
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.10.8076Abstract
Author of the article puts the light on two lingual – dialogical approaches to define “I” of Human Being and “the Other”. In spite of the fact that F. Ebner’s harmonic – tragic “I” is defined only through “Thou” but for the M. Bachtin individualistic personification “I-for-myself” is the outcome of being aware of the others that are different from me as “active spots I”” two philosophers use the language as tool for action and interrelationships as with surrounding so with the “Other”.References
Пітерс Джон Д. Слова на вітрі: історії ідеї комунікації/
Пер.з анг. А.Іщенка.- К.: Вид. дім «КМ Академія», 2004. – 302 с.
Медведев Ю. П., Д. А. Медведева Труды и дни Круга М.
М. Бахтина // Журнал «Звезда». Серия : Эссеистика и критика 2008. – № 7. http://magazines.russ.ru/zvezda/2008/7/me14-pr.html
Малахов В. Уязвимость любви. – К.: Дух і літера, 2005. – 560 с.
Махлин В.Л. Бахтин и западный диалогизм // Диалог.
Карнавал. Хронотоп, 1996, № 3, сс. 68 -78
http://nevmenandr.net/dkx/?y=1996&n=3&abs=MAHLIN
Ebner Ferdinand Die geistigen Realitäten // Das Wunder
des Wortes. – Gräz.: Stiasny Verlag, 1965. – 122 s.
Бахтин М. К философии поступка
http://www.philosophy.ru/library/bahtin/post.html
Рижко В.А. Колізії мислення «тотальності» Totalogy.
Постнекласичні дослідження. № 15-16, ЦГО НАНУ, К – 2006, 593 с.
Аляєв Г.Є Філософський універсум С.Л. Франка.
Персоналістична метафізика всеєдності в горізонтах нової онтології XX століття: Мнографія. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2002. – 368 с.
Бахтин М. Проблемы поэтики Достоевского. – М.:
Советская Россия, 1979. – 320 с.
Бубер М. Я и Ты // Два образа веры.- М.: Республика,
– 464 с.
Розеншток-Хюсси О. Язык рода человеческого. – М.-
СПб.: 2000.- 608 с.