INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN THE CONTEXT OF MODERN INTERNATIONAL RELATIONS: SOCIAL AND PHILOSOPHICAL ANALYSIS

Authors

  • Т. А. Пода National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.18.7348

Keywords:

Социально-философский анализ, Международные отношения, Информационно-коммуникационные технологии

Abstract

The article analyzes the modern information and communication technologies and their impact on the system of international relationsand state`s foreign policy and nongovernmental actors.

Author Biography

Т. А. Пода, National Aviation University

Ph.D. in philosophy (Ukrainian scientific degree "Candidate of Philosophical Sciences"), Associate Professor, Chair of Philosophy, National Aviation University

References

Балуев Д. Новые информационные технологии и современные международные отношения [Электронный ресурс]. – режим доступа: http://www.irex.ru/press/pub/polemika/02/bal. – 01.06.2009.

Білівітіна А. С. Маркетингові комунікації у політиці / А. С. Білівітіна // Гілея (науковий вісник) зб. наук. праць / гол. ред. В. М. Вашкевич. — К. : ВІР УАН, 2010. — Вип. 38. — С. 506–512.

Вовлечение другого. Очерки политической теории /Ю. Хабермас; [пер. с нем. Ю. С. Медведев; ред. пер. Д. В. Скляднев]. – СПб.:Наука, 2001. – 417 с.

Грачев М. Н. Политическая коммуникация: теоретико-методологический анализ [Электронный ресурс] / Грачев -М. Н. – Режим доступа: http://grachev62.narod.ru/Grachev/n60_05ar.html.

Дробот Г. Дипломатия – средство международно-политических взаимодействий. Вопросы теории / Г. Дробот // Обозреватель-Observer, 2008 – №12. – С. 91-99.

Евгеньева Т. В. Технологии социальных манипуляций и методы противодействия им: спецкурс по политической психологии / Т.В.Евгеньева. – С, Пб.: Питер, 2007. – 263 с.

Зернецька О. В. Засоби масової комунікації в сучасній світовій політичній ситуації / О. В. Зернецька // Соціальна психологія. – 2009. – № 2. – С. 24–28.

Колісніченко Н. М. Медіа-навчання суб’єктів політичної діяльності: світовий досвід та уроки для України [Електронний ресурс] / Н. М. Колісніченко // Державне управління. Політологія : наукові праці. Т. 125, вип. 112. – С. 106–111. – Режим доступу: http://bibl.kma.mk.ua/pdf/naukpraci/politics/2009/ 125-112-6.pdf.

Красько В.Г. Секреты психологической войны (цели, задачи, методы, формы, опыт) / Под общ. ред. А.Е. Тараса. Минск: Харвест, 1999. – С. 6-7.

Макаренко Є. А. Панєвропейська інформаційна політика і проблема саморегулювання засобів масової комунікації в Європі / Є. А. Макаренко // Актуальні проблеми міжнародних відносин. – К., 2000. -№ 19. – С. 27–31.

Швець О. В. Формування політичного іміджу України в

міжнародному інформаційному просторі [Текст] : дис. ... канд. політ. наук : 23.00.03 / Швець Олена Вікторівна. – К., 2006. – 237 с.

Яковлев Д. В. Медіатизація політики в умовах становлення демократичного режиму / Д. В. Яковлев // Политическая культура и политическая идеология. Вестник Сев ДТУ. Вып. 91: Политология: сб. науч. трудов. – 2008. – С. 103-105.

Edwards L. Mediapolitik: How the Mass Media Have Transformed World Politics. – Washington, D.C.: Catholic University of America Press, 2001. – P. 48.

Published

2014-01-21

Issue

Section

Philosophy