Humanistic aspect of communicative interaction in modern education
DOI:
https://doi.org/10.18372/2412-2157.41.19861Keywords:
humanism, humanization, communicative interaction, communicative competence, educationAbstract
Introduction. Reforming education on humanistic principles is gaining importance in Ukraine. The emergence of the specified
humanistic orientation of education is due to the formation of a humanistic "innovative society". A key factor for the successful progress of such a society is the presence of highly qualified personnel, on the level of competence (particularly in the field of communication) of which the well-being of the population depends. The aim and tasks. Understanding the specifics of communicative interaction in modern education from a humanistic point of view is the aim of the article, which is specified through the following tasks: to analyze the works that explore the specified process, to outline the problems that arise in its organization. Research methods. The theoretical and methodological basis of the study includes general scientific and special methods and approaches, through which communicative interaction in modern education will be studied from a humanistic aspect. One of these approaches is the competency-based approach. Research results. Humanism is currently considered a progressive ideology, and a sign of a high level of culture of a particular people. Humanism involves the recognition of universal human values as a priority in ensuring human rights, as well as the formation of a comprehensively developed personality. Improving the organization of education on a humanistic basis is possible only if there is communicative interaction, which contributes to the establishment of the individual as the highest social value. Education should be characterized by humanocentrism, which is ensured at the communicative level by changing the subject-object interaction into subjectsubject interaction. This interaction is characterized by the recognition of the student as an equal participant in educational activity, rather than as an object of the teacher's influence. Discussion. In the context of educating a humanistically oriented personality, the development of communicative competence should be promoted in the context of improving critical thinking and media literacy, as well as the cultivation of skills to counter disinformation. Conclusions. Humanistic communicative interaction with a subject-subject nature ensures the successful and effective implementation of the tasks of reforming Ukraine’s modern educational system. Therefore, it should be carried out in the context of professional training to form communicative competence in future teachers.
References
Ашиток Н. Комунікативна компетентність педагога:
структура, етапи формування. Молодь і ринок. № 6 (125),
С. 10-13.
Ашиток Н. І. Проблема вибору комунікативної парадигми
освіти. Вісник Національного авіаційного університету. Сер.:
Філософія. Культурологія. № 2 (10). 2009. С. 129-133.
Дорошкевич А. С., Каріна С. М. Модель освіти в
інформаційному суспільстві. Вісник Національного
авіаційного університету. Сер.: Філософія. Культурологія.
№ 1 (13). 2011. С. 127-131.
Дротянко Л. Г. Трансформація комунікативної функції
мови в добу інформатизації Вісник Національного
авіаційного університету. Сер.: Філософія. Культурологія.
№ 2. С. 5-9.
Енциклопедія сучасної України. Т. 1: «А» / Гол. редкол.: І.
М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН
України, НТШ. Київ: КБ ЕСУ НАН України, 2001.
Жуков С. М. Гуманізм як феномен, як світоглядний
принцип нової парадигми освіти; гуманістичне виховання,
становлення підростаючої особистості. Педагогічна освіта:
теорія і практика. 2011. Вип. 9. С. 37-46.
Корильчук Н. І., Дзевицька Л. С., Василюк-Зайцева С. В.
Проблеми та перспективи сучасної освіти України: спроби
наукової рефлексії. Академічні візії. Вип.16. 2023. DOI:
http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7664630.
Мислення, пізнання, навчання: синергія взаємодії / За заг.
ред. М.В. Ліпіна. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН
України, 2017. 125 с.
Москалик Г. Комунікаційна природа освіти. Гілея:
науковий вісник. 2014. Вип. 83. С. 188-193.
Нова українська школа. Концептуальні засади
реформування середньої школи. Заг. ред. М. Грищенко. 2016.
с.
Перевезенцев С. В. Крах гуманізму. URL:
http://refs.co.ua/ 75627-Krться із ah_gumanizma.html
Прищак М. Д. Методологічний концепт комунікативного
підходу в освіті та педагогіці. Матеріали І Міжнародної
науково-практичної конференції. 2012.
Про Державну національну програму «Освіта» («Україна
XXI століття»). Постанова від 3 листопада 1993р. № 896. Київ.
Шанскова Т. І. Гуманістична спрямованість особистості
як складова професійної компетентності керівника закладу
соціальної сфери. Збірник матеріалів Міжнародної науково-
практичної конференції «Методика навчання природничих
дисциплін у середній та вищій школі» (XXIV Каришинські
читання). 2017. С. 317-320.
Bacon Francis. The New Organon Or True Directions
Concerning. The Interpretation of Nature. 2025.
Baudrillard Jean. Fatal Strategies. Original from the
University of Virginia: Pluto Press, 1999. 191р.
Raven J. Competence in Modern Society. Identification,
development and implementation Publisher: H.K. Lewis, 1984. 251 p.
Sternberg Robert J., George B. Forsythe, Jennifer Hedlund,
Joseph A. Horvath, Richard K. Wagner, Wendy M. Williams, Scott A.
Snook, and Elena L. Grigorenko. Practical Intelligence in Everyday
Life. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press, 2000.
Toffler Alvin. The Third Wave: The Classic Study of
Tomorrow. London, Random House Publishing Group, Pan
Books Ltd, 1981. 537 p.