COMMUNICATIONS AS A TOOL FOR MANAGING CORPORATE CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18372/2412-2157.2.18120

Keywords:

corporate culture, organizational culture, levers of corporate culture formation, corporate communications

Abstract

The article analyzes communications as a mechanism for the formation and development of corporate culture, and examines
the current practice of their application. Corporate culture is considered as an object of management, which is deliberately
influenced by the company's management in order to improve the efficiency of its activities. The author examines the impact of
communication levers of corporate culture formation on both the internal and external environment of the organization. Among
the functions of communications as a tool for corporate culture management, the following can be noted: broadcasting the
organization's values and mission; strengthening the coherence of activities; creating feedback; crisis and conflict management.

References

Barnard C. I. The functions of the executive. Cambridge, Harvard University Press, 2005. 334 p.

Drotianko L., Abysova M. Communication in a globalized multicultural society: ethnic mentality aspect. International Science

Conference SPbWOSCE-2017 “Business Technologies for Sustainable Urban Development”: MATEC Web of Conferences, 170. 2018. DOI: https://doi.org/10.1051/matecconf/201817001019.

Johnson G., Scholes K. Exploring corporate strategy – Text and Cases, Hemel Hempstead: Prentice-Hall. 1993.

Johnson G.N. Strategy through a cultural lens: learning from managers’ experience. Management Learning. 2000. Вип. 31. С. 429-452.

Gróf A. Communication in the creation of corporate values. Corporate Communications: An International Journal. 2001. Vol. 6

No. 4. P. 193-198. DOI: https://doi.org/10.1108/EUM0000000006147.

Harrison M. T., Beyer J.M. Studying organizational cultures through rites and ceremonials. Academy of management revie.

№ 9 (4). P. 653-669. DOI: https://doi.org/10.2307/258488.

Hofstede G. Culture′s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. SAGE Publications, Incorporated. 2016. 108 p.

Kabigting F., Brooks D., Loures L. The Denison Organizational Culture Survey (DOCS): A Culture Measurement Critique. 2019.

DOI: 10.13140/RG.2.2.24995.68643

Kotter J. P. 2009. Leading change: Why transformation efforts fail. IEEE Engineering Management Review. 2009. № 37(3). P. 42-48.

Matsumoto D., Juang L. Culture and Psychology. Wadsworth, 2016. 544 p.

Moltke on the art of war: Selected writings / ed. by D. J. Hughes. Novato, CA: Presidio Press, 1995. 275 p.

Pisar P., Mazo M. E. Controlling, communication and corporate culture – the opportunity for SMEs. Economics &

Sociology. 2020. № 3(13). P. 113-32. DOI: https://doi.org/ 10.14254/2071-789x.2020/13-3/8.

Schein E. H. Organizational Culture and Leadership (4th ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass. San Francisco: Jossey-Bass.

437 p.

Schein E. H., Schein P. A. 2019. Corporate Culture Survival Guide. Wiley & Sons, Incorporated, John.

Smircich L. Concepts of Culture and Organizational Analysis. Administrative Science Quarterly. 1983. Vol. 28. P. 339-358.

Weaver W., Shannon C. E. Mathematical Theory of Communication. University of Illinois Press, 1998. 144 p. URL:

https://pure.mpg.de/rest/items/item_2383164/component/file_2383163/content.

Абисова М. А. Комунікативний потенціал культурних відмінностей в інформаційному суспільстві. Вісник

Національного авіаційного університету. 2018. Вип. 1 (27). С. 39-43. (Серія «Філософія. Культурологія»). DOI: https://doi.org/

18372/2412-2157.28.13370.

Дротянко Л. Г., Абисова М. А., Пода Т. А., Орденов С. С. Філософія діалогу в комунікативних практиках

інформаційного суспільства. Соціальні комунікації інформаційного суспільства: теоретичні та прикладні аспекти. Талком; Talkom. 2020. С. 8-27. DOI: 10.18372/42478

Дротянко Л. Г. Ментальний аспект комунікації в полікультурному середовищі в умовах глобалізації. Вісник Національного авіаційного університету. 2013. Вип. 2. С. 5-8. (Серія «Філософія. Культурологія»). DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.18.7162

Литвин О., Галицька О. Вплив корпоративної культури на ефективність діяльності організації. Фінансовий простір. 2019. 4

(36). С. 127-138. DOI: https://doi.org/10.18371/fp.4(36).2019.190230.

Мохненко А. С., Мельникова К. В. Особливості корпоративної культури на IT-підприємствах в сучасних умовах ведення бізнесу. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2021. № 42. С. 45-49. (Серія «Економічні науки»). DOI: 10.32999/ksu2307-8030/2021-42-7.

Отенко І. П., Чепелюк М. І. Корпоративна культура: міжнародний та трансформаційний аспекти. 2018. 242 с.

URL: http://surl.li/nkkma.

Пода Т. А. Дискурс кризових комунікацій: соціокультурний аналіз. Вісник Національного авіаційного університету. 2023.

Вип. 2 (36). С. 115-120. (Серія «Філософія. Культурологія»). DOI: https://doi.org/10.18372/2412-2157.36.16984.

Почепцов Г. Г. Токсичний інфопростір. Як зберегти ясність мислення і свободу дії. Vivat, 2022. 384 с.

Published

2024-02-09